Tuesday, November 28, 2006

Terhangat! Kes Altantuya: Pendedahan Versi Raja Petra Kamarudin

Berikut ialah penulisan terbaru dari Raja Petra Kamarudin, pemilik laman tersohor lagi berotoriti, Malaysia Today, dalam kolum beliau "NO HOLDS BARRED" (maksudnya lebih kurang -- Tiada kilas yang tak boleh). Setakat hari ini artikel ini masih lagi dalam versi Inggeris, namun saya percaya dalam tempuh dua tiga hari lagi, pembaca akan bertemu dengan versi Melayunya.

Untuk mengelak sebarang kerumitan dengan pihak berkuasa (mungkin), penulisan ini sengaja dibuat dalam bentuk parodi (parody). Tetapi bagi pembaca yang gemar dengan penulisan jenra (genre) konspirasi dan espionaj (perisikan) mesej berkod yang cuba disampaikan adalah jelas.

Baca perlahan-perlahan, dan saya yang yakin tuan/puan akan dapat menyelami ke dasar misteri pembunuhan Altantuya. Melalui penulisan ini Raja Petra Kamarudin merungkai misteri tersebut.

Plot nya adalah mudah. Altantuya adalah seorang perisik yang menjalin hubungan seks, serentak, dengan

28/11: Made in Malaysia

Raja Petra Kamarudin

The following is a work of fiction and any resemblance or similarities to events or people dead, still alive, or about to die is purely coincidental.

“And where will the setting be?”

“Well Ken, I thought that maybe the setting can be in Polynesia.”

“No Tim! Not Polynesia. That would involve too many location shots and it will jack up the cost. Make it a fictitious country, one that doesn’t exist. Then we can shoot the whole thing on the set. That would be cheaper.”

“Okay, how about we call it.....ah.....Bolenesia, yeah, Bolenesia. That sounds almost like Polynesia.”

“Great, let me look at the script.”

“I’m still working on the script, Ken. But it’s about 90% finished.....just a few loose ends to tie up.”

“When can you get it to me?”

“I can get it out by next week. But I thought I would discuss the plot with you first and add whatever inputs you may have to the script.”

“Okay, no problem. Does it have any sex scenes?”

“Sure, plenty of sex, plus also defence contracts, kickbacks, intrigue, and plenty of political conspiracies.....oh, and murder as well, one high profile murder.”

“That sounds good. Okay, run me through the salient points.”

“Alright, we open the scene with the police CSI team combing the area looking for clues. A jogger has discovered a dead body in an isolated field and called the police. We shall build up the plot to eventually show a cover-up and complicity by the police.”

“No, change that to.....ah.....yes.....the police actually committed the murder.”

“Yes, that’s great, the police committed the murder. Why not we make it the SWAT team committed the murder? That has more punch.”

“Okay....I got it.....no body.....forget the body. The SWAT team blew up the body and the CSI team is combing the area picking up bits and pieces of the body.”

“Wow! That’s even better. But then what motive? We need a motive. What’s the motive for the SWAT team murdering the man and blowing up his body? Furthermore, would not blowing up the body just scatter the evidence all over the place? Why not bury the body or melt it down in acid? Then there would be no evidence.”

“Good question. Okay.....motive.....what motive? Ah, I got it! They want to frame someone so they want the remains of the body to be found. That’s why they blew it up instead of melting it with acid or burying it.”

“The conspiracy angle that I have thought out is a power struggle between the President and his Deputy.”

“Alright, then why not we make the President the conspirator and he ordered the murder to frame his Deputy.”

“No, I am working on another angle. The chief conspirator in my script is the son-in-law of the President. He is behind the whole thing.

“Why the son-in-law?”

“Well, he wants to take over as President so he wants the Deputy out of the way. So he plans this murder to frame the Deputy.”

“And they arrest the Deputy?”

“No, they arrest the Deputy’s key man, the man who is holding the Deputy’s ill-gotten money under trust.

“The Deputy is crooked?”

“Everybody in Bolenesia is corrupted, even down to the priests in the Church.”

“No, change that. Make Bolenesia a Muslim country. That would be more real-life.”

“Yes, that’s right, most Muslim countries are corrupted anyway so it would be closer to reality.”

“Okay, the Deputy’s key man, how are you going to implicate him?”

“Well, in my script there is a girl, a French girl, who is the conduit for the illegal money. She sort of handles the money laundering for them using foreign bank accounts.”

“Hmmm.....no, change that. Make it a.....let me see......yes, make it a Tibetan girl. And she is very close to the Dalai Lama. So she has access to those in high places......oh, and it is the girl who they murdered. It is her remains that they find in the field. Changed the murdered man to a girl.”

“Okay, and what if we make her the Miss Tibet beauty pageant winner. But she lives in France. And that’s where they met.”

“Great, that too, plus she is close to the Dalai Lama. But why did they kill her?”

“Well, first of all, she is holding all the money for them in a Swiss Bank account. And with her out of the way then all the money would be stuck. The Deputy now cannot get to the money. Plus they manage to frame the key man for the murder as well. So it is like killing two birds with one stone.

“Great, and what about the sex scenes?”

“Well, we will do a flashback and show the Tibetan girl in bed with the Deputy. Then she comes out of the Deputy’s hotel room and gets into a chauffer driven car and we cut to the scene showing her knocking on the door of another hotel room. The President’s son-in-law opens the door and she goes in for the second sex scene. So we have two sex scenes back-to-back.

“Great! So she is having an affair with both the Deputy President as well as the President’s son-in-law. Great plot.”

“And I thought we will end with the Deputy President resigning because of the sex scandal and the President appointing a CIA agent as the new Deputy.”

“Hmm.....the CIA.....yes, we cannot leave them out. Whenever anything happens the CIA must always be involved somehow. But how will we show the connection?”

“Well, the CIA video-records the Tibetan girl and the President’s son-in-law having sex and they show the video to the President who almost collapses.”

“But for what purpose?”

“Well, Bolenesia is rich in oil and the US wants the oil cheap.”

“Yes, that will work. We can show the Bolenesian President having tea with Bush in the White House and he asks Bolenesia to supply them oil at below market price but the Bolenesian President declines. Then, when he leaves the room, Bush summons the CIA Director and asks him to ‘fix it’. The CIA Director then speaks to two of his operatives in Bolenesia and asks them to fix the President so that he has to go running back to them.”

“Why not we make the Tibetan beauty queen a CIA agent as well?”

“Yes, that’s right, and her assignment is to penetrate the Bolenesian government and have affairs with their key people. Sort of like Mata Hari. That would be very exotic.”

“And that could be another reason why they kill her. And the money is not actually in a Swiss back account but in a CIA dummy account. And they find out so they have to kill her.”

