Saturday, April 19, 2008

Tu Dia … Satu Lagi Suruhanjaya

Dolah dan bebudaknya memang jahat hati. Gambar di atas yang diterbitkan Berita Harian telah di Photoshop, dimanipulasi, untuk menjadikan Tun Salleh Abas kelihatan kerdil – looking like a cretin -- berbanding Dolah Badawi. Apa motif dibuat begitu? Hormat, hormat juga, tapi fe-el famili Dolah Badawi yang angkuh lagi suka menghina tetap tidak boleh disorok.

Kuala Lumpur, Khamis malam Jumaat, tanggal 18 April 2008, Dolah Badawi telah umumkan penubuhan Suruhanjaya Pelantikan Hakim yang diniatkan memilih calon hakim menggunakan kaedah yang sistematik dan berwibawa.

Pengumuman dibuat ketika menyampaikan ucaptama 'Melaksanakan Keadilan, Memperbaharui Keyakinan' pada Majlis Makan Malam anjuran Majlis Peguam. Dengan pengumuman itu, diberitakan bertepuk gemuruhlah kira-kira 600 hadirin, sebahagian besarnya peguam dan anggota badan kehakiman, malah disusuli dengan penghormatan sambil berdiri (standing ovation) ketika Dolah mengakhiri ucapannya.

Saiz sebenar Tun Salleh Abas berbanding Dolah.

Semua orang excited, naik stim disebabkan berita itu? Kalau sudah, maka maaflah, kerana saya terpaksa campak selimut basah

Lupakah tuan/puan pembaca budiman bahawa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), pun sebuah suruhanjaya juga? Tapi tengok apa jadi pada suruhanjaya tersebut – mendengar namanya disebut pun sudah cukup untuk membuat sesetengah orang meludah benci.

Apa juga niat murni yang melahirkan SPR telah tidak kesampaian. SPR selama ini bukan jadi khadam rakyat, sebaliknya bertindak sebagai balaci peribadi, gundek haram, Perdana Menteri yang berkuasa.

Betapa hormat dan ta’zim ditunjukan. For this occassion, siap pakai sarung tangan untuk membolehkan salam tanpa batal wudhu. Harapnya PAS tidak kena “main belakang “ jua akhirnya.

Mengapa jadi begitu? Jawapannya mudah. Kerana suruhanjaya itu diletakkan di bawah seliaan dan melapur kepada Perdana Menteri.

Dek kerana kesilapan itu, maka buatlah 101 lagi suruhanjaya tentang apa aspek hidup manusia di Malaysia, kesannya tetap sama -- nothing changes. Tiada apa yang berubah. Perdana Menteri yang berkuasa masih lagi akan beraja di mata bersultan di hati.

Lainlah kalau sesuatu suruhanjaya itu – malah semoleknya semua suruhanjaya yang wujud kini -- diletak di bawah seliaan dan melapur terus kepada Majlis Raja-raja atau Parlimen. Kemungkinan besar perubahan yang diidamkan akan terlunas.

2 comments:

Muda said...

Satu lagi Projek Barisan Nasional yang akan di masukkan didalam Malaysian Book of Records ! Hurray !

pokChad said...

Satu lagi mari Suruhanjaya Pencegah Rasuah.