Thursday, June 28, 2012

PAS dan Lebuh "Pilihan Raya" KB-KKrai


Apa Yang Tidak Kena? Kos RM25 juta sekilometer atau RM1.8 bilion Untuk 73 Kilometer TIDAK MASUK AKAL.

Kos lazim tender JKR untuk lebuh raya hanya sekitar RM4 juta sekilometer untuk lebuh raya 4 lorong dua hala -- 2 lorong kiri, 2 kanan, termasuk bahu jalan. Bergantung kepada mudah-payah kerja, kos boleh naik hingga RM12 juta sekilometer. Kos ambil kira samada lintas banyak kawasan paya atau lembah, banyak kena tarah bukit, kena buat jambatan, kena pindah kubur, jarak lebuh raya dari kuari terdekat dsb. Kos juga termasuk harga kemasan jalan seperti lampu, railing besi kiri kanan jalan dsb.

Mengapa kos lebuh raya kerajaan PAS ini sampai RM25 juta sekilometer -- 2 kali ganda harga kos kerja paling mahal tender JKR -- sedangkan kerajaan PAS beritahu lebuh raya akan dibina guna batu dari kuari milik kerajaan negeri?  Tambah pula kerajaan PAS juga beritahu jajaran lebuh raya tidak melibatkan banyak pengambilan tanah orang awam, sebaliknya lebuh raya lintas tanah kerajaan.

Adakah lebuh raya ini akan bertatah emas dan perak beli dari KGT dan akan dihiasi dengan billboard gambar pemimpin PAS setiap 100 meter, maka harganya naik sampai RM25 juta sekilometer?

Siapa yang bakal kaut untung tidak kurang dari RM900 juta dari pembinaan lebuh raya ini?Atau ini cuma kaedah PAS cari dana pilihan raya?

No comments: