Thursday, June 14, 2007

Kelakar Kuasa Besar: George Bush Kena Ragut

Adegan jam tangan Bush diragut. Sangka dia semua rakyat Albania berebut nak sentuh dan salam dengan dia untuk ambil berkat!

Satu dunia tahu bahawa Amerika Syarikat cukup gemar bertindak beraja di mata bersultan di hati. Amerika Syarikat akan buat apa dia suka ke atas mana juga negara kecil yang terlintas dihatinya. Dan selama ini lazimnya tiada negara yang dibuli Amerika Syarikat akan berani membalas balik, dan hampir semua akan tunduk patuh menerima nasib.

Kecuali dua atau tiga negara kecil yang ada maruah dan tidak takut mati akan menentang. Vietnam pernah menentang dan berjaya memalukan Amerika Syarikat. Sebelum itu, Cuba pernah menang dan kini Iraq dan Afghanistan sedang berhempas pulas cuba mengulangi kejayaan tersebut.

Sidang khutbah yang penuh buka kepak sebelum bertemu "peminat." Perhatikan jam tangan masih ada.

Sejak lama dulu, saya sudah naik muak baca cerita “kejayaan” Amerika Syarikat, malah sudah malas nak ambil tahu apa juga berita melibatkan negara itu. Tapi bila ada berita tentang Amerika Syarikat “terkena batang hidung,” -- ghairah saya untuk membaca akan bangkit.

Gambar-gambar dalam posting ini adalah dari satu laman web Itali "la Repubblica” yang menyiarkan gambar saat-saat jam tangan George Bush presiden Amerikat Syarikat diragut semasa lawatannya ke Albania dua hari lepas.

Perhatikan jam tangan Bush masih ada semasa masuk dengan rencak bongkak untuk bersalaman dengan peminat.

Setentunya, seperti biasa dengan “SOP” (standard operating procedure = tatacara piawai operasi) Amerika Syarikat yang menafikan segala berita kejadian buruk tentang negara atau kerajaannya, berita ini telah dinafikan [1], [2], [3].

Perhatikan pergelangan tangan Bush bogel tanpa dia sedari

Dalam hal menjaga keselamatan pemimpin negara, kerana dari gambar-gambar ini dunia telah nampak jelas Secret Service (= pasukan pengawal presiden) Amerika Syarikat telah gagal dalam fungsinya, saya fikir adalah elok jika agensi-agensi keselamatan Amerika Syarikat datang ke Putrajaya berkursus untuk ambil satu dua petua dari Dolah tentang hal ehwal menjaga keselamatan peribadi pemimpin.

Ini kerana dari hal keselamatan peribadi, Dolah cukup jaga dan sangat cekap.

Sebagai contoh, untuk kenduri “menyambut menantu” yang bakal diadakan di Kepala Batas tidak lama lagi, Dolah telah arah 10 ekor lembu disembelih. Tetapi sebenarnya jumlah lembu yang bakal digulai bukanlah perkara besar. (Tahun lepas ada satu majlis perkahwinan anak seorang “baba” [guru pondok] di Pattani,Selatan Thailand yang boleh dianggap miskin telah dihadhiri oleh begitu ramai pengunjung, baik yang dijemput atau tidak dijemput, hingga memerlukan 15 ekor lembu digulai dan dua tan ikan digoreng).

Malah apa yang lebih besar dari jumlah lembu yang bakal tumbang, ialah Dolah telah mengarahkan supaya kendurinya itu “dipantau” oleh lapan (8) orang bomoh! Termasuklah, mengikut gosip setempat, satu bomoh yang dijemput khusus bagi menjampi juadah “telor [batu zakar] lembu” yang Dolah telah pesan untuk dijadikan santapan istimewa mempelai, yakni dia dan pasangannya.

Pembaca adalah digalakkan memastikan sendiri kesohihan “dogeng” ini dengan bertanya khabar kepada sahabat handai di Kepala Batas. Angkat talipon tu sekarang!