Friday, September 28, 2007

MEMO PRU12: PAS Kelantan Depani UMNO Marjin 10% -- Bah 2

Nasib Pak Lah dalam PRU12 telah dikunci (his fate was sealed) dengan berlangsungnya tunjuk perasaan kaum India di Putrajaya baru-baru ini. Memang betul insiden ini telah di"blackout" media arus perdana, langsung tidak lapur. Tetapi dalam senyap saya agak gosip dan gambar-gambar insiden ini tersebar luas diseluruh negera melalui internet, hinggakan personaliti-personaliti yang totok biru "ketor" pro-establishment turut jadi penyebar gambar.

Implikasi dan konteks dakwaan
Ya, saya dapat agak sesetengah pembaca merasakan tidak “kesampaian” membaca bahagian pertama komentar ini. Mungkin ramai yang berharap melihat bukti empirik dalam bentuk angka dan data yang memberanikan Rudin membuat dakwaan yang menjadi tajuk.

PAS Kelantan leading,mendahului UMNO 10% adalah satu statemen yang keras lagi sombong bunyinya. Implikasi statemen ini jika diizin Allah menjadi realiti PRU 12 kelak ialah; PAS mendapat 55% undi popular berbanding UMNO 45%. Yang sekaligus boleh diterjemahkan sebagai PAS memenangi 34 dari 45 kerusi DUN Kelantan.

Darihal ini, diharap pembaca dapat bersabar kerana saya perlu menghuraikan konteks cerita dan dakwaan yang agak berserabut. Jika saya tidak berbuat demikian, pembaca khususnya dari kalangan penyokong PAS tidak akan dapat “menjiwai” dan menghargai betapa pesat dan besar perubahan yang telah berlaku dalam kaedah dan orientasi pemikiran PAS Kelantan.

Sehubungan, maaf jika saya meminjam satu frasa asal UMNO yang popular dalam dekad awal 70han dulu untuk mendeskripkan apa yang telah berlaku dalam batang tubuh PAS Kelantan dalam tempoh hampir 4 tahun sejak PRU 2004. Frasa ialah – revolusi mental [1].

Yang mana pada pengamatan saya, sejak terpahatnya keputusan PRU 2004 untuk Kelantan, telah berlaku satu perubahan senyap yang besar lagi menyeluruh, seakan-akan satu revolusi mental dalam kaedah pergerakan PAS Kelantan.

Bagi saya, PAS Kelantan kini sudah punyai satu struktur “command and control” [2] (arahan dan kawalan) yang agak sistematik, setanding dengan apa yang ada di UMNO Pusat. PAS Kelantan kini sudah melangkaui batas metode lama pergerakan, yakni metode “personaliti -air liur -syarah.” Zaman di mana ceramah dan pidato PAS adalah tidak lebih dari episod-episod penglipur lara masyarakat, hakikinya tidak ubah persembahan wayang kulit atau selampit [3], [4], sudah berlalu.


Dari titik nyawa-nyawa ikan

Jadual di atas membawa 1,001 kisah betapa terhakisnya dan tipisnya pengaruh PAS Kelantan digaris penamat PRU 2004. Saksikan sendiri betapa, sebagai contoh, di DUN Kemuning PAS menang dengan lebihan 2 undi sahaja, berbanding lebihan undi 2,210 dalam PRU 1999. Ke mana larinya penyokong seramai 2,208? Keputusan bagi DUN lain dalam jadual membawa kisah dan menagih persoalan yang sama.

Graf di atas merumuskan segala-galanya tentang PAS Kelantan pada tahun 2004. Di saat penyudah semua undi dikira, PAS hanya mendapat lebihan 4,044 undi untuk seluruh Kelantan! Maksudnya di ketika itu, pada tahap lebihan undi 1.5%, pengaruh PAS berbanding UMNO hanyalah setipis bulu “rom” (salah satu sebutan bagi “roma” yang dimungkinkan oleh ejaan Jawi ra, wau, mim – seperti terdapat dalam kitab-kitab lama).

Mengapa boleh terjadi nasib PAS Kelantan sampai ke situ?

Sejarah merakamkan telah bersependapat semua pemerhati dan penganalisis politik, bahawa dalam tahun 2004, prestasi UMNO seluruh negara telah di lonjak oleh pertamanya, faktor “Pak Lah itu Mr Clean.” Faktor kedua ialah ekspektasi rakyat Pak Lah akan melakukan perubahan, membetulkan kesilapan.

Masih berkuat kuasa dan berkesankah faktor-faktor itu? Seperti yang disinggung dalam Bahagian 1 komentar ini, dan saya yakin pembaca sendiri pun adalah lebih arif merasainya – Pak Lah kini adalah laibiliti terbesar UMNO!

Pengundi semua ras/bangsa kini tahu bukan setakat “ilma yakin” (yakin dari pembacaan/cerita) bahkan di tahap “ainul yakin” (yakin dari penglihatan) bahawa Pak Lah bukanlah sebersih yang diperaga. Bukanlah dia tidak korup, dan bukanlah pernah waraq pun akan dia.

Dan lebih malangnya dari perspektif Melayu, langsung tidak bermaya akan dia memfaatkan kuasa demi kebaikan masyarakat amnya, dan khususnya kaum sendiri.

Di beri perkembangan itu, diletak sebelah gambar UMNO yang hambar lagi pudar, apakah tidak munasabah jika kini gambar PAS Kelantan di mata pengundi adalah berkilau maya lagi memberangsangkan? Lantas menyebabkan PAS Kelantan mendapat hayunan -- swing -- sokongan sebanyak 8.5%, secara default.

Bersambung.

No comments: