Sunday, September 16, 2007

Babi Sebagai Penangkal FRU

Siapa kata gadis Melayu tak menawan? Kiranya Jamal Abdillah adalah pujangga Melayu yang paling tajam lagi jujur pengamatanya. Gadis Melayu, pakai apa, dukong apa sekalipun, tetap mulus lagi menggoda.

Saya tidak bercadang untuk berpanjang lebar seputar betapa FRU yang gagah perkasa itu menikus bila berdepan dengan penternak haram babi - yakni, bela babi sambil langgar undang-undang perlesenan jumlah ternakan dan peraturan alam sekitar – di Melaka. Saya congak pembaca telah pun mahir subjek ini.

Begitu juga saya tidak bercadang mengaitkan prestasi kejantanan FRU yang ditunjuk di Melaka dengan usaha mereka meng-qodho kepenikusan itu di ‘pesta rusuh” di Batu Buruk Terengganu.

Cuma mesej yang saya hendak sampaikan di sini ialah saf aktivis pembangkang Malaysia, khususnya mereka-mereka dari kalangan Melayu-Islam tidak seharus berfikiran jumud dan dogmatik dalam persediaan bertembung dengan FRU.

Islam itu adalah ugama yang cukup liberal dalam hal-hal dharurat. Jika babi boleh dijadikan penangkal, azimat yang boleh melemahkan FRU, janganlah segan silu berperisai dengannya. Anda bimbang tentang haram? Fikir, samak!

Nota: Gambar asal, konteks dan penjelasan boleh dilihat di laman “kl_boleh”.

No comments: