Sunday, September 30, 2007

MEMO PRU12: PAS Kelantan Depani UMNO Marjin 10% -- Bahagian Tiga

Dalam berpura-pura innocent dan berhati mulai di bulan puasa, Annuar Musa telah hina IQ rakyat Kelantan. Budak-budak “lentuk” kerja dengan Maryam Besi Buruk di Jalan Bayam, Kota Bharu pun tahu pengeluaran kad pengenalan Mykad dan menyumbat nama ke dalam daftar pemilih adalah upaya dan sesuka hati jabatan kerajaan yang di bawah telunjuk UMNO/BN [i].


Bagak UMNO dan kealpaan PAS
Pada bahagian sebelum ini saya mengutarakan tesis keputusan PRU 2004 yang mendera PAS Kelantan adalah disebabkan faktor “Pak Lah itu Mr Clean”. Tetapi sebenarnya faktor ini adalah satu sisi dari syiling yang sama.

Sisi satu lagi ialah kelemahan strategik PAS Kelantan dalam 2004. Dan kelemahan yang dimaksudkan ialah “faktor calun.”Sehubungan, saya tidak bercadang berpanjang lebar menghuraikan maksud tesis ini di sini kerana saya telah pun berbuat demikian dalam komentar berikut:

“Kronisme” wujud di mana-mana. Malah “berkroni” itu adalah fitrah kemanusian yang mana hakikat ini kita kena terima. Yang sehubungannya, PAS Kelantan tidak kalis.

Cuma istilah bagi perbuatan kronisme yang digunakan di kalangan orang PAS Kelantan tidak membawa konotasi negatif. Perbuatan ini di rujuk sebagai “rakit” atau “berakit,” yang membayangkan perbuatan mendepankan atau menyertai satu kumpulan, atau berpenghulukan satu ketua yang dominan lagi beragenda.

Dan dari hal rakit, saya berpegang kuat kepada teori rakit-rakit calun PAS dalam PRU 2004 adalah faktor terbesar yang menyumbang kepada nyaris tersungkurnya PAS Kelantan di Serambi Mekah.

Diamati dalam banyak kes pencalunan PRU 2004, ramai watak yang sudah hilang pengaruh dalam masyarakat, hatta sudah tidak disegani orang ramai telah tercalun; semata-mata kerana watak itu berpengaruh dalam parti, atau telah menyertai “rakit” yang berpengaruh. Hasilnya, satu dunia sudah lihat.


PAS Kelantan terpaksa berevolusi mental
Kesan dari azam dan usaha PAS Kelantan melakukan perubahan dapat disimpulkan dari penemuan kerja “cula” yang dilakukan baru-baru ini untuk DUN 04 Wakaf Bharu, dalam kawasan Parlimen P19 Tumpat.

Sebelum menghuraikan angka-angka cula DUN Wakaf Bharu, izin saya tekankan di sini bahawa dalam mengambil Wakaf Bharu sebagai contoh saya tidak berniat untuk memperlekehkan sesiapa, hatta menjulang sesiapa Apa yang bakal saya katakan tentang pengalaman DUN Wakaf Bharu adalah secara ketat berpaksikan angka-angka keputusan PRU yang boleh dibeli dari SPR Kelantan.

Sebab dan pertimbangan prima mengapa saya pilih DUN Wakaf Bharu sebagai kes menyerlahkan poin ialah faktor geografi-nya sebagai satu kawasan “semi-urban” (separa bandar) yang tipikal. Yang mana sehubungan ini, dari kacamata saya, kawasan semi-urban ialah di mana hampir 60% semua pengundi Kelantan bermastautin. Selain itu, sejarah hanyunan undi di DUN tersebut adalah cukup menarik.

Jadual di atas ialah satu exercise menaksir jumlah penyokong tegar atau “hardcore supporters” PAS dan UMNO dalam DUN Wakaf Bharu secara keseluruhan, dan di peringkat komponen DUN iaitu Peti Undi (Daerah Mengundi).

Bagi pembaca yang cenderong perincian teknikal, takrif jumlah penyokong tegar adalah merujuk kepada purata undi yang diperolehi parti-parti bertanding dalam 3 PRU.

Kolum akhir memberikan taksiran samada pengaruh UMNO/BN di sesuatu Peti Undi itu kuat/dominan atau lemah. Taksiran adalah berpandukan beza jumlah penyokong tegar UMNO/BN berbanding PAS. Jika jumlah penyokong tegar PAS mengatasi UMNO/BN maka dikatakan pengaruh UMNO/BN di Peti Undi itu adalah lemah, dan sebaliknya.

Dari jadual di atas, perhatikan bahawa UMNO/BN hanya dominant/ kuat di enam (6) Peti Undi sahaja, termasuk Undi Pos. Lapan Peti Undi lagi adalah di bawah pengaruh PAS.

Diberi penemuan, persoalan yang wajar ialah macam mana UMNO/BN boleh menang sampai 1,406 undi dalam tahun 2004? Walhal dalam PRU 1999 UMNO/BN telah kalah 1,720 undi. Dan sebelum itu dalam PRU 1995 yang tiada apa-apa faktor “gelombang,” UMNO/BN telah kalah 673 undi?

Seperti yang diketengahkan dalam Bahagian 2 dan di awal komentar ini, PAS Kelantan mahu tidak mahu kena bangkit mencari jalan mengatasi faktor Pak Lah itu Mr Clean (yang pada awalnya disangka berkekalan), dan walaupun pedih dan pahit, terpaksa mengaku silap yang telah dibuat. Maka itu, di kebanyakan DUN yang kalah, PAS telah melakukan banyak perubahan berani.

Bersambung.

1 comment:

Lily said...

Wow, thats surely exquisite to recognize the fact and I am positive you will also love my article written here calories in an apple approximately Hope so you will love to provide me a go-to.