Saturday, January 20, 2007

Batu Talam: Kaifiat Kemenangan UMNO-SPR 2004 – (2)

Eleh, Rudin X, Melayu pro-PAS cuba nak bercakap statistik. Buat tuduhan keras lagi kurang ajar terhadap UMNO-SPR berdasarkan pemerhatian sampel satu Peti Undi (Cheroh). Kata Inggeris, conclusion based on a sample of one. Di mana Rudin X belajar statistiks? Inilah contoh penyokong PAS otak jumud yang ingin belagak tahu ilmu sekular.

Begitulah reaksi sesetengah pembaca yang tidak bersetuju dengan kesimpulan yang saya rakamkan sebelum ini.

Ya, memang saya akui, dalam komentar sebelum ini saya telah membataskan perbincangan kepada keputusan undi di Saluran 1 dan 4, Peti Undi Cheroh.

Sebab saya berbuat demikian ialah untuk menyerlahkan perkiraan teknikal yang rumit. Kalau pembaca boleh faham kaifiat, tatacara, atau kata Indonesia, metode, “penipuan” yang telah berlaku di Cheroh, pembaca akan boleh nampak bagaimana metode yang sama telah direplikasi, diulang buat, di tempat-tempat lain.

Grafik di atas adalah jadual yang sama seperti ditunjuk sebelum ini. Tiada satu angka pun yang diubah. Cuma beza jadual ini dengan yang sebelumnya ialah keputusan mengikut Saluran dalam jadual ini telah disaring, sorted, disusun mengikut perubahan jumlah undi.

Sila tumpu perhatian tuan/puan kepada kolum “Ubahan Semua Undi” yakni beza jumlah undi dalam tahun 1999 dengan 2004 (angka ditulis merah).

Perhatikan, sebagai contoh, bagaimana dalam tahun 1999 dulu, untuk Saluran 1 di Peti Undi FELDA Tersang 2 &3, seramai 573 orang telah keluar mengundi. Tetapi dalam tahun 2004 hanya 357 orang yang keluar mengundi. “Hilang” 216 undi.

Seterusnya, sila amati jumlah undi yang “hilang.” Keseluruhannya seramai 1,054 orang pemilih telah “tercicir” dari proses demokrasi PRU 2004.

Persoalan dan kemungkinan jawapan tentang “pengundi” yang hilang ini adalah sama seperti yang dibangkitkan sebelum ini.

  • Sekian ramai pemilih telah boikot pilihan raya dalam tahun 2004?
  • Sekian ramai pemilih telah mati?
  • Sekian ramai pemilih telah pindah?
  • Nama mereka telah di-eksport ke Peti Undi lain, hatta ke DUN lain, tanpa pengetahuan awal mereka, hinggalah di hari membuang undi mereka keliru di mana sebenarnya mereka patut mengundi, langsung mereka tidak mengundi?
  • Atau sekian ramai pemilih telah digugurkan dari daftar pemilih?

Untuk makluman tuan/puan fenomena ini tidak saja berlaku di DUN Batu Talam, malah berlaku hampir di seluruh negara, khususnya di Selangor, Kedah, Perlis, dan tidak ketinggalan di Pahang.

Cerita pengundi yang “hilang” ini tidak habis di situ saja. Perhatikan bahawa serentak dengan “kehilangan” pengundi ini, undi PAS turut “hilang” dalam nisbah berlipat kali ganda “hilangnya” undi UMNO. Sebagai contoh, dari 269 undi yang hilang di Saluran 3 Peti Undi Cheroh, 214 ialah undi PAS.

Amati bahawa bersamaan dengan “kehilangan” 1,054 pengundi, PAS telah kehilangan 903 undi.

Ya, ya, saya nampak, UMNO pun turut hilang undi. Tetapi jumlah undi yang UMNO hilang hanyalah 144. Dan lagi, saya juga nampak, dan saya harap pembaca juga boleh sama nampak, bahawa apa juga undi yang UMNO hilang di tujuh Saluran, UMNO telah rampas semula di 16 saluran.

Corak, atau pattern yang terselah dalam keputusan undi DUN Batu Talam 2004 ialah – undi UMNO boleh “tenggelam” di satu Saluran, tetapi boleh “timbul” di Saluran yang lain. Seolah-olah adegan dalam wayang P. Ramlee, penyamun tarbus keluar pintu depan, masuk semula pintu belakang.

Perhatikan dari kolum “Ubahan Undi UMNO” bahawa kesan dari permainan “tenggelam sini timbul sana” yang berlaku dalam tahun 2004 dulu, UMNO telah mendapat “lonjakkan” sokongan sebanyak 1,165 undi.

Untuk satu tempuh yang lama saya tertanya-tanya macam mana UMNO dan SPR telah berjaya melakukan “stunt” ini tanpa bantahan gumpita rakyat Batu Talam. Dan soalan ini terjawab dengan jelas bila berita di atas tersiar. Perhatikan, belum lagi kekosongan kerusi DUN Batu Talam di umumkan secara rasmi, UMNO telah pun mengerahkan penyokongnya supaya membuat semakan daftar pemilih secepat mungkin. Supaya mereka dapat diberi satu “kad khusus.”

Saya bukanlah jenis manusia yang mudah bersangka buruk (malah Islam tegah fe’el ini), tetapi implikasi pertama berita tersebut yang menerpa saya ialah – wujud dua versi daftar pemilih untuk DUN Batu Talam. Satu untuk UMNO-SPR, satu lagi untuk PAS.

Nama dan jumlah pemilih dalam kedua-dua versi daftar pemilih mungkin sama, tetapi maklumat tempat mengundi mungkin berbeza bagi sesetengah pemilih.

Sebab itulah sebelum ini saya berani menyindir bahawa mungkin wujud dua versi daftar pemilih untuk DUN Batu Talam.

Jika tuduhan ini tepat, maka sah lah bahawa UMNO-SPR itu tidaklah sejahat yang ramai penyokong PAS sangka. UMNO-SPR tidak gugurkan nama-nama penyokong PAS dari daftar pemilih. UMNO-SPR cuma mengelat sikit-sikit. UMNO-SPR cuma kelirukan sikit maklumat tentang tempat penyokong PAS sepatutnya mengundi.

Perbuatan ini pun sudah lebih dari cukup untuk kelam kabutkan pengundi dan jentera pilihan raya PAS di hari mengundi. Diberi pula jarak tempat mengundi dalam DUN Batu Talam adalah berbelas kilometer dari tempat ke setempat, apa juga kekeliruan tentang tempat mengundi akan mengkucar-kacirkan logistik (jentera pengangkutan) PAS di hari membuang undi.

Bayangkan, sebagai contoh, jarak tempat mengundi FELDA Tersang 1 dengan Cheroh ialah sekitar 20 kilometer. Sebarang “kekecohan” tentang tempat mengundi adalah cukup untuk “menumpulkan nafsu” sesetengah penyokong dari mengundi, khususnya pengundi warga emas (yang tidak begitu sihat).

Begitulah adanya. Dollah Nasrul Haq Imam Besar Hadhari boleh tuduh PAS bacul kerana memboikot PRK ini. (Marah benar bunyinya). Tetapi saya pasti saf kepimpinan PAS semuanya tersenyum puas bila mendengar tuduhan tersebut. Kerana mereka semua tahu, dan penyokong pun tahu, bahawa Dollah, Menantu dan UMNOnya telah kalah ditangan PAS dalam PRK ini.

Kerana di mata dunia, penonton yakin bahawa PAS telah menang “TKO” (technical knockout).

No comments: