Saturday, October 04, 2008

Memo Kepada DS Anwar Ibrahim – (I)

Tarikh: Oktober 4, 2008

Kepada: Datuk Seri Anwar Ibrahim

Daripada: Rudin X - Blogger Kampungan

Per: Bukan Masanya Untuk Patah Hati

Izin saya meneka perasaan Datuk Seri dewasa ini dan sekaligus itu mengingatkan bahawa sejak dari ketika pertama Datuk Seri muncul di pentas politik; Malaysia dan dunia tidak pernah mengenali Datuk Seri sebagai insan yang mempunyai sikap mudah ‘give up’ atau patah hati.

2. Lebih-lebih lagi sekarang bukanlah masanya untuk Datuk Seri melayan perasaan itu (jika pun ada).

2.1. Kerana yang sebenarnya, jika Datuk Seri jujur kepada diri sendiri, Datuk Seri akan akui bahawa tiada siapa -- baik UMNO/BN, baik komponen ‘Pakatan’ Rakyat (‘PR’), hatta rakyat, malah Datuk Seri sendiri -- menjangka untuk menang besar dalam PRU ke-12.

2.2. Apatah terfikir bahawa 33 Ahli Parlimen UMNO/BN akan (telah) memberi komitmen untuk menyertai ‘PR’ dalam meraikan kemenangan itu.

2.3. Ya, saya tahu Datuk Seri dan pasukan pemikir strategi pilihan raya PKR sudah lakukan entah berapa ribu pusingan simulasi pola keputusan PRU ke-12 dalam ratusan senario sokongan, tetapi itu semua di peringkat inteleknya, di peringkat ‘horay-horay’ yang tidak tertasydik dihati.

3. Mudahnya, dan izin saya ulang cakap – kita semua tidak bersedia, dan Datuk Seri sendiri pun tidak bersedia; baik dari segi emosi mahupun fikirah untuk menangani kemenangan ini.

4. Jujurnya, saya dapati Datuk Seri bertindak seolah-olah terperangkap dalam satu pola ‘berfikir sambil berjalan,’ thinking and planning, make that reacting to events as and when they unfold, thinking on the run. Dan saya tidak fikir Datuk Seri punyai satu road-map, satu peta perjalanan yang jelas untuk menangani situasi kini dan yang mendatang.

5. Sebaliknya apa yang saya nampak ialah PKR sendiri sampai hari ini masih belum punyai satu ideologi politik dan falsafah perjuangan yang konkrit, yang sudah ditarbiyahkan secara meluas, yang difahami ahli-ahli khususnya, dan penyokong amnya. Setakat ini apa yang saya nampak adalah dua perkara yang saya tidak setuju.

5.1. Datuk Seri pidatokan teras ideologi dan agenda pemerintahan PKR (‘PR’), sambil Datuk Seri mengamati ekspektasi dan apakah jalan cerita yang boleh diterima sebilangan besar penyokong (rakyat).

5.2. Di masa yang sama penyokong (rakyat) suarakan ekspektasi mereka, serentak itu mengamati apa yang Datuk Seri telah ‘amin-kan’ tentang ekspektasi mereka. Dengan setiap ekspektasi mencari dan menguji batas penerimaan Datuk Seri.

6. Keadaan ini mesti dihentikan. Datuk Seri boleh gunakan ramai penjawat dan aktivis PKR (dan ‘PR’) yang kini dalam keadaan selasa lagi empuk untuk compile satu kitab rasmi dasar perjuangan parti atau lain-lain dokumentasi/penerbitan rasmi PKR (dan ‘PR’).

6.1. Kerana setakat ini, sepengamatan saya, apa yang rakyat dan dunia tahu tentang PKR atau ‘PR’ banyaknya adalah dalam bentuk cebisan maklumat di sana sini, bertebaran di alam maya, dalam internet, dalam bentuk petikan akhbar atau penulisan blog itu dan ini. Tiada apa yang rasmi lagi tersusun. Metaforanya al-Quran yang masih dalam bentuk rakaman pada pelepah kurma dan kulit unta atau kambing.

6.2. Datuk Seri, notwithstanding your past experience, you, your party and ‘PR’ have to act like a government in order to show the world that you are ready to govern. In this regard, at the very least you could begin with the official party publications.

7. Maka itu tidak hairanlah jika kita dapati semua stakeholders dalam ‘Pakatan Rakyat’ – pemengang kepentingan – pun tidak bersedia untuk mentadbir negara.

8. PAS jelas tidak bersedia langsung. Malah tidak pernah disediakan, kerana selama ini PAS sebenarnya adalah satu wayang kulit yang kalau tidak didalangi JPM Research, didalangi Risik Tentera, atau Biro Tata Negara, atau pun secara klasiknya, didalangi Cawangan Khas. Semua itu maksudnya PAS dibonekakan dek UMNO.

8.1. Dibonekakan untuk memeriahkan, mengimarohkan, gambar suasana politik Malaysia kepada pemerhati luar. Bahawa demokrasi di Malaysia punyai pembangkang yang vibrant -- yang hakikatnya selama ini, PAS hanyalah melakunkan peranan antagonis politik di pinggiran. Of which neither the party itself, nor the world expects anything substantive to come out of PAS’ sound and fury.

8.2. Agaknya tidak keterlaluan jika saya katakan bahawa Haji Hadi, Nasharuddin, Mustafa Ali dan jiwa-jiwa dalam orde itu mestinya dibuang keluar dari menerajui PAS, sebelum parti ini boleh dijadikan rakan kongsi mentadbir negara.

8.3. Yang mana korollari (corollary) kepada statemen di atas ialah -- saf kepimpinan PAS di seluruh negara mestilah di-reformasi-kan secukupnya sebelum parti ini boleh dibawa ketengah.

… bersambung.

3 comments:

Anonymous said...

hebatlah kau rudin

Anonymous said...

Nampak rendah diri. Tapi bunyi macam UMNO je. Hebatlah kau rudin.

Anonymous said...

tok apyoh nak mengajar lah kau rudin.
. nama mu rudin pun nasib baik diberi oleh bapak kamu.
kalau tak tahu pasal politik gak tak payah dok karup dalam politik...
pegi tidur lebih baik.
biarkan diaorang politik main politik..

karuptaik...............