Wednesday, October 03, 2007

MEMO PRU12: PAS Kelantan Depani UMNO Marjin 10% -- Bahagian 4 (Akhir)

Graf adalah ringkasan penemuan dari exercise cula yang dilakukan sekitar tiga bulan lepas untuk DUN Wakaf Bharu di mana seramai 16,339 pemilih telah disenaraikan. Sekali imbas, hasil cula menunjukan secara kasar PAS sedang leading UMNO/BN dengan 652 undi. Untuk kefahaman terperinci maksud graf sila sabar membaca huraian terminologi yang digunakan.


Apa itu cula?
“Cula” adalah satu exercise mengenalpasti penyokong yang dilakukan dari peringkat Peti Undi (Daerah Mengundi) berpandukan senarai/daftar pemilih.

Lazimnya kerja cula dilakukan oleh orang-orang lama parti yang bermastatutin dalam sesuatu Peti Undi. Hasil kerja cula ialah “kepastian” samada seseorang yang terdapat namanya dalam senarai pemilih itu jatuh ke dalam salah satu kriteria berikut:

  • Bulan – Penama yang diketahui secara sahih oleh petugas-petugas cula sebagai penyokong PAS.

  • Dacing – Penama diketahui secara sahih oleh petugas-petugas cula sebagai penyokong UMNO/BN.

  • Ewek – slanga Kelantan bermaksud “tempang”. Penama yang dikelaskan dalam kategori ini umumnya diketahui sebagai penyokong PAS, malah dalam sesetengah kes adalah ahli PAS, tetapi petugas cula mempunyai sebab yang kukuh untuk meragui arah sokongan semasa. Golongan ini juga dikenali sebagai “UMNO dalam selimut.”

  • Condong – Penama yang diketahui umum sebagai penyokong UMNO/BN tetapi petugas cula mempunyai sebab yang kukuh untuk meragui kesetianya terhadap UMNO/BN.

  • Tidak dikenali – Penama tidak dikenali oleh petugas cula, bahkan tidak dikenali penduduk kampung/taman di mana penama tersenarai.

  • Luar Kawasan – Penama dikenali oleh petugas atau penduduk setempat sebagai bermastautin di luar kawasan. Kecuali diketahui secara sahih, lazimnya penama kelas ini akan diandaikan penyokong Dacing.

  • Mati – Nama pengundi yang diketahui umum sudah mati tetapi masih lagi tersenarai dalam daftar pemilih (atas sebab-sebab yang “sah” – mati sejurus daftar di wartakan -- dan “tidak sah” – SPR buat tidak reti bila diberitahu).

  • K10 – Merujuk kepada penyokong PAS yang tersenarai sebagai ahli “Kumpulan K10.” Notakan bahawa UMNO pun mempunyai rangkaian (network) dan organisasi penyokong peringkat Peti Undi yang serupa.

  • “Jahat” – Kategori ini adalah unik untuk DUN Wakaf Bharu dan merujuk kepada mereka-mereka yang diketahui umum sebagai kerap keluar masuk penjara atau pusat serenti. Sepengetahuan saya tiada DUN lain di Kelantan yang menggunakan klasifikasi ini. Jangan tanya, saya tidak tahu jawapan mengapa Ketua Cula DUN mewujudkan klasifikasi ini.

Untuk membayangkan betapa pentingnya kerja cula, PAS Kelantan mewujudkan satu jawatan khusus“Ketua Cula,” dalam jentera pilihan raya parti bermula dari peringkat Peti Undi. Di Kelantan kedua-dua parti PAS dan UMNO melakukan exercise ini. Malah mengikut lagenda popular masyarakat, UMNO telah pun siap mencula satu negeri sejak akhir tahun 2006 lagi (dengan menggunakan anak-anak buah penyokong totok PAS sebagai pembantu kerja-kerja input data komputer :-)).


Asas harapan dan kebimbangan PAS
Hasil cula seperti di atas sekaligus memberi PAS Kelantan harapan dan kebimbangan. Harapan kerana “head count” (hitungan kepala) membayangkan kemungkinan besar PAS akan menang di DUN Wakaf Bharu bila berlakunya PRU.

Namun di masa yang sama, PAS tidak boleh tidak mesti bimbang kerana wujudnya 3,070 pemilih “Tidak Dikenali.” Malah, aggregat penemuan seluruh Kelantan yang sebeginilah menjadi salah satu asas kepada “khabar angin” yang UMNO/BN akan memberi “kerakyatan instant” kepada 70,000 pendatang haram Myanmar, Bangla dan seumpamanya [1], [2].

Visual ialah hasil “meng-superimpose” penemuan cula dengan jadual anggaran penyokong tegar di peringkat Peti Undi. Perhatikan SPR nampaknya sudah menyumbat banyak nama “pengundi risab” di kawasan-kawasan UMNO/BN didapati lemah.

Berapa ramai “pengundi import” bakal di bawa masuk? Di Peti Undi manakah nama-nama mereka telah disumbat? Tempat (dewan/sekolah) mengundi manakah PAS Kelantan patut ramaikan petugas dihari PRU kelak? Patutkah dikenakan “hudud jalanan” kepada pengundi-pengundi haram ini sekiranya petugas PRU berjaya menangkap mereka? Dan sebelum dari itu, apakah langkah menghalang pengundi haram ini dari sampai ke tempat membuang undi?

Saya teka PAS Kelantan telah pun bertanyakan persoalan-persoalan yang sama, serta telah melakukan analisis seperti di atas, malah pemeriksaan yang lebih mendalam dari itu.


Yang dikatakan PAS Kelantan sedang mendahului UMNO
Bagi Rudin, selain sebab yang dihuraikan pada bahagian sebelum ini, hasil cula DUN Wakaf Bharu adalah satu penemuan yang sungguh memberangsangkan dalam banyak aspek. Notakan bahawa PAS kalah “berat” di DUN Wakaf Bharu dalam PRU 2004. Kalah 1,406 undi. Namun dalam tempoh tidak sampai empat tahun, berkat segala perubahan (khususnya) dan usaha yang telah dilakukan, PAS kini berkemungkinan mendepani UMNO dengan 1,265 undi atau pun menang dengan marjin 10%.

Jadual ialah hasil menambah angka-angka “Ewek” dan “Jahat” kepada jumlah penyokong Dacing (UMNO/BN); manakala angka “Condong” dan “K10” ditambah pada jumlah penyokong PAS. Hasilnya PAS leading UMNO pada marjin 10%. Kaedah logikal UMNO menipiskan marjin ini ialah dengan mensihirkan muncul pengundi dari kelas Tidak Dikenali. Setakat sudah dikenalpasti, jumlah pengundi yang bakal keluar di hari PRU 12 ialah 12,829 orang atau pun 78.5% dari jumlah pengundi tersenarai. Permainan sihir dan silap mata di pihak UMNO akan dapat dilihat dari peratus keluar mengundi dalam lingkungan 85%-95% seperti yang berlaku di Terengganu dalam tahun 2004.

Untuk bayangkan betapa besar kemajuan yang telah PAS Kelantan lakukan, perhatikan bahawa dari kalah (negatif) 1,406 undi dalam tahun 2004, PAS kena “korek” 1,406 penyokong barulah “seri kosong-kosong” dengan UMNO.

Dan dari titik “seri 0-0” kepada menang 1,265 undi, PAS kena raih pula sebanyak 1,265 sokongan. Maksudnya, dalam tempoh tidak sampai empat tahun PAS telah berjaya memulihkan dan menambah penyokong seramai 2,671 orang atau 16% dari 16,339 pengundi berdaftar di DUN Wakaf Bharu.

Lonjakan sokongan pengundi 16% untuk PAS Kelantan adalah satu angka yang “takbur” jika dilaungkan. Maka itu, saya “tone down” lalu bisikan bahawa PAS Kelantan sedang dahulu UMNO dengan marjin 10%.

Amacam! Boleh terima? [3]


Penghargaan
Rudin X mengucapkan ribuan terima kasih kepada
“Abe Shakor” Penolong Pengarah, Pusat Kajian Strategik, merangkap “Penghulu” Sukarelawan Tok Kenali kerana menghulurkan data-data yang telah membolehkan komentar ini dibuat. Terima kasih juga diucapkan kepada bekalan UROCIT-K yang membolehkan Ramadhan ini menjadi lebih "bearable."

1 comment:

Hasrul Halid said...

Andai langkah membekas lara,
Andai kata merangkai dusta,
Andai tingkah menoreh luka,
Izinkan saya bersimpuh-sila,
Menghulur tangan di bulan mulia..
Selamat hari raya Aidilfitri
~Hasrul Halid~