Friday, June 29, 2007

Peta Sempadan Pilihan Raya P21 Kota Bharu. (Tip Menjadi Nujum Politik Yang Hebat)

Sempadan pilihan raya Parlimen P21 Kota Bharu

Prasyarat menjadi seorang tukang nujum politik yang berotoriti ialah anda tahu "apa sebenarnya" yang anda unjurkan. Maksudnya, dalam membuat dalam membuat unjuran samada PAS atau UMNO boleh menang di sesuatu kawasan itu, ada baiknya jika anda mahirkan diri dengan sempadan pilihan raya, ciri demografi pemilih dan sejarah pola undian kawasan tersebut.

Sempadan pilihan raya Dewan Undangan N08 Tanjong Mas

Sempadan pilihan raya Dewan Undangan N09 Kota Lama

Sempadan pilihan raya Dewan Undangan N10 Bunut Payong

Sekurang-kurangnya bagi kawasan yang diunjurkan, tahu dan "makrifah" akan medan tempur sebenar dan unit paling asas empayar pengaruh sesuatu parti politik -- Peti Undi (kini di panggil Daerah Mengundi). Camkan apa (kewujudan institusi seperti pondok, kem tentera dsb.) dan siapa (watak seperti penghulu, imam, mak andam, keluarga besar, "kaki pukul", ketua cawangan dsb.) tonggak pengaruh dalam sesuatu Peti Undi dan insyaallah, nujuman anda tidak akan tersasar jauh.

(Saya tidak dapat janjikan anda akan dapat upah kerja yang lumayan jika petua ini diamalkan. Tetapi saya berani jamin, bab makan minum di kedai kopi atau warung, malah coffee house hotel berbintang, anda akan mewah. Setahu saya ramai orang politik, malah sahabat-sahabat yang minat politik akan hendak belanja anda makan untuk mendengar "taklimat" anda akan sesuatu kawasan pilihan raya).


Nota: Posting ini akan dikemaskini dari masa ke semasa untuk memuatkan data-data asas seperti sejarah undian, ciri pemilih dsb., bagi P21.

No comments: