Thursday, May 08, 2008

“Perang” Tambang Kapal Terbang: Siapa Bakal Tengadah – MAS atau AirAsia?

Gambar sekadar menceriakan artikel, permandangan satu one-off event, dan tidak mencerminkan kelaziman pramugari AirAsia bila kepenatan.

“Price war” atau “perang harga” adalah satu fenomena ekonomi yang rutin, khususnya dalam sebuah ekonomi pasaran bebas yang sihat.

Prasyarat untuk berlakunya perang harga ialah wujudnya entiti-entiti komersil yang hampir sama saiz (dipanggil oligopoli), yang bersaing menawarkan barangan atau khidmat yang sama kepada pengguna.

Kesan perang harga? Ada beberapa kesan, tetapi apa yang penting bagi kita marhaen ialah peningkatan kebajikan pengguna (consumer welfare) dalam dua dimensi: affordability (boleh mampu) dan availability (boleh diperolehi).

Lawan kepada peningkatan kebajikan pengguna ialah penurunan kebajikan di mana berlakunya krisis “tidak mampu dan tidak kedapatan” bagi sesuatu barangan atau perkhidmatan.

Perbandingan tambang menunjukan AirAsia tidak mampu menandingi tawaran “gila” MAS. Pembaca digalakkan membuat perbandingan sendiri untuk puaskan hati tambang syarikat mana yang lagi murah. Selagi tuan/puan tidak masukan nombor kad kredit, segala pertanyaan tambang melalui internet adalah gratis (percuma).

Contoh fenomena “affordability and availability crisis” ialah kes ketiadaan minyak masak yang berlaku beberapa bulan lepas, di mana, walaupun anda mampu membeli, barangnya tiada dijual, dan bagi sesetengah pengguna pula, kalau pun terjumpa minyak masak, harganya tidak termampu beli.

Sehubungan krisis ekonomi ini, harapan ikhlas saya ialah ianya tidak berlaku di Malaysia dalam jangka hayat saya kepada barangan makanan seperti beras atau keperluan asas lain seperti petrol atau gas masak. (Kendati, dalam berharap saya juga realistic yakni pasrah, bahawa kepastian krisis ekonomi bentuk ini berlaku di Malaysia adalah cerah selagi Dolah Badawi dan Anak Beranaknya dibiarkan mentadbir urus negara).

Berbalik pada tajuk, Sistem Penerbangan Malaysia (MAS) minggu lepas telah pun mulakan “serangan” dengan menawarkan 1.3 juta tiket tambang RM0 (kosong ringgit). Tawaran ini mendapat sambutan yang menggalakkan di mana dalam tempoh 2 hari MAS melaporkan sejumlah 900,000 tiket telah dijual.

Jangan hanya rumus pendapat berpandukan iklan syarikat penerbangan.

Kiranya, ada otak jugalah lembaga pengarah dan jemaah pengurus MAS yang ada kini. Sangka saya untuk satu tempoh yang lama, kerusi-kerusi tersebut diduduki tunggul-tunggul kayu yang cuma berminat untuk (a) “tenggek” pramugari “pantas”, dan/atau (b) “tapau” (bungkus bawa balek) arak kelas Chivas Regal atau Dom Perignon bila dapat peluang terbang percuma business class.

Ekoran tindakan pemasaran MAS itu, Tony Fernandez pemilik AirAsia -- tidak seperti biasa -- sudah bunyi tak mampu bercakap petah lagi bijak bila ditanya wartawan tentang rancangan tindak balas AirAsia.

Sama-samalah kita nikmati proses dan penyudah perang harga ini.

1 comment:

AIDC said...

Salam

Untuk mengenali siapakah Anwar, harap luangkan masa tonton video2 ni…

Video 5
http://www.youtube.com/watch?v=833myXwReuo

Video 4
http://www.youtube.com/watch?v=JEYnh9Yvtew

Video 3
http://www.youtube.com/watch?v=mrNv44WoJck&feature=related

sumber : http://www.anwaribrahimdotcom.blogspot.com/