“Fantastic. Great plot. Okay, finish your script. And throw in some Russian defence contracts as well, maybe Russian submarines or something like that. That’s how they got their kickbacks.....and maybe also the supply of some nuclear components to North Korea. Maybe the President’s son can be the one supplying the nuclear components. So that implicates the Bolenesian President’s whole family. And Bush threatens to expose this if they still refuse to supply the oil.

“I’ll get the script to you next week. I just need to write in these new ideas. I think we have a great plot. Of course, none of this can actually happen in real life. It is too far fetched. But that’s movie business anyway. We deal in fantasies, not realities.”

“Yeah.....ha, ha, ha.....which stupid SWAT team would blow up a body?”

“Well, they are not really that stupid actually. They want the evidence to remain so that the CSI team can find it. It’s all part of the plot to frame the Deputy.”

“Hey, I’ve got an idea. Maybe we can have the President falling instead. Then the Deputy takes over. It’s a CIA plot to remove the President so that the Deputy can take over.”

“What for?”

“For the oil of course. The Bolenesian President refuses to sell Bush the oil but the Deputy agrees.....I got it.....Forget about the son-in-law. The CIA video-tapes the Deputy having sex with the Tibetan girl and they blackmail him instead. He agrees to sell the US the oil but can’t because he is the number two. So they get rid of the President so that the Deputy can take over and sell the US all the oil they want at a cheap price.

“Wow! Okay, that sounds good. It’s getting even better. Okay, I will make the changes and get back to you next week.”

“Okay, chow, I’ll speak to Tom and try to get you the budget. Can you work with RM100 million?”

“Sure, since we will do all the shots on set and there will be very little location shots. But I haven’t lined up the cast yet.”

“Don’t worry about the cast. I will work on it. Let me have the script and I’ll pass it around. With this plot we can get many interested stars. We can get Jennifer Lopez to play the Tibetan girl.”

“But she doesn’t look Tibetan.”

“Never mind. She can have a Tibetan mother with a French father.....maybe a French diplomat who used to serve in Tibet. In fact, he is also a CIA agent and that’s how they managed to recruit her.”

“Okay, will do. Hey, I better get out of here or else we will never end. The possibilities are just too great.”

“Well, that’s the beauty of fiction. You can write the script any way you want. After all, none of this would ever actually happen in real life anyway.”

Nota: Raja Petra Kamarudin ialah sepupu DYMM Sultan Selangor.

Hadhari (2): Apa Beza Lembu Dengan Islam?

Saya boleh bayang, tuan/puan pembaca sudah melenting, mahu cekik saya kalau boleh, kerana tajuk posting saya. Semata-mata kerana saya gandingkan Islam dengan lembu. Tetapi sebelum tuan/puan berpeluang berbuat demikian, atau paling tidaknya mengkafirkan saya, saya mohon tuan puan tarik nafas sejenak, dan baca berita berikut dari Utusan Malaysia:

Laporan Khas

Hadhari Cattle kuasai pasaran dalam 3 bulan

SERDANG 25 Nov. – Berkat kerja keras, Hadhari Cattle Industry Sdn. Bhd. berjaya menjadi salah sebuah pengeluar utama produk daging lembu di negara ini, dalam tempoh tiga bulan beroperasi.

Apa yang menarik syarikat bumiputera itu menghasilkan produk-produk yang berlainan daripada produk daging di pasaran.

Ini kerana, produk syarikat itu, yang dikenali sebagai ‘Hadhari Cattle’ dihasilkan melalui penggunaan teknologi terkini, selain mengalakkan pemilik tanah melibatkan diri dalam penternakan lembu.

Pengurus Besarnya, Syed Abdul Rahim Syed Rashid berkata, pasaran produk daging lembu di negara ini amat besar berikutan permintaan yang tinggi dari sektor berasaskan makanan.

‘‘Kita tahu industri daging lembu di negara ini semakin meningkat, khususnya dalam sektor perhotelan, restoran dan pengguna.

‘‘Oleh kerana itu, kami mengambil keputusan menceburi bidang tersebut,” katanya ketika ditemui pada Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan Malaysia (MAHA) 2006, di sini hari ini

Hadhari Cattle memulakan operasi September lalu dan kini mempunyai ladang ternakan seluas 400 hektar dengan 6,000 ekor lembu, selain memiliki pusat penyembelihan sendiri.

‘‘Kami menggunakan teknologi terkini dalam aspek pembiakan, pemprosesan dan pembungkusan yang kebersihannya lebih terjamin,’’ jelasnya.

Syed Abdul Rahim berkata, syarikat tersebut turut menawarkan lembu kepada pemilik tanah khususnya bumiputera untuk diternak bagi memastikan bekalan daging berterusan.

Syarikat itu merancang memasarkan produknya ke peringkat antarabangsa.

Dah reda marah? Baiklah.

Yang sebenarnya apa yang saya ingin katakan disini ialah barisan pembodek dan pengampu Abdullah A. Badawi nampak terdesak belaka. Terdesak dan terlalu inginkan perhatian Abdullah A. Badawi hingga ke tahap hilang pertimbangan dan kewarasan. Sampai sanggup menamakan haiwan ternak mereka –Hadhari Cattle – Lembu Hadhari.

Adakah tersawur di akal, masuk akal, terlintas di akal, bagi seorang manusia Muslim yang waras, untuk meletak taraf lembu dengan Islam Hadhari?

Adakah perbuatan meletakkan nama ini membayangkan penyokong Abdullah A. Badawi itu semuanya kurang siuman? (Kemungkinannya besar, kan?)

Dan soalan cepumas: Adakah Abdullah A. Badawi kembang hidung, bangga dengan lembu yang berjenama “Hadhari Cattle.”? Berbangga kerana penyokong beliau nyata telah menjiwai perkataan“Islam Hadhari” yang dia cipta. Tekaan pembaca adalah sama tepat dengan tekaan saya.

Kalau Abdullah A. Badawi berbangga, maka sah, dia layak digulingkan secepat mungkin. Semolek-moleknya direbahkan bersama dengan lembu-lembu Hadhari lain di pagi Raya Korban kelak.

Nota: Mufti Perak tidak sudi memurtadkan orang yang memberi nama Hadhari Cattle tu?

Monday, November 27, 2006

Hadhari (1): Memahami Mengapa Azhar Mansor Enggan Bersyahadah

Seperti jutaan Melayu lain, buat beberapa detik, saya pun tergamam menonton keengganan Azhor Mansor mengucap syahadah bila diminta untuk menamatkan kontroversi dan spekulasi tentang akidah beliau. Yang membuat ramai semakin keliru bila mendapat gambaran mental – Makhluk apa ini? Keli bukan, haruan pun tidak.

Di sebelah malamnya saya tidak dapat tidur. Bukan kerana visual yang saya tonton dikaca televisyen itu terlalu menghantui, tetapi kerana kebetulan malam itu “syurga dunia” saya ditutup buat beberapa hari untuk selenggaraan berkala.

Dalam-dalam saya menunggu azan dikumandangkan, terilham saya persoalan berikut:

  • Mengapa semuka-media (outing) Azhar Mansor ditaja UMNO pada majlis kemuncaknya?

Bagi saya, isu samada Azhar Mansor itu masih Muslim atau tidak adalah sekunder (secondary). Isu ini sebenarnya telah pun lama dulu dijelaskan oleh Sydney Anglican Network. Takkanlah sebuah badan Kristian yang berotoriti berani memandai, sengaja menempah saman malu berjuta dolar Australia, kalau mereka tidak yakin ada kesohihan?

  • Isu primer (primary) bagi saya ialah mengapa Abdullah A. Badawi terlalu beria-ia menonjolkan Azhar Mansor.

Jawapan persoalan ini mungkin dapat digarap dari mengamati rukun Hadhari seperti yang disabdakan Imam Besar Hadhari, Abdullah A. Badawi.

… sama sekali tidak akan memesongkan mana-mana umat Islam dari asas akidah …

Prinsip Islam Hadhari akan memastikan pencapaian sepuluh prinsip utama;

Keimanan dan Ketakwaan Kepada Allah

Kerajaan Adil dan Beramanah

Rakyat Berjiwa Merdeka

Penguasaan Ilmu Pengetahuan

Pembangunan Ekonomi Seimbang dan Komprehensif

Kehidupan Berkualiti

Pembelaan Hak Kumpulan Minoriti dan Wanita

Keutuhan Budaya dan Moral

Pemeliharaan Alam Semulajadi …

Perhatikan bahawa seperti juga dengan kepercayaan Kristian, Qadiyani, dan hampir semua fahaman syncretic*, dalam kepercayaan Hadhari, Muhammad bin Abdullah Rasul Allah tidak mempunyai tempat sebagai tunjang kepercayaan.

Oleh kerana syahadat itu merangkumi penegasan bahawa Muhammad itu Pesuruh Allah, maka tidak hairanlah kalau sebagai Duta Besar Hadhari, Azhar Mansor enggan mengucap kalimah syahadah.

Diberi penjelasan alternatifnya, yang mana jika dibuat oleh seorang Muslim akan dipertanggung jawabkan oleh Allah, maka penaakulan (reasoning) di atas tentang episod Azhar Mansor adalah paling munasabah.

Nota: Syncretic atau sycretism, membawa maksud “kepercayaan olahan dari berbagai ugama.” Lazimnya sesuatu sinkretisma itu adalah juga satu sekte (sect) atau mahzab dalam sesuatu ugama arus perdana. Perkara ini adalah meluas dan tidak terkhusus kepada Islam. Mungkin terjadinya begini kerana dunia ini penuh dengan manusia yang tersilap anggap bahawa tanggung jawab seorang Nabi itu adalah kerja mudah lagi berglamer.

Harimau Mengganas Di Jeli (Wah! Datuk Pa, Awal Berkempen Kali Ini. Besar Benar Masalah UMNO Jeli?)

Saya bukan asal Jeli, tetapi anak-anak saya adalah orang Jeli. Maka itu saya rasa saya faham sangatlah reaksi orang Jeli terhadap cerita harimau berkeliaran dalam kebun-kebun mereka.

Reaksi pertama ialah, dusun kita menjadi tahun ini. Sebab itu harimau pun menjadi. Pembaca mungkin menganggap saya berjenaka, tetapi hakikatnya memang begitu.

Bila dusun buah-buahan yang banyak dalam Jajahan Jeli berbuah lebat, maka jangan kata penyokong UMNO, segala monyet dan babi hutan pun mula malas. Warga hutan tidak perlu lagi bersusah payah mencari rezeki di belantara, sebaliknya hanya perlu masuk dusun dan nganga mulut, dijamin rezeki akan masuk. Buah-buah ranum yang gugur berselerak di atas tanah membuat babi hutan tidak perlu menyondol lebih-lebih.

Tetapi, harimau tidak makan rambutan atau dokong – apa punya temberang ni? Betul, harimau tidak makan buah, tetapi mereka lazimnya mengekori migrasi babi hutan. Di mana sahaja babi berpesta, di situ harimau mengintai. Dan kalau bertemu insan penoreh getah yang malang, maka itu di kira bonus.

26 November, 2006

Pisau Toreh Selamatkan Wanita Daripada Serangan Harimau

KOTA BAHARU, 26 Nov (Bernama) -- Pisau menoreh getah dan sebatang kayu dipercayai menjadi senjata menyelamatkan nyawa seorang wanita warga emas yang diserang harimau ketika sedang menoreh di kebun getahnya di Sungai Long, di Jeli hari ini.

Dalam kejadian kira-kira 8.30 pagi, Mek Jah Ismail, 65, mengalami kecederaan parah di kepala, tengkuk, bahu dan dada akibat diterkam harimau yang kemudiannya lari setelah ditakutkan dengan sebatang kayu.

Adik ipar Mek Jah, Hussein Yusuf, 65, ketika ditemui Bernama di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II), di sini berkata kakak iparnya itu bersendirian ketika diserang seekor harimau belang dan sempat memaklumkan kepada seorang jiran yang menoreh di kebun berhampiran yang dia diserang harimau.

"Dia (Mek Jah) sempat memberitahu seorang jiran yang menoreh berdekatan untuk membawanya ke hospital kerana dia diserang harimau, sebelum terjatuh dan tidak sedarkan diri," katanya.

Mek Jah kemudiannya dihantar ke Hospital Jeli sebelum dipindahkan ke HRPZ II.

Hussein berkata Mek Jah pernah memberitahu dia pernah beberapa kali melihat kelibat harimau di kebunnya yang seluas 4.8 hektar itu.

"Memang dia pernah beritahu rasa takut tu ada dan nak berhenti dari menoreh getah, tapi nak buat macam mana, menoreh tu dah jadi punca rezeki dia (Mek Jah) sekeluarga, kalau tak keluar menoreh, nak makan apa," katanya.

Beliau berkata Mek Jah menoreh berseorangan sejak suaminya Ismail Hamid, 82, lumpuh, manakala enam anaknya yang lain telahpun berkeluarga dan tinggal berasingan.

"Saya pun sering berjumpa dengan haiwan itu, ada yang setinggi pinggang orang dewasa. Setiap kali terserempak dengan harimau, kami akan sergah atau baling batu, haiwan itu akan lari," katanya.

Seorang anak saudara Mek Jah, Mohd Azman Mohammad, 17, berkata dia sedang mengulangkaji pelajaran untuk peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) sedang dihadapinya apabila seorang jiran membawa ibu saudaranya itu ke rumahnya untuk dihantar ke hospital.

"Belakang kepala dan dadanya luka teruk, melihat keadaannya, saya terus hantar dia ke hospital. Masa tu dia dah tak sedar (pengsan), mungkin kerana darah banyak keluar," katanya.

Menurut seorang anak tiri Mek Jah, Hani Rashid, 50, keadaan ibu tirinya agak membimbangkan namun ketika beliau melawat Mek Jah di Unit Rawatan Rapi HRPZ II, ibunya itu sudah mulai sedar.

Sementara itu, Ketua Bahagian Kententeraman Awam Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD), ASP Wan Abdul Razak Ismail berkata polis menerima laporan mengenai kejadian pada 12.30 tengah hari.

"Ketika membuat pemeriksaan di tempat kejadian, polis menjumpai kesan darah mangsa dan beberapa kesan tapak kaki harimau serta pisau toreh milik wanita berkenaan," katanya.

Sementara itu, Timbalan Pengarah Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Wan Azali Wan Alwi ketika dihubungi Bernama berkata beberapa orang kakitangannya telah dihantar ke tempat kejadian untuk menyiasat.

Wan Azali berkata operasi mengesan harimau berkenaan dimulakan petang ini. Beberapa pegawai Perhilitan Kelantan juga dihantar ke hospital untuk melawat mangsa.

Ogos lepas, seorang penoreh getah, Rokiah Latif, 45, ditemui mati dengan kepala dan badannya terputus dipercayai diserang harimau ketika sedang menoreh di Kampung Pasir Dusun, Jeli.


Selain dari hubungkait musim dusun menjadi (kitarannya setiap dua tahun) dengan kehadiran harimau, warga Jeli ada satu lagi teori mengapa harimau muncul. Teori ini mengatakan bahawa UMNO dengan sengaja telah melepaskan harimau sarkes atau zoo untuk menakutkan dan menghalang warga Jeli dari keluar menoreh.

Dalam keadaan orang kampung kesesakkan wang tunai kerana tidak dapat menoreh, wakil rakyat Jeli (Parlimen dan DUN) Datuk Mustapha Mohamed (gelaran akrab, Datuk Pa) akan masuk kampung menghulur “bantuan.”(Kelak, sebagai “follow-up,” pada dini hari pilihanraya, petugas Datuk Pa pun akan sibuk mengetuk pintu untuk menghulur “buah tangan,” sambil mengingati pengundi – Datuk minta tolong sekali).

Satu lagi versi teori mengatakan bahawa harimau masuk ke Jajahan Jeli dengan banyak kerana mereka pun mahu merasai duit kempen pilihanraya yang Datuk Pa taburkan laksana daun getah berguguran di musim kemarau.

Saya tidak dapat pastikan teori mana yang boleh dipakai untuk menghuraikan kemunculan harimau kali ini, kerana peristiwa ini pun adalah diluar lumrah -- harimau lazimnya tidak turun ke tanah rendah (kawasan kampung) di musim tengkujuh. (Tidak tahulah kalau kali ini harimau pun masuk kampung untuk tumpang sekaki intai betis Puteri UMNO bermain air bah.)

Pembaca ada apa-apa teori tentang hal ini?

Sunday, November 26, 2006

Dadah dan Otak

Video ini adalah iklan anti-dadah paling berkesan digunakan dalam dekad pertengahan 80han dan 90han di Amerika Syarikat. Dialog iklan bermaksud:

Ini dadah.

Ini otak kamu kena dadah.

Ada apa-apa soalan?

Amati keterpakaian mesej iklan ini adalah sejagat.

Terhukumkah Mukhriz Di Sidang Juri Munafik?

Pemuda UMNO nampaknya begitu tidak puas hati dengan penjelasan Mukhriz. Maka Mukhriz pun akan dipanggil membela diri. Terhukumkah Mukhriz kelak? Pembaca mungkin sudah pun mempunyai firasat tersendiri.

Memang, bentuk hukuman yang dikenakan ke atas Mukhriz itu akan menjadi satu subjek sembang hangat diparlimen-parlimen bangsal kopi untuk sehari dua, tetapi sebelum sampai di titik itu, ada satu lagi subjek yang sepatutnya dipolemikkan juga.

Isunya, Pemuda UMNO itu sendiri yang secara terang-terangan telah membelakangkan, langsung tidak memperdulikan, amanat Abdullah A. Badawi dalam ucaptama beliau. Yang mana perbuatan tersebut telah menimbulkan satu rasa takut lagi tidak selamat di dalam masyarakat, terutama di kalangan rakyat bukan Melayu.

Kandungan ucaptama Abdullah A. Badawi semasa PAU 57 baru-baru ini bukanlah satu perkara yang terlalau sukar untuk di analisa. Malah format teks ucapan itu sendiri adalah dalam bentuk “perenggan bernombor” (numbered paragraphs) yang memudahkan perbandingan dibuat di antara kandungan ucaptama tahun ini dengan tahun lepas.

Sila baca sepintas lalu ucaptama-ucaptama 2005 dan 2006, dan mungkin pembaca pun akan bertemu rumusan yang sama seperti dibuat Mukriz.

Berbalik kepada tuduhan saya bahawa Pemuda UMNO itu adalah sekumpulan manusia munafik. Di bawah saya pertontonkan perenggan 65 hingga 67 ucapan Abdullah A. Badawi di PAU tahun ini. Sila renung sejenak maksud ucapan dan bandingkan dengan kegilaan yang Pemuda UMNO telah aksikan.

65. GAGASAN KEDUA BELAS: membina perpaduan nasional. Semangat bersatu dalam perjuangan dan semangat berkongsi kuasa, adalah tunjang kekuatan negara bangsa; bermula dari peringkat merintis perjuangan kemerdekaan sehinggalah kepada mengurus sebuah negara merdeka yang berjaya.

66. Akhir-akhir ini kita menyaksikan peningkatan polemik berhubung isu kaum dan agama. Ia telah sampai ke tahap yang mencetuskan kebimbangan. Beberapa faktor menjadi penyebab kepada polemik yang berlaku. Salah satu darinya adalah persekitaran lebih terbuka hari ini yang membolehkan berlakunya perbahasan sehingga terlajak ke peringkat melanggar sempadan isu-isu sensitif menyentuh agama dan kaum. Persekitaran lebih terbuka ini adalah baru kepada masyarakat Malaysia. Pengubahsuaian sedang dilakukan oleh pelbagai pihak dan ada juga yang sedang menguji batas sempadannya. Ada yang cenderung bersifat keterlaluan dan ini menjemput reaksi bantahan dari pihak lain. Ini adalah satu proses pembelajaran untuk semua. Dalam pada itu amatlah penting dijamin bahawa kestabilan negara dapat dikekalkan sehingga masyarakat dapat mencapai tahap perimbangan.

67. Membincang perkara-perkara yang sensitif sifatnya perlulah dilakukan secara rasional, dengan dada lapang – fikiran tenang; dalam semangat bersama mengambil tanggungjawab, yang bengkok kita luruskan, yang jauh kita rapatkan, yang renggang kita cantumkan, yang kurang kita lengkapkan. Kerajaan BARISAN NASIONAL telah mengamalkan formula untuk menyelesaikan masalah antara kita dengan semangat muafakat dan pendekatan sederhana selama ini. Sedarilah, persengketaan amat mudah dicetuskan, untuk begitu cepat menimbulkan salah faham. Tentulah itu bukan yang kita inginkan.

Masalah dengan kemunafikkan Pemuda UMNO ialah ia bukan sahaja akan menyusahkan Mukhriz, tetapi sebenarnya boleh membawa bala kepada aktivis parti-parti pembangkang, khususnya PAS.

Sehubungan ini, masyarakat penentang UMNO harus imbas kembali kepada insiden di Stadium TPCA Kampong Baru, Kuala Lumpur, dalam tahun 1987 dulu. Ketua Pemuda UMNO diketika itu telah membakar semangat orang Melayu untuk melakukan rusuhan kaum dan hasilnya ialah Operasi Lalang. Akibatnya tidak pasal-pasal ramai aktivis PAS telah dimangsakan dengan ISA. Perbuatan yang terlalu celaka – UMNO curi nangka, PAS yang kena getah.

Mungkin sudah sampai masanya orang Melayu yang tidak menyokong UMNO, khususnya PAS mengajar anak-anak muda UMNO jangan terlalu munafik. Untuk permulaan, boikot segala makanan sembelihan UMNO.

Friday, November 24, 2006

Musang Berjanggut, Mawi Bertudung: Mengigaukah Saya Abdullah A. Badawi Mula Disingkir?

Dari banyak faset, dalam banyak perkara, saya akui saya adalah seorang mualaf. Seorang saudara baru, dalam ertikata baru belajar mengenal, dan baru belajar menghayati. Kalau dari segi ugama, diakui bahawa saya masih tidak sampai sepuluh tahun mula berjinak, belajar-belajar membaca Al Ghazali dan Abdul Qadir Jailani.

Tahajjud masih selekeh. Maksud al Quran baik dalam bahasa Melayu atau Inggeris masih tidak hafal. Walhal hanya 6,666 stanza. Jangankan itu, Hadith 40 sudah entah berapa kali ulang baca pun, masih tidak boleh ingat. Membuat saya rasa terlalu kodi, berbanding dulu-dulu zaman remaja, di mana sifir logarithma pun boleh dihafal sambil-sambil makan kuaci.

Dari faset politik, saya bukanlah pengamal atau sarjana, hanya pembaca berita seperti tuan/puan. Saya dapati mentafsir maksud tersirat berita-berita politik politik adalah kompleks lagi intrikat (intricate). Maka itu saya mohon pertolongan pembaca untuk mentafsirkan maksud perkembangan berita berikut:

  • Percaturan korporat melibatkan RM26.8 bilion

Timbalan Perdana Menteri Najib Al Marhum Tun Abdul Razak (TPM Najib) mengumumkan kerajaan telah mempersetujui penggabungan tiga syarikat gergasi sektor perladangan, yang mana setakat kelmarin mempunyai nilai pasaran aggregat RM26.8 bilion.

Keluasan tanah milik syarikat-syarikat tersebut bila digabungkan adalah tidak kurang dari 600,000 hektar atau 1.32 juta ekar. Hampir sama besar dengan keluasan negeri Johor, dan beratus kali ganda besarnya dari daerah Pekan, Pahang.

(Lantaran, jika TPM Najib bersara awal atas apa sebab sekalipun, beliau tidak perlulah pulang ke kampung untuk menghabiskan sisa-sisia hidup menimang cucu. Perlantikan sebagai Pengurusi atau Penasihat entiti korporat gergasi yang bakal muncul itu pun sudah lebih dari mencabar untuk memenuhi masa hingga tidak perlu memberi tumpuan kepada isu-isu usang yang lain.)

Perlaksanaan cadangan ini sedang ditangani oleh CIMB di mana adik TPM Najib, iaitu Nazir adalah Ketua Eksekutif.

Sehingga blog ini ditulis, Perdana Menteri masih belum lagi diberitakan membuat apa-apa komen.

  • Mengizinkan kemungkinan beberapa watak ekstremis UMNO di”pancung”

TPM Najib telah menarik balik status “spesis terlindung” bagi beberapa pemidato UMNO yang dikatakan telah menyampaikan ucapan “keterlaluan” pada Perhimpunan Agung UMNO lalu.

Dengan menjawab wartawan ‘‘Terpulanglah kepada pihak berkuasa,’’ ketika ditanya tentang perkara itu, TPM Najib sebenarnya bercakap seolah-olah Majlis Tertinggi UMNO (MT) telah membuat keputusan tentang perkara tersebut, kalau tidak pun mendahului MT.

Sejurus mendapat isyarat yang ditunggu-tunggu, akhbar kemudiannya memberitakan DAP melalui Setiausaha Politik kepada Setiausaha Agung DAP, Lau Weng Sang membuat laporan polis pada 18 November lalu, berhubung perbahasan yang didakwa berbau perkauman semasa Perhimpunan Agung UMNO 2006 baru-baru ini.

Dalam laporannya, DAP menamakan lapan pemidato UMNO yang kononnya berhujah dengan ayat-ayat menghasut yang boleh merosakkan keharmonian kaum, integrasi dan perpaduan nasional.

Antara perwakilan yang dinamakan dalam laporan beliau ialah Naib Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin; Ketua Penerangan Pergerakan Pemuda UMNO Terengganu, Razali Idris; Exco Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Reezal Merican Naina Merican dan Ketua UMNO Bahagian Shah Alam, Datuk Salamon Salamat.

Berita-berita yang sedang membentang membolehkan tafsiran berikut dibuat.

Adakah tindakan yang nampak seperti TPM Najib adalah de facto kuasa tertinggi dalam hal percaturan korporat puluhan bilion ringgit ini membayangkan Perdana Menteri sudah semakin tidak berkuasa lagi?

Atau adakah pencak dan tari yang kita saksikan ini membayangkan Abdullah A. Badawi sengaja memberi TPM Najib peluang hari-hari pengesut untuk bermandi cahaya, dan menjadi tumpuan umum bak “raja sehari.” Kerana selepas ini dalam tempuh terdekat TPM Najib akan dihantar pulang ke kampung?

Lapuran polis oleh DAP tidak bermakna tindakan akan menyusuli. Hakikat ini adalah pengetahuan umum. Malah kalau bertindak pun, tidak semestinya polis akan bertemu salah. Sebab jangan lupa, ini kes politik yang melibatkan menantu Perdana Menteri.

Macam-macam boleh berlaku – polis mungkin boleh menyelesaikan siasatan, tetapi tidak semestinya Pendakwa Raya akan bersetuju hasil siasatan adalah mencukupi untuk mendakwa orang-orang yang disiasat.

Sekali jangan lupa, ini kes politik yang melibatkan menantu Perdana Menteri dan pasukannya yang dalam jangkaan rakyat akan mengambil alih tampuk pentadbiran negara.

Selari dengan perkembangan UMNO, ada satu berita lain yang cukup membangkit minat tetapi sayang tidak disiar media arus perdana. Dato' Seri Anwar Ibrahim (DSAI) diberitakan telah memberi pendapat bahawa menantu Perdana Menteri kini sedang ketakutan akan hilang jawatannya dalam UMNO.

Sangkaan DSAI mungkin meleset mungkin tidak. Tetapi jika diambil kira penonjolan TPM Najib dalam tempuh sehari dua ini, maka saya cenderung merumusakan bahawa UMNO kini sedang memfasakeluarkan (phasing out) Abdullah A. Badawi.

Nota: Amacam PAS? Peluang untuk memijak poster gambar Abdullah A. Badawi dalam PRU ke 12 kelak, sepertimana mudahnya bertepuk bertampar memijak poster gambar Tun Dr Mahathir seperti dalam PRU 1999 dulu sudah malap nampaknya. Apakah para *sarjana* PAS mempunyai Pelan B?

Mengundang Bala Ekonomi? Nota 1 -- Kesan Kesyaitanan Monopoli

Mabuk. Itulah penilaian pertama yang melintasi otak saya bila terbaca berita bahawa Abdullah A. Badawi & Menantunya Sdn Bhd., bercadang untuk menggabungkan (merger) tiga syarikat gergasi tempatan -- Sime Darby Bhd., Kumpulan Guthrie Bhd., dan Golden Hope Plantations Bhd., -- yang lazimnya dianggap sebagai “syarikat perladangan.”

Untuk berlaku saksama, diakui bahawa bahawa setakat ini, rincian tentang cadangan penggabungan ini adalah kabur. Namun dua perkara adalah jelas.

Pertama, syarikat yang disasarkan untuk bergabung akan disatukan di bawah sebuah syarikat yang bernama “Synergy Drive Sdn Bhd,” yang mana pemilik sebenarnya masih lagi satu misteri Kedua, Timbalan Perdana Menteri telah mengumumkan bahawa kerajaan menyokong usaha penggabungan ini.

Perhatikan bahawa setakat maklumat yang ada kini, rakyat masih lagi belum boleh menilai dengan jelas apa nawaitu sebenar disebalik cadangan penggabungan ini. Tolak tepi isu naiwaitu buat sementara, dan kita tumpukan perhatian kepada implikasi praktikal penggabungan ini.

Jika berjaya di laksanakan, maka cadangan ini akan mewujudkan satu syarikat gergasi yang mengkhusus dalam bidang perladangan kelapa sawit.

Oleh kerana dalam tempuh lebih satu dekad yang lepas kita sudah terlalu selesa dengan frasa “projek mega” maka kita mungkin beranggapan bahawa penggabungan ini hanyalah projek mega versi Abdullah A. Badawi & Menantunya Sdn Bhd. Maka tiada apa yang perlu dihinggarkan.

Cop. Dan ooopocot. Sebelum pembaca merumuskan sedemikian, izin saya katakan dan renungilah sejenak bahawa – tidak semua yang gergasi lagi mega itu bagus. Malah, benda-benda dalam hidup yang kita sangat perlukan, dalam bentuk kecil moleknya, kadang-kadang bila menjadi mega, akan menjadi hodoh langsung menumpulkan ghairah kita. Malah kalau boleh, kita mahu nyahkan kehadirannya dari hidup kita. (Atau paling tidaknya, dinyahkan dari pandangan kita).

Idea yang saya ingin sampaikan ini telah pun disimpulkan oleh nenek moyang kita sebagai – ibarat api, kecil jadi kawan bila besar jadi lawan.

Merujuk entiti perniagaan, idea yang sama telah lama dijadikan satu bidang pengajian khusus yang dipanggil “industrial economics” yang mana tema teras bidang ini ialah “konsentrasi kuasa pasaran” (market concentration).

Fenomena konsentrasi kuasa pasaran adalah satu kejelekan yang dibenci lagi ditakuti di negara-negara maju di barat yang sudah merasakan kesannya dalam evolusi ekonomi mereka. Hinggakan keadaan memaksa masyarakat mereka mewujudkan undang-undang anti-monopoli.

Diakui bahawa penggabungan ini tidak akan melahirkan satu entiti monopoli jati (pure monopoly), sebaliknya sebuah entiti yang monopolistik. Tetapi ini bukanlah isunya. Isu tunjangnya ialah kesan persaingan monopolistik terhadap kebajikan pengguna (consumer welfare).

Amnya, telah dibuktikan secara ilmiah, malah dari pengalaman sejarah, bahawa apa juga entiti perniagaan yang menjurus monopoli, atau terwujudnya keadan pasaran yang monopolistik akan membawa mudarat kepada pengguna. Pengguna, maksudnya tuan/puan pembaca,sanak saudara tuan/puan, dan ekonomi negara am.

Nota: Catitan ringkas ini tentang monopoli dan kesannya terhadap masyarakat adalah bertujuan menyediakan pembaca dengan maklumat latar yang paling asas untuk membolehkan isu penggabungan ini difahami dengan lebih jelas bila ianya dikupas kelak.

Tuesday, November 21, 2006

Dasar Media Mencipta Azhar Mansor Serta Perbezaan Antara Perempuan Melayu Dengan Perempuan Bangsa Lain

Subuh tadi, sejurus meraut muka selepas salam kedua, hati saya tergerak untuk mengambil risiko. Ya lah, bukannya macam sejak blog ini dimulakan saya tidak mengambil risiko -- saya tahu saya mengambil risiko. Tetapi kali ini saya beranikan diri untuk memperkatakan pendapat saya dalam isu gender (isu jantina).

Risiko yang saya hadapi ialah didoakan dek sekian ramai umat perempuan penghuni bumi Tanah Melayu, bangsa Melayu khususnya, agar Tuhan “mengajar” saya. Namun, seperti juga (mungkin) dengan Mukhriz Mahathir, saya timbangkan saya mesti jujur kepada suara hati saya, jujur kepada perkiraan intelek (yang tidak seberapa) saya.

(Berserta risiko saya membosankan pembaca kerana menulis satu komentar yang panjang untuk mengeksplikasikan [explication] sudut pandangan saya).

Tidak seperti isu politik, isu gender tidak mempunyai garis pemisah jelas dari segi puak penyokong, atau siapa yang akan “terkena.”

Merujuk bangsa Melayu, batas dan garis pemisah keterkenaan isu politik ialah penyokong PAS atau UMNO. Terpukulkah Abdullah & Menantunya Sdn. Bhd., dalam berpolemik dengan Tun Dr Mahathir dan penyokong senyap beliau. Itulah batas sejauh mana pembincang akan dipersalahkan atau dikutuk.

Tetapi bila menyentuh isu gender, pembincang akan dinilai bukan saja oleh kaum perempuan, tua dan mudanya, tetapi juga mungkin akan menyinggung lelaki yang punyai ibu, isteri, anak, adik, kakak, sanak saudara, dan handai taulan perempuan. Inilah magnitud (magnitude) risiko yang saya sedang ambil.

“Sex sells.” Seks melariskan. Itulah mentera hikmat di kalangan pengamal bisnes iklan khususnya, dan pengamal media amnya. Yang ralatnya bagi segmen profesional ini, diberi norma masyarakat Timur, pengiklan dan pengamal media sepanjang masanya meniti garis di antara gelojak hasrat ingin laris dan menjaga kesopanan serta susila.

Sehubungan ini, pada hemat saya, lebih dari pihak lain, pengamal media, khususnya bekas editor akhbar; Kadir Jasin, Johan Jaafar, Zainudin Maidin, contohnya, adalah terlalu bersalah.

Dalam tempuh sedekad lepas, akhbar yang pernah mereka terajui telah berjaya mentransfomasikan masyarakat Melayu kepada satu yang terlalu hipokrit, tetapi obses (ketagihan) dengan seks.

Akhbar Melayu adalah terlalu silu untuk membincangkan seks secara faktual dan objektif. Namun editor akhbar adalah terlalu peka bahawa seks melariskan. Langsung, akhbar mencari jalan memaparkan seks -- tidak seks secara objektif, tapi seks secara sensasi. Maka saban hari akhbar menghidangkan pembaca dengan cerita rogol. Membicarakan seks secara sipi.

“Rodok golok” adalah kata asal kepada kata singkat “rogol” yang kini kita semua fahami sebagai seks paksa. Dan inilah cerita (yang dijulang sebagai berita) yang kuat membentuk sikap masyarakat Melayu. Yang daya kesan ceritanya adalah jauh lagi mendalam dari Islam Hadhari yang kini sedang ditekan masuk ke tembolok umat Islam Tanah Melayu.

Selain dari pelaris, akhbar Melayu yang juga menjadi lidah rasmi UMNO adalah bersalah kerana menggunakan cerita rogol sebagai satu sudut untuk mempotretkan PAS sebagai parti manusia biasa, bukan parti manusia berugama. Malah parti manusia-manusia jahat lagi bernafsu buas.

Lantaran cerita pak haji, ustadz, lebai, imam, khatib, bilal, tok siak, guru al Quran yang dituduh merogol akan di letakan di muka-muka depan. Dengan harapan massa Melayu akan menghubungkaitkan secara tidak sedar; "pengamal ugama" dengan PAS, PAS dengan jenayah seks.

Dan gambar mental inilah yang berada dalam kepala Azhar Mansor bila dia mencabar pemberita yang memintanya bersyahadat. Dalam kepala Azhar Mansur, murtad itu tidak jahat. Tetapi rogol itu jahat. Lalu Azhar mengherdik pemberita supaya membandingkan dia dengan perogol.

Sebelum pembaca silap faham, dengan tegas saya katakan bahawa saya tiada simpati sebesar zarrah pun dengan siapa juga yang dituduh merogol kanak-kanak. Saya juga teramat benci kepada siapa juga yang dituduh merogol beramai-ramai. Merogol prempuan cacat. Tetapi saya kadang-kadang merasa simpati kepada tertuduh rogol dari kalangan tunang (yang tidak jadi nikah), teman lelaki, atau kenalan.

Izin saya tanya: berapa ramai di antara kita lelaki yang tidak pernah meletakan sebelah kaki ke dalam penjara jika diambil kira perlakuan dalam konteks (sekular) menjalin hubungan lelaki perempuan. Dalam konteks bercinta, berkasih, atau bertunang. Paling tidak, ramai di kalangan lelaki yang ada semerdekanya kini layak dituduh pernah mencabul kehormatan.

Namun, sebenarnya apa yang membolehkan kita membaca blog ini dari pejabat kita, rumah kita, atau kamar nyaman di kelab-kelab kita, ialah semata-mata ehsan perempuan terhadap lelaki.

Tidak pernah “terusik,” “terpegang,” “teraba,” “terjamah”dan “teramas.”? Tidak pernah? Jangan temberang. Ya, memang diakui ramai lelaki Muslim yang tidak pernah berbuat demikian dalam konteks hubungan gender bukan muhrim, tetapi bak kata arwah P. Ramlee -- terlalu jarang, jarang.

Itu semua perlakuan rutin yang sebenarnya melayakkan seorang lelaki dituduh mencabul. Dan seterusnya jika dilapurkan dan disabit kesalahan, boleh dihukum penjara. Dan risiko inilah yang dhadapi setiap lelaki Melayu dalam perhubungan antara gender. Bermula dari umur remaja.

Ramai yang mungkin tidak setuju dengan ganasnya, jika saya katakan bahawa seks bagi lelaki dan perempuan itu adalah dua komoditi yang berbeza nilainya.

Bagi lelaki permintaan akan seks adalah kerana nilai hakikinya. Sebaliknya bagi perempuan, penawaran seks ialah kerana nilai manupulatif-nya. Jelas satu rajah keluk permintaan dan penawaran yang tidak sempurna. Sentiasanya dalam keadaan ketidaksetaraan (state of disequilibrium).

Hari ini akhbar The Star melapurkan seorang wanita India telah mengheret, membawa saman malu ke atas bekas teman lelakinya di mahkamah kerana si-lelaki telah tidak menikahinya selepas si-perempuan membekalkan seks sebanyak 31 kali dalam tempuh empat tahun.

Alasan perempuan dalam membawa saman. “Saya ditipu. Saya malu dan mengalami keresahan jiwa.” Maka dia mahu mahkamah menghukum ganti rugi dari pihak lelaki.

Woman sues former lover for not marrying her


IPOH: She claimed that she had sex with him 31 times on the belief that they were in love and would marry.

She denied having any ill intention when she recorded the date and place of each sexual encounter from 1998 to 2001.

I had a sexual relationship with him because I loved him. I thought our relationship was special,” said legal clerk S. Nagamah, 38, who is suing her ex-boyfriend R. Punnosamy, 40, for not marrying her.

Nagamah, who claims to have suffered shame and mental anguish, is asking for aggravated damages, exemplary damages, costs and compensation for assault.

Cross-examined by Punnosamy’s lawyer, Abdul Malik Matjudi, Nagamah disagreed that she kept the records of their sexual encounters to prevent him from “running away from me.”

”He deceived me,” she said, adding that Punnosamy had given no sign or warning during their four-year relationship that he would fail to keep his promise.

She testified that Punnosamy had slapped her when he went to her office on July 11, 2002, forcing her to seek outpatient treatment.

During re-examination by lawyer S. Muthuveeran, Nagamah said in the Indian community, it is believed that a couple would not have a perfect marriage if the girl had lost her virginity beforehand.

“By right, a woman is to tell her would-be husband about her background before marriage. I turned down two other marriage proposals for this reason,” she said.

Punnosamy, a legal office administrator, said they were never a couple and that she was “only a friend.”

He denied that he had promised to marry her, saying it was always Nagamah who contacted him and asked him out.

Punnosamy, who had earlier denied in his testimony that he had slept with Nagamah, admitted that he had sexual relations with her “more than 20 times” but only because she had wanted it.

I accept her as a friend, nothing else. I never said that I loved her or arranged any engagement ceremony,” he added.

He admitted that he slapped Nagamah because she had threatened his fiancée at a tuition centre in Teluk Intan.

Judicial Commissioner Mohd Azman Husin fixed Feb 6 for decision.

Sentimen pertama yang menerpa saya bila membaca berita ini – nasib baik kes ini melibatkan bangsa India. Kalau Melayu, sudah lama si-jantan kena tuduh merogol. Maka si-jantan akan merasa penampar, penumbuk dan penendang gratis dalam lokap polis, yang dihadiahkan oleh (mungkin) sesama kenalan selokap, kalau tidak pun oleh pengawai penyiasat.

Pengajaran yang saya dapat dari berita di atas adalah mudah. Bangsa lain akan bertungkus lumus atas daya sendiri, sanggup melabur dalam bentuk kos guaman, demi mendapatkan imbuhan ekonomi. Melayu sebaliknya akan melonggokkan masalah mereka ke meja-meja “datuk balai” kalau tidak pun sebising yang boleh di salah satu sessi Perhimpunan Agung UMNO.

Mungkin sikap yang kita sedang saksikan ini adalah salah satu dari kesan negatif Dasar Ekonomi Baru ke atas orang Melayu, perempuan khususnya.

Semuanya memerlukan bantuan dan subsidi, malah menjadi bebanan kerajaan untuk menyelesaikan apa juga masalah yang melanda. Baik masalah massa seperti ekonomi dan pendidikan, hinggalah masalah malu dan resah jiwa individu yang berpunca dari sendiri silap congak (yang mana boleh diubati dengan imbalan wang ringgit).

Tidak setuju dengan pendapat saya? Sila pertikaikan.

Pendidikan: UMNO Akui Gagal

Mungkin ramai yang tidak perasan bahawa sejurus berakhirnya Perhimpunan Agung UMNO ke 57, UMNO melalui Menteri Pengajian Tinggi, Mustapa Mohamed bagi pihak Abdullah A. Badawi telah melaungkan kepada dunia bahawa UMNO telah gagal, segagal-gagalnya, dalam usaha menyediakan pendidikan yang bermutu kepada anak-anak bangsa Melayu. Tidak percaya? Sila baca pengakuan berikut:

Graduan Tidak Berkualiti: Henti Salahkan Dasar Kerajaan

JELI, 18 Nov (Bernama) -- Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Mustapa Mohamed Sabtu meminta pihak tertentu menghentikan kecenderungan menyalahkan dasar kerajaan sebagai punca kualiti kebanyakan graduan pusat pengajian tinggi negara tidak mencapai tahap diharapkan.

Mustapa berkata siswazah juga terutama bumiputera perlu memikul tanggungjawab untuk meningkatkan kualiti mereka agar mampu `duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi' dengan orang lain dalam bidang pendidikan.

"Memang kita (kementerian) masih tidak berpuashati dan akan m
enggandakan usaha dalam memajukan pendidikan tinggi dalam negara namun kita juga berharap siswazah juga memainkan peranan untuk membina daya saing, belajar bersungguh-sungguh dan mencapai tahap first class atau sekurang-kurangnya second upper".

"Jangan hanya salahkan dasar kerajaan seperti isu meritokrasi atau kokurikulum yang tidak sesuai dengan perkembangan semasa atau sebagainya. Ini tidak adil," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan anugerah pelajar cemerlang UPSR (Ujian Penilaian Sekolah Rendah) 2006 Parlimen Jeli di sini.

Beliau yang juga anggota Majlis Tertinggi (MT) Umno mengulas isu melibatkan kementeriannya yang dilihat belum mencapai tahap membanggakan sebagaimana dibangkitkan beberapa perwakilan di Perhimpunan Agung Umno yang berakhir di ibu negara semalam.

Beberapa isu dibangkitkan antaranya meritokrasi, kokurikulum yang tidak berkembang seiring dengan masa dan jumlah siswazah menganggur yang ramai.

Mustapa berkata sistem pendidikan di pusat pengajian tinggi awam dan swasta di negara ini mendapat pengiktirafan banyak negara luar yang turut berminat menghantar pelajar mereka melanjutkan pengajian di negara ini.

Dalam masa yang sama, katanya, kementeriannya juga mengambil langkah perlu, antaranya, mengubahsuai kokurikulum dengan lebih kerap, menyediakan kemudahan secukupnya yang diperlukan serta sentiasa memastikan pensyarah menekankan keberkesanan kaedah pengajaran mereka.

Pada majlis itu, Mustapa menyampaikan sumbangan kepada 110 pelajar dari kawasan parlimen Jeli yang mendapat keputusan cemerlang UPSR baru-baru ini.

Mustapa, anggota Parlimen Jeli dan anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ayer Lanas menjadikan kediamannya, Darul Falah di sini sebagai pusat tuisyen untuk pelajar UPSR.

Saya tidak bercadang untuk berfalsafah hari ini, hanya sekadar mengingatkan pembaca bahawa kebolehan murid adalah cermin guru. Guru berinstinja’ berdiri, murid tentunya cebok berlari.

Mungkin inilah padahnya bila UMNO dalam hari-hari tuanya, dalam senantiasa dihantui rasa saat penyudahnya kian dekat, menjadi terlalu mengongkong, terlalu mendesak ketaatan dizahirkan, lantaran mendorong guru-guru mengambil jalan keluar yang selesa lagi mudah -- menjadi badut dan pengampu pembesar UMNO.

Diberi dunia yang semakin materialistik, apalah gunanya guru-guru menghayati kebebasan akademik dan segala idealisma yang bersangkutan dengannya, jika itu semua akan menjadi penjara pribadi yang menghalang mereka bersentuhan dengan nikmat pangkat DG2 (Gred 54?), Profesor Madya, atau Profesor C dipintu A?

Usahlah berbicara tentang mutu graduan, jika kriteria utama perlantikan naib cancelor sebuah universiti baru itu ialah kampung mana calun dilahirkan.