Friday, October 10, 2008

Pasca Pak Lah: Masihkah Bernilai Kabal Mustafa Ali-Haji Hadi Untuk UMNO?

Semuanya takdir Ilahi. Dalam tempoh terdekat UMNO akan melupakan Pak Lah, dan Dewan ‘Hendon’ di PWTC akan dinamakan semula (kepada Dewan ‘Rosmah’?).

Langsung membawa kita kepada persoalan yang menarik: apakah UMNO yang bakal dipimpin Najib (mungkin juga Ku Li) masih kepingin untuk berpakat dengan PAS?

Dan korollarinya, apakah nasib yang bakal menimpa geng Mustafa Ali-Haji Hadi dalam PAS?

Di kemuncak musim hangat isu muzakarah/muqabalah UMNO-PAS dua-tiga bulan dulu, Nasharuddin Mat Isa, Timbalan Presiden PAS, yang dianggap dari kelas ‘ulamak’ telah berbohong besar bila beliau menjustifikasikan ‘rundingan dalam gelap’ yang dia lakukan atas nama PAS dengan Pak Lah telah mendapat restu Majlis Syura PAS.

Kendati, hingga hari ini Nasharuddin atau lain-lain ahli cabal (sebut ‘ka~bal’, maksudnya kumpulan sulit) Mustafa Ali masih tidak dapat menjawab keraguan yang dibangkitkan oleh ramai ahli PAS, seperti yang di serlahkan oleh blogger ‘Tulang Besi’ dalam blognya Malaysian Waves tentang apa yang dipanggil ‘persetujuan’ Majlis Syura PAS.

  • Mengapa Pengerusi Majlis Syura PAS Pusat, Tok Guru Nik Aziz, tidak mengetahui tentang keputusan ini?
  • Mengapa Minit Mesyuarat Syura yang didalam memberi arahan kepada beliau TIDAK PERNAH DIBENTANG dalam mesyuarat AJK PAS Pusat?
  • Yang kita dengar, termasuklah dari ucapan perasmian Muktamar Pemuda PAS Pusat, hanyalah wujudnya arahan dari Syura. Malangnya, tiada satu “DOKUMEN” baik dalam bentuk minit mesyuarat ataupun surat yang ditanda tangani oleh Pengerusi Majlis Syura wujud bagi membuktikan wujudnya arahan tersebut.
  • Malahan yang wujud hanyalah surat dari Pengerusi Majlis Syura mengarahkan pemberhentian SEMUA tindakan bermuzakarah dengan UMNO. Tapi, muzakarah masih diteruskan oleh fraksi UMNO walaupun terdapat surat arahan.
  • Mengapa Mustafa Ali dipilih sebagai mewakili PAS? Jika benar hendak berdakwah dengan UMNO, seeloknya PAS diwakili oleh Ustaz Ahmad Awang ataupun Ustaz Hashim Jasin?
  • Apa pun keputusan Syura, ianya mesti dibahas dan dihalusi di Mesyuarat AJK PAS Pusat kerana AJK PAS Pusat mewakili KESELURUHAN AHLI PAS.
  • Sepatutnya Syura tiada kuasa untuk membuat keputusan dalam hal ini kecuali hanya untuk memastikan tindakan ini sesuai atau tidak dengan Syariee?

Punyalah setia dan desperate ‘kabal Mustafa Ali’ atau apa yang dipanggil fraksi ‘UMNO dalam PAS’ kepada Pak Lah, hingga bila penjelasan mereka diragui, mereka cuba memusing balik kesalahan kepada orang lain, sampai ke tahap mirip ‘mengkafirkan’ ahli yang enggan menerima penjelasan keanak-anakan mereka.

Walhal, ahli PAS dan UMNO amnya pun tahu bahawa kabal Mustafa Ali tidak peduli, tidak ambil ‘pot’ pun tentang perpaduan Melayu/Islam, tetapi sebenarnya mengejar kerusi menteri dan lain-lain ganjaran duniawi yang Pak Lah janjikan sebagai upah jika berjaya mengheret PAS yang dibelenggu dan dicucuk hidung ke lutut beliau.

Dan semuanya takdir Ilahi. Kerana wujudnya 'Kumpulan Erdogan' dalam PAS yang berjaya menghalang plot Mustafa Ali menjadikan PAS sebagai ufti kepada Pak Lah, maka Pak Lah telah kehilangan peluang satu pasak besar -- yakni berjaya menyatukan Melayu/Islam, menyatukan PAS/UMNO -- untuk memperkukuhkan kedudukannya dalam UMNO.

Suatu hari kelak, sejarah pasti akan merakamkan betapa berterima kasihnya orang Melayu kepada Kumpulan Erdogan kerana berjaya mencantas tempoh penguasaan Pak Lah Ejen Singapura ke atas Malaysia.

No comments: