Sunday, January 21, 2007

Batu Talam: Heh heh … “Badi” Kalau Silap Pangkah

Imbasan ialah dari Mingguan Malaysia Edisi Timur, Januari 21, 2007.

Cewah, cewah. Bukan main lagi UMNO, ya? Mentang-mentanglah PAS bagi laluan. Bukan hendak berterima kasih, siap kutuk pula. Dah tu, bukan main lagi UMNO “menjulap” rakyat. Sikit punya tabur janji. Berbohong tu, kiranya ruji lah. Lawan calun yang sendiri taja, pun, sikit punya tunjuk bagak.

Buatlah apa yang dapat menjustifikasikan upah yang telah, dan bakal di terima. Namun hakikatnya tetap itu juga – rakyat Batu Talam, khususnya pengundi Melayu tetap akan cuak, ngeri, gerun untuk memberi undi pada UMNO. Ya lah, apa tidaknya, bila mendapati Batu Talam yang kawasan berbukit, daerah di kaki Banjaran Titiwangsa, pun boleh banjir, bila “bala” datang mengekori petugas-petugas UMNO yang tebal dosanya.

Belum lagi beri undi, pertanda dari langit sudah sampai.

(Heh heh. Nampaknya, kali ini, untuk julung kalinya dalam sejarah politik dunia, UMNO kalah di tangan “budak hingusan” yang ditajanya sendiri! Macam mana nak jawab, ya?)

Banyak “teori” kedai kopi yang saya dengar kebelakangan ini tentang punca banjir besar Johor. Antaranya, mengikut buah mulut, sewaktu dengan berita timbunan al-Quran dijumpai dalam longkang di Negeri Sembilan, sejumlah naskah al-Quran juga ditemui dibuang ke dalam Sungai Muar/Batu Pahat. Tidak pasti samada khabar angin itu betul atau tidak; namun, jelas bagi sesetengah orang-orang wara’ di Kelantan, yang Johor kini sedang menjalani “kifarat” (denda).

Spekulasi mengapa Johor di “denda” pun telah menjadi satu tajuk yang rancak di kedai-kedai kopi di serata Kelantan. Antara sangkaan yang popular ialah Johor ditimpakan hukuman dari langit kerana rakyatnya paling kuat menyokong kesongsangan Islam Hadhari, yang mana mengikut tanggapan umum, ramai ulama telah menasihati Dolah dan Menantunya, bahawa ajaran yang mereka bawa itu sebenarnya sesat.

Sama-samalah kita renungi kebenaran di sebalik bencana yang telah menimpa Johor.

Nota: Gambar-gambar satelit di atas jelas menunjukkan Singapura sedang membina satu benteng dalam laut berdepan muara Sungai Johor. Saya tidak pasti tarikh bila gambar satelit diambil, tetapi tekaan saya ialah gambar tersebut di ambil sekitar pertengahan tahun 2003/4 dulu.

Saya tidak mengajak tuan/puan turut sama mempercayai pemikiran saya. Cuma di sini saya berfikir secara “jahar” (suara yang di dengari), thinking aloud, kata Inggeris, bahawa atas diri saya seorang, saya yakin bahawa punca kawasan Kota Tinggi di tenggelami ialah kerana alir keluar air Sungai Johor telah dihadang oleh benteng ini. Sila muat turun perisisan Google Earth untuk puaskan hati sendiri akan punca-punca geografis yang menyebabkan Johor banjir teruk.

No comments: