Saturday, June 09, 2007

Nasib Agenda Melayu, Tun Dr Mahathir & Proton-nya


Video menyimpul pendapat saya tentang Melayu dan segala agenda kaum serta politiknya.

Sepanjang dekad 1960han dulu, hinggalah ke pertengahan dekad 1970han, ketika Kelantan masih lagi ada nama dalam dunia bola sepak, frasa “gelewaq (menyibuk) depan gol” adalah simpulan bahasa paling popular untuk mendeskripsikan corak keseluruhan sesuatu permainan, dan khususnya gelagat sesetengah pemain.

Gelagat loba, tamak berhempas pulas merebut peluang, tetapi setelah betemu peluang, direlakan peluang yang terpampang luas – tiba-tiba kaku membeku, menggelabah membazirkan, mengsia-siakan peluang begitu saja. Dah tu tepuk dahi dan garu kepala di tempat yang tidak gatal.

Penggunaan frasa ini cukup popular hingga ianya digunakan untuk mendeskripsikan hampir segala bentuk kekecewaan dalam hidup seharian. Sebagai contoh, gagal dalam percubaan berkenalan atau menawan hati seorang gadis – ada watak yang gelewaq depan gol, malah jejaka yang mencuba itu sendiri mungkin diejek kawan-kawan sebagai bersikap gelewaq depan gol.

Begitu popular frasa ini hinggalah pernah disebar luaskan berita seantero mukim bahawa ada bohsia-bohsia kampung ketika itu yang melemparkan ungkapan ini bila diganggu kumpulan jejaka semasa diperjalanan atau di setesyen bas. Ketika itu secara persisnya saya tidak faham apa yang dimaksudkan bohsia-bohsia itu. Tetapi kini 30+ tahun kemudian (setelah melalui beberapa perkahwinan), saya kira, saya boleh bersimpati dengan perempuan-perempuan yang pernah mengalami lelaki yang bersifat gelewaq depan gol.

Ok. Cukuplah berdogeng. (Slanga Kelantan untuk dogeng = ba’ri). Kita pergi terus kepada poin hari ini. Apa halnya gelewaq depan gol dengan agenda Melayu?

Uuuuuu. Terlalu banyak hubungkaitnya. Contoh, Melayu pernah beramai-ramai berhimpun disuatu pesta yang di panggil Kongres Ekonomi Bumiputera Kedua 1968 [1] dan beriltizam ketika itu, antara lainnya, untuk (a) memertabatkan bahasa Melayu, dan (b) mempertingkatkan penyertaan Melayu dalam ekonomi negara.

Sebab saya tidak mahu merasa pilu, tidak kuasa saya hendak bercerita panjang tentang tindakan yang diambil ekoran kongres tersebut. Cukuplah jika saya ketengahkan satu contoh – memertabatkan Bahasa Melayu.

Segala Universiti Kebangsaan Malaysia, segala perlaksanaan bahasa rasmi negara, segala dasar pendidikan nasional menggunakan bahasa Melayu adalah tindakan yang terhasil dari azam bangsa Melayu ketika itu akan identiti mereka.

Tetapi kini 30 tahun kemudian, setelah semua rakyat Malaysia dari segenap bangsa dan suku kaum boleh bertutur fasih, dan apatah lagi generasi muda bukan-Melayu boleh fasih menulis (yakni berfikir) dalam bahasa Melayu, tiba-tiba Tun Dr Mahathir yang Melayu telah nobatkan sebagai adi jagat, telah membuat keputusan untuk memutarkan ke belakang penggunaan bahasa Melayu dalam sisem pendidikan nasional. Yang dengan itu kita bangsa Melayu telah mengambil satu langkah 30 tahun ke belakang!

Visual adalah dari Blog Jeff Ooi

Dari segi strategi dan pencapaian, saya kira usaha Melayu untuk memertabatkan bahasanya adalah satu-satunya agenda Melayu yang berjaya. Kita telah sampai ke tahap kaum bukan-Melayu sudah boleh bermimpi dalam bahasa Melayu – tiba-tiba kita sepak bola kejayaan itu ke arah lain. Mengapa begitu? Fear of success? Atau memang Melayu adalah bangsa yang tidak layak untuk berjaya? Tun Dr Mahathir should know.

Banyak contoh lain yang boleh diketengahkan. Tetapi itu semua hanyalah untuk menekankan poin yang sama. Toleh saja kepada sejarah terdekat seperti nasib Bank Bumiputera dan UDA. Tiba-tiba setelah institusi-institusi itu berjaya kita benarkan Tun Abdul Daim Zainuddin menghancurkannya semua demi kepentingan ekonomi peribadinya. Semata-mata demi kepentingan ekonomi peribadi seorang manusia. Dan Tun Dr Mahathir adalah orang yang membenarkan itu semua berlaku.

Dah tu kita nak bersimpati dengan Tun Dr Mahathir dan nasib Proton-nya hari ini [2], [3], [4], [5], [6]? In this regard I don’t think I shall be telling Tun M where to go, or what to do. He knows that neither I, nor the Malay world cares.

1 comment:

Anonymous said...

yeah betullah yg tuan rudin cakap tu, tapi org melayu bila keadaan hamba allah camni mmgnya agak sentimental, maka dikesiankan pd TDM tu. Padahal semua mukaranah yg terzahir laa ni adalah dari action dia selama 22 thn.
Tapi tuan rudin pun arif akan afaal Allah kan???