Selama
20 tahun “hudud” menjadi tagline atau cogan kata PAS yang ampuh untuk memecah
belahkan kesepaduan umat Islam Malaysia.
Perpecahan
berlaku bila sesetengah penganut Islam merasakan mereka wajib menyokong PAS yang
menjaja “hudud” kerana parti itu dilihat mahu melaksanakan hukum Islam,
sedangkan menegakkan syiar Islam itu wajib.
Propaganda
seputar “hudud” telah membolehkan PAS mengekalkan kuasa di Kelantan hingga sekarang,
dan di Terengganu, janji melaksanakan hudud telah membolehkan PAS memerintah
selama empat tahun.
Lencana
“hudud” juga telah membolehkan PAS mendabik dada bahawa parti politik itu bukan
lahir semata-mata untuk merebut kuasa politik, tetapi ia berperanan memikul
tanggung jawab khalifah Allah di muka bumi iaitu "mendirikan agama dan
mentadbir dunia dengannya”. Begitulah
murninya bunyi jalan cerita PAS.
Pusingan-U
yang anih
PAS
menggunakan perkataan “hudud” sebagai sinonim (kata sama) kepada ungkapan “negara
Islam”. Perbuatan ini telah membolehkan
kepimpinan PAS menghidupkan watak sandiwara “pejuang Islam” yang menyakinkan.
Haji Abdul Hadi Awang, presiden PAS, kiri. Kebelakangan ini mendapat “hidayah” supaya membakul sampahkan hudud dan Negara Islam yang PAS perjuangkan dengan gigih selama 50 tahun. |
Namun
laksana hilang siuman PAS kebelakangan ini telah membuat pusingan-U. Tagline “hudud” telah dibakul sampahkan, dan
PAS telah menggantikannya dengan tagline “negara berkebajikan”.
Terbaru Datuk Seri
Abdul Hadi Awang, Presiden PAS, dilapor berkata parti itu terpaksa berbuat
demikian kerana "masalah pengangguran masih ada lagi dan untuk laksanakan
hukum ini kedudukan rakyat Malaysia mesti stabil contohnya daripada segi
pendidikan, kehidupan, dan hubungan keluarga juga kena dijaga."
Terdahulu
dari itu, semasa menjadi Menteri Besar Terengganu, Abdul Hadi Awang pernah dilapor
membuat kenyataan “perlaksanaan hudud tidak menjadi keutamaan Kerajaan PAS
Terengganu kerana hudud hanyalah 0.0001% sahaja daripada Islam”.
Tun Dr Mahathir dorong pemikiran PAS
Tun
Dr Mahathir Mohamed – musuh PAS nombor satu -- adalah insan yang memaksa PAS
untuk berfikir tentang hudud dan negara Islam secara praktikal.
Dalam
kerancakkan kempen pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Bukit Payong,
Terengganu, pada bulan April 1992, Tun Dr Mahathir telah mencabar PAS melaksanakan
hukum hudud di Kelantan sebagai isyarat PAS ikhlas dalam bercakap tentang menggalas
ideologi membentuk sebuah negara Islam.
Terpukul
dengan cabaran itu, PAS bergegas menubuhkan satu jawatankuasa penggubal kanun
jenayah syariah.
Pada
24 November 1993 PAS telah membentangkan Enakmen Undang-undang Kanun Jenayah
Syariah (II) 1993 dalam Dewan Undangan Negeri Kelantan dengan mendapat sokongan
sebulat suara semua anggota Dewan.
Bermula
saat itu pementasan sandiwara “hudud PAS” berjalan.
Kontroversi “hudud PAS”
Perkataan
“hudud” membawa maksud had atau batas hukuman ke atas tujuh jenis kesalahan
yang disebut khusus di dalam al-Quran. Kata
“hudud” disebut sebanyak 14 kali di dalam 9 ayat al-Quran.
Istilah
kontroversi “hudud PAS” merujuk kepada dokumen yang dinamakan Enakmen Undang-undang
Kanun Jenayah Syariah (II) Kelantan 1993.
Enakmen
ini dan usaha melaksanakan kandungannya menimbulkan kontroversi hingga hari ini
kerana ianya boleh dinilai dari dua sudut.
Dari
sudut PAS, setelah membayar RM250,000 kepada sebuah firma guaman untuk
menghasilkan dokumen tersebut, PAS berkeras bahawa hasil gubahan konsultan mereka
itu adalah “hukum Allah” yang haram dipertikaikan.
Oleh
kerana maruah ulama dan kebijaksanaan PAS tentang Islam dilambangkan oleh
dokumen tersebut, PAS terpaksa mengambil kekuda yang agresif – sesiapa yang menolak
hudud karya PAS adalah sama dengan menolak Islam.
Bagi
UMNO enakmen hudud karya PAS itu bukanlah hukum Allah yang sebenarnya, sebaliknya
hudud PAS adalah satu hasil kerja yang pincang dalam menafsir al-Quran.
Tun
Dr Mahathir yang lantang mengkritik hudud PAS membayangkan ianya lahir dari
satu usaha gopoh yang dibikin oleh orang-orang yang jahil tentang kewujudan
ilmu “criminal justice” (pengadilan penjenayah).
Antara hukum Tuhan dengan hukum manusia
Dari
segi bentuk dan maksud, Enakmen Undang-undang Kanun Jenayah Syariah (II) Kelantan
1993 (hudud PAS) adalah sama dengan Kanun Keseksaan (Akta 574) yang digunapakai
dalam sistem kehakiman sekular yang diamalkan sekarang. Kedua-dua dokumen menyenaraikan jenis
kesalahan dan bentuk hukuman jika sabit (terbukti) kesalahan.
Apa
yang membezakan enakmen hudud PAS dengan kanun keseksaan ialah bilangan
kesalahan yang disenaraikan dan ilham tentang bentuk hukuman.
Enakmen
hudud PAS menyenaraikan tujuh jenis kesalahan spesifik (zina, minum arak, curi,
murtad, rompak dan menderhaka kepada pemerintah) dan bentuk hukuman yang
disebut di dalam al-Quran. Manakala
kanun keseksaan menyenaraikan tidak kurang dari 200 jenis kesalahan dan bentuk
hukuman yang manusia fikirkan sesuai.
Bertolak dari persamaan dan perbezaan ini, amati kandungan kedua-dua dokumen ini tidak boleh berdiri dengan sendiri.
Perlaksanaan
kandungan kedua-dua dokumen hanya boleh dilakukan dalam konteks wujudnya satu
sistem mahkamah yang berwibawa, yang disokong oleh sekurang-kurangya empat
jenis undang-undang khusus yang lain.
Fasa dalam proses pengadilan jenayah
Dalam
gopoh PAS hendak menghasilkan satu umpan memancing undi, panel penggubal
enakmen hudud Kelantan telah tidak mengambil kira gambar besar proses
pengadilan jenayah dan fasa-fasa yang terkandung didalamnya. Sebaliknya mereka hanya fokus kepada
persoalan bentuk hukuman.
Pengetahuan pemerintah tentang kejadian sesuatu jenayah bermula dengan laporan. Fasa kedua, laporan jenayah itu disiasat. Ketiga, jika siasatan mendapati wujud bukti jenayah seperti dilapor, kes akan diadili dalam mahkamah. Fasa keempat, perlaksanaan hukuman setelah terbukti kesalahan. Inilah gambar besar proses pengadilan jenayah.
Undang-undang khusus bagi setiap fasa
Sistem
pengadilan jenayah sekular yang ada sekarang mempunyai undang-undang khusus
bagi setiap fasa dalam proses pengadilan.
Hakikatnya
lebih dari 50% beban tugas dalam proses pengadilan jenayah adalah di peringkat
menerima laporan, menyiasat laporan, dan memastikan hasil siasatan mempunyai
merit atau asas untuk pendakwaan dibuat.
Bagi jenayah dalam konteks sekular, banyak tatacara kerja dalam fasa pengadilan disebut dalam Kanun Tatacara Jenayah (Akta 593). Malah kanun ini selain daripada Akta Polis 1967 (Akta 344) banyak mengawalselia cara polis melaksanakan tugas mereka. Namun malang aspek ini kabur dalam undang-undang hudud yang PAS ingin laksanakan.
Hak campur batil, masih batil
Sehubungan
kekaburan ini PAS tidak boleh lepas tangan dengan mengatakan undang-undang lain
yang ditinggalkan penjajah kuffar pun boleh digunapakai untuk mendokong
perlaksanaan hudud. Perbuatan sedemikian
adalah laksana menuangkan segelas air zamzam ke dalam sebaldi arak, hasilnya
tetap tidak diterima Tuhan (?).
Aspek
lain pengadilan jenayah seperti undang-undang keterangan, undang-undang
tatacara mahkamah, dan undang-undang perlaksanaan hukuman semua ini mesti
diselaraskan dengan lunas-lunas Islam sebelum layak mendokong hudud.
Apakah
latihan dan persiapan yang perlu disediakan kepada orang-orang yang terlibat
dalam sistem pengadilan hudud, kepada pasukan polis dan kaki tangan penjara khususnya?
Malangnya
peruntukan untuk menyelasaikan masalah yang bakal timbul di setiap fasa pengadilan
penjenayah tidak disebut dalam enakmen hudud yang PAS ketengahkan.
Rumusnya,
“hudud” yang PAS ingin laksanakan gagal menyelaraskan undang-undang yang mereka
gubal dengan berpuluh lagi perkara “wajib mendatang” untuk membolehkan hukum
Allah dilaksanakan.
Politik sampai ke sudah
Dalam
berlaku adil kepada PAS, perlu disebut bahawa enakmen hudud PAS Kelantan ada
merujuk kepada undang-undang sokongan sedia ada ketika itu seperti Enakmen
Kanun Jenayah Syariah 1985, dan Enakmen Keterangan Mahkamah Syariah 1991.
Tetapi
seperti yang ditegaskan sebelum ini, undang-undang tersebut masih belum kemas
dan perlu diselaraskan untuk melayakkannya mendokong enakmen hudud PAS dengan
mantap.
Dalil
yang menyokong hujah ini ialah keputusan perbicaraan kes khalwat Ketua Pemuda
PAS, Mohamad bin Sabu dalam tahun 1994 di Mahkamah Syariah Kota Bharu.
Apa
yang umum tahu ialah Mohamad Sabu telah dibebaskan dari tuduhan atas alasan “kekurangan
bukti”.
Tetapi
apa yang umum jarang tahu ialah ungkapan “kekurangan bukti” antara lainnya merujuk
kepada fakta “pegawai pencegah maksiat yang membuat tangkapan telah bertindak
di luar bidang kuasa kerana beliau secara rasminya bercuti pada hari tangkapan
dibuat.”
Keputusan
mahkamah sebegini menimbulkan keraguan tentang “kesempurnaan” undang-undang
tatacara jenayah dan keterangan syariah yang sedia ada untuk mendokong
undang-undang hudud.
Tuhan nak tunjuk
Dengan
izin Allah PAS berjaya menakluk Terengganu dalam tahun 1999. Dalam menepati janji dan mengikut jejak
Kelantan, PAS Terengganu yang dipimpin Haji Abdul Hadi pun membentangkan Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud
dan Qisas).
Sebaik
saja dokumen “hudud Terengganu” menjadi dokumen awam, gempar melanda masyarakat
Islam seluruh negara. Kandungan dokumen “hudud
PAS Terengganu” didapati tidak sama, dan dalam sesetengah hal bercanggah dengan
“hudud PAS Kelantan”.
Sebagai
contoh, perbuatan seorang suami meliwat isteri mengikut enakmen hudud Terengganu
adalah “kosher” (halal dalam bahasa Yahudi), tetapi haram di sisi enakmen hudud
Kelantan. Hudud yang mana satu diterima
Allah?
UMNO
dan barisan kepimpinannya tidak pernah menolak hukum Allah. Malah fitnah “UMNO tolak hudud” yang PAS jaja
selama ini adalah sepekatnya satu pembohongan.
Sebenarnya apa yang UMNO dan Tun Dr Mahathir khususnya tolak ialah
“hudud PAS”.
Semenjak
tahun 1993 intipati kritikan Tun Dr Mahathir terhadap enakmen hudud Kelantan
adalah fokus kepada kepincangan PAS menafsir kaedah melaksanakan hudud yang
diarahkan di dalam al-Quran.
Namun
PAS mengambil sikap tidak menghiraukan kritikan tersebut, bahkan menganggap ia
sebagai dalil UMNO menolak Islam, dan secara tersiratnya melabel Tun Dr
Mahathir itu kafir.
PAS gagal laksana hudud
Hingga
hari ini PAS masih meletakkan beban kegagalan melaksanakan hudud baik di
Kelantan mahupun di Terengganu pada batang tubuh Tun Dr Mahathir dan UMNO.
Dakwa
Tuan Guru Nik Aziz menteri besar Kelantan, Tun Dr Mahathir sebagai perdana
menteri Malaysia telah mengugut untuk mengambil alih pentadbiran Kelantan
melalui Majlis Gerakan Negeri (MAGERAN) jika PAS berkeras melaksanakan enakmen hudud
yang mereka gubal.
Bukan
setakat Tun Dr Mahathir disalahkan, malah untuk satu tempoh selepas hudud PAS
diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri, penyokong PAS telah meniupkan gosip
Tuanku al-Sultan Kelantan melengahkan perkenan ke atas enakmen tersebut.
Gosip
itu telah mengundang murka Tuanku al-Sultan hingga baginda mencemar duli dengan
bertitah di satu perhimpunan rakyat Kelantan untuk menjelaskan keadaan sebenar,
yang baginda pun sangat berhasrat melihat syariat Islam ditegakkan di bumi
Kelantan.
Apa
pun sebab sebenar yang menghalang PAS Kelantan dari melaksanakan enakmen hudud
yang mereka banggakan, riak kepincangan dalam cara kerja PAS ketara sejak titik
mula.
UMNO dan syariat Islam
Kerana
UMNO itu Islam maka dalam suasana tanpa heboh dan kecoh usaha telah dijalankan
untuk meningkatkan taraf sistem perundangan syariah di negara ini.
Baru-baru
ini menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom mengumumkan
draf mengenai pindaan perundangan tersebut telahpun siap, namun perlu
dibentangkan kepada majlis agama negeri dan ketua agama Islam negeri terlebih
dahulu, memandangkan hal ehwal agama Islam terletak di bawah bidang kuasa
negeri.
Bila
mendapat perkenan semua pihak, mahkamah syariah negara kelak akan mempunyai lima
peringkat berbanding tiga peringkat yang ada sekarang.
Struktur
baru mahkamah syariah akan mempunyai bukan setakat mahkamah rayuan syariah,
tetapi mahkamah paling tinggi, iaitu majlis rayuan syariah negara.
Proses
ini sudah berada di tahap akhir dan cadangan akan dibentangkan di Parlimen
secepat mungkin.
Memperkenalkan
sesuatu undang-undang baru atau merubah struktur mahkamah syariah (hatta
sekular) bukanlah kerja mudah yang boleh disiapkan dalam waktu yang
singkat.
Bandingkan
pula cara semirip serang hendap yang PAS gunakan untuk membentangkan enakmen
hudud Kelantan.
Hudud UMNO di kaki langit
Apa
faedahnya kerajaan Malaysia yang diterajui UMNO bersusah payah meningkatkan
taraf sistem mahkamah syariah negara jika UMNO tidak mempunyai agenda untuk
memperluaskan perlaksanaan hukum-hukum Islam?
Menyelenggara
satu sistem mahkamah bukanlah murah seperti membina sekujur “berhala quran batu”
seperti yang dibuat oleh PAS Kelantan.
Sistem mahkamah bukanlah diwujudkan untuk nilai estetika semata-mata.
Jika
benar UMNO mempunyai agenda Islam yang besar maka tindakan memperkemaskan dan
mempertingkatkan sistem mahkamah syariah adalah langkah pertama yang tepat
dalam arah yang betul. Mahkamah adalah
pelantar yang membolehkan semua undang-undang dilaksanakan.
Dalam
konteks ini UMNO sudah bersedia untuk berdepan dengan sebarang kemusykilan bila
masanya tiba untuk undang-undang hudud versi UMNO dilontar ke tengah
masyarakat.
Dari
kaca mata politik perlaksanaan hudud di Malaysia boleh diperderaskan jika umat
Islam negara ini bersatu. Atau kalau pun
tidak bersependapat, parti-parti lain yang mewakili orang Islam boleh duduk
semeja berdialog untuk merungkaikan masalah.
Namun
sayang kemungkinan seperti itu tidak wujud dalam kamus politik PAS. Bagi PAS enakmen hudud yang mereka hasilkan
untuk Kelantan dan Terengganu itu adalah sempurna seadanya dan sudah terpahat
atas batu.
Setelah
meninggalkan ideologi memperjuangkan negara Islam, PAS kini bergelut untuk
menjelaskan ideologi “negara berkebajikan” yang mereka baru jaguhi. Sama-samalah disaksikan samada serapah “negara
berkebajikan” adalah cukup ampuh untuk menerbangkan PAS dalam PRU ke-13 kelak.
No comments:
Post a Comment