Sunday, July 01, 2007

Memahami Pakatan Dolah-Lee Kuan Yew (1): Pengantar Ulasan

Gambar ialah peta WPI diterbalikkan. Amati bentuk sebenarnya kawasan cadangan WPI adalah tidak ubah rangka sebilah keris tersarung yang menikam ke ulu jantung bumi Semenanjung Tanah Melayu. Amati bentuk pulau Singapura laksana ulu keris dengan garis pesisir Selat Tebrau laksana pangkal sarung keris.

Arakian dengan bertitahnya Maharaja Lee Kuan Yew seperti yang dilapurkan semalam [1], maka seakan dilanda taufan adanya respons [2] di kalangan pemerhati projek South Johore Economic Region (SJER) [3]. Yang mana kerana nama SJER seolah-olah membayangkan satu keterlupaan akan hakikat budaya Melayu di mana hampir setiap negeri ada raja, dan dalam percubaan meredakan kemurkaan Istana Johor [4], maka projek ini kemudiannya dipanggil Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI) [5].

Namun, nama WPI ini pun tidak kena. Agaknya tidak serasi dengan selera the real brain, otak sebenarnya di belakang WPI – yakni Lee Kuan Yew Maharaja wal Menteri Sang Bentara Guru Singapura, maka kebelakangan ini projek ini disebut pula sebagai Iskandar Development Region (IDR) [6].

Nama ini yang bunyinya sikit ada “kelas antarabangsa,” pun gamaknya adalah satu nama interim, nama sementara. Percayalah, lambat laun, nama sebenar projek ini akan timbul -- North Bank Singapore Occupied Territory Tebing Utara (Selat Tebrau) Jajahan Takluk Singapura. Dan agaknya bila media antarabangsa sudah biasa dengan tanah jajahan ini, namanya akan di singkatkan pula kepada “North Bank” atau Tebing Utara.

Amacam? Agak-agak nama Tebing Utara (Jajahan Takluk Singapura) ada bunyi semelodi dengan Tebing Barat (West Bank) di Palestin [7]?

Gambar ialah sebilah keris “Bugis-Riau Luk 9 Batu Lapak Gembol”. Sila klik link ini untuk keterangan lanjut. Amati bentuk keris dengan lakaran peta WPi di atas.


Berbalik kepada titah Maharaja Lee Kuan Yew, setelah dibaca berulang kali, dan dimeditasi mencari kias yang tersembunyi, maka saya telah mencapai rumus bahawa kias itu terkandung dalam ayat-ayat berikut:

Tetapi untuk memahami apa kaitan atau keselariannya antara IDR di Johor dengan Shenzhen di China, dalam posting-posting yang berikut saya akan memperihalkan perkara berikut:

  • Sejarah penjualan Pulau Pinang oleh Istana kedah.
  • Sejarah penaklukan Hong Kong oleh British.
  • Keselarian ciri geografis (khususnya kedapatan “buffer zone”) antara Pulau Pinang dan Hong Kong.
  • Sejarah penyerahan kembali Hong Kong kepada kerajaan China.
  • Wilayah Pembangunan Shenzhen sebagai satu langkah Deng Xiaoping (bekas Perdana Menteri China) mengintegrasi Hong Kong ke dalam lanskap daulah dan budaya China.

Oleh kerana menulis blog bukanlah pekerjaan tetap saya, maka saya harap tuan/puan pembaca yang saya hormati dapat bersabar menunggu saya membentangkan penaakulan. Tidak terkecuali saranan, saya taksir sesetengah dari pembaca sudah pun mendapat satu “wawasan” akan perancangan sebenar dan nawaitu di belakang SJER @ WPI @ IDR.

2 comments:

Anonymous said...

"Wilayah Pembangunan Shenzhen sebagai satu langkah Deng Xiaoping (bekas Perdana Menteri China) mengintegrasi Hong Kong ke dalam lanskap daulah dan budaya China."
(Rudin X)

Setelah 4320 menit aku menung-menungkan, zikir-zikirkan, gosok-gosok misai dan janggut... baru sampai 'chahaya.'

Rudin X memang @^_*#~!.

Anonymous said...

oi..ya allah ya tuhan ku isap lah konek ku sambil dewa hindu diduk melancap kat tokong cina bukit sambil nabi isa mengigit tetek dewa cina dan mengulum tuhan yahudi!! muhamad homo-seksual...macam anuar ibrahim, sebab itu lah keling sembah dewa dewa kat thaipusam, sambil penganut kristian memukimakkan yahudi..
ya allah nabi isa, kolomkan lah batang batang anak anak muzik underground yang suka musik bawah tanah di malaysia dan hidupkan lah mat mat rap with bitches dan skin head punk yang sembah konek keling dan beli arak yang di jual oleh apek dan bengali yahudi.
oi oi oi!! ya satan hidupkan lah undergroung malaysia, dan banyakkan lah bohsia seumpama baby rina dan kavita kour, dadahkan lah malaysia.
SATAN I LOVE ! sembahyang lah kamu sebelum kau di sembayangkan!!sembah setan di underground!!
cibai lah lu pukimak, khawin mat salleh, enjut enjut lubang puki dia, keluar minyak babi lagi mahu cerita pasal agama...
kalau nak sembahyang pi arab enjut unta la...Selamat hari raya, deepavali and gog xi fa chai!