Wednesday, January 17, 2007

Pasca Banjir: Kemusnahan Ekonomi Johor

Bulan Januari belum lagi habis. Tetapi volum kemasukan dana pelabur asing ke Malaysia tahun ini sudah pun menjadi satu kesimpulan. Pocit. Lagi teruk dari volum tahun lepas. Pemboikotan PRK Batu Talam oleh PAS telah meletakan status demokrasi Malaysia pada tahap setara dengan Myanmar (Burma), jika tidak lebih rendah. Itu satu bab.

Bab kedua ialah kedudukan Malaysia dalam indeks rasuah, pun akan merudum sakan. Tidak terkecuali usaha Dollah & Menantunya yang konon memerangi rasuah habis-habisan, kecaman Erdogan, Presiden Turki, terhadap Dollah selaku Pengerusi OIC menerima “hadiah” lancang (kapal layar) mewah yang sedang dibina di Turki adalah sungguh merosakan imej Malaysia di pentas dunia. (Tak kan lah pihak perisikan Turki mempunyai apa-apa kepentingan darihal lancang mewah ini langsung membohongi kepala negara mereka dalam briefing mereka).

Gandingkan bab satu dan bab dua, tanpa ada faktor lain sebagai pemangkin, sudah cukup untuk melunsurkan Malaysia sederasnya ke status “republik pisang” (banana republic) yang cermerlang, gemilang lagi terbilang, bacinnya.

Itu semua, bagi saya penyokong PAS, saya boleh tepis sebab saya boleh longgokkan kesalahannya kepada ahli dan penyokong UMNO yang mendokong Dollah & Menantu di tampuk kuasa negara. Kamu orang tanggung lah dosanya. Kamu tanggunglah sumpah dan laknat generasi yang akan datang.

Gerbang Ruhanie risaukan pertolongan selepas banjir. Bagi saya itu semua terlalu enteng.

Tetapi bila saya kenangkan apa yang bakal terjadi kepada nasib ekonomi Johor, itu buat saya tidak tenteram. Macam mana saya nak jawab kepada generasi yang akan datang yang saya telah gagal untuk mempengaruhi umat Melayu supaya bertindak merobohkan tambak Johor. (Sedangkan Tuanku Sultan Johor sendiri pun gagal). Lantaran air hujan (luar kebiasaan) telah tidak boleh mengalir ke laut. Langsung memusnahkan sekurang-kurangnya 50% dari ekonomi sektor pertanian Johor.

Berapa puluh ribu hektar kelapa sawit telah musnah? Berapa puluh ribu ekar kebun getah peneroka Felda yang musnah? Apa pula dengan lain-lain tanaman? Semuanya pokok-pokok tanaman yang digenang (frasa Kelantan, sarok air) akan mati. Berapa tahun pula untuk pulih? Berapa ratus ribu haiwan ternak telah musnah? Ayam? Kambing? Lembu? Lain-lain ternakan?

Berapa bilion ringgit nilai kemusnahan ini semua? Berapa belas tahun pula diperlukan untuk memulihkan keadaan? Bayangkan dislokasi struktur ekonomi dan masyarakat Johor!

Lagikan Amerika Syarikat yang serba canggih lagi kaya, hingga kini, tidak mampu memulihkan New Orleans yang dilanda Taufan Katrina. Apatah Malaysia yang memerlukan pertolongan "conman" untuk mendapatkan dana membayar pencen!

Semua ini terjadi kerana Dollah enggan merobohkan tambak Johor. Semata-mata kerana rancangan Menantunya untuk menjual pasir kepada Singapura telah ditentang. Dan semua ini terjadi juga kerana Dollah adalah terlalu lemah untuk membantah tindakan Singapura menambak pulau-pulau yang berdekatan dengan muara Sungai Johor.

Selamat mengundi wahai saudara-saudara ku Melayu di DUN Batu Talam. Hamper dan habuan RM500 yang kamu terima kelmarin sudah pasti telah pun membutakan pertimbangan kamu akan hakikat kepetualangan Dollah, Menantunya dan parti-parti politik yang mereka ditunggangi.

2 comments:

Anonymous said...

Demam Undi di Batu Talam nampaknya.

Apapun, salam ziarah dari Nashville.

Anonymous said...

Kawan rasa pendapat kamu agak alarmist, lah.

CWT