Friday, January 19, 2007

KEMASKINI: Pasca Banjir: Kemusnahan Ekonomi Johor

Kelmarin (Januari 17, 2007) dalam komentar saya bertajuk Pasca Banjir: Kemusnahan Ekonomi Johor saya telah membangkitkan persoalan berikut:

Berapa puluh ribu hektar kelapa sawit telah musnah? Berapa puluh ribu ekar kebun getah peneroka Felda yang musnah? Apa pula dengan lain-lain tanaman? Semuanya pokok-pokok tanaman yang digenang air (frasa Kelantan, carok air) akan mati. Berapa tahun pula untuk pulih? Berapa ratus ribu haiwan ternak telah musnah? Ayam? Kambing? Lembu? Lain-lain ternakan?

Berapa bilion ringgit nilai kemusnahan ini semua? Berapa belas tahun diperlukan untuk memulihkan keadaan? Bayangkan dislokasi struktur ekonomi dan masyarakat Johor!

Ya, saya akui persoalan di atas adalah menggusarkan, mencemaskan, khususnya bagi pembaca yang mempunyai kepentingan emosi/material di Johor. Walaupun mengganggu emosi, itulah isu yang kita semua kena sama-sama fikirkan jalan penyelesaiannya.

Ya, saya juga faham, bahawa pendapat dan ujuran seorang blogger pro-PAS tidak mempunyai merit. Saya juga boleh terima hakikat bahawa pendapat seorang Melayu tentang apa juga isu ekonomi, kewangan dan statistiks adalah kerdil nilainya dari pendapat seorang bukan Melayu tentang isu-isu yang sama.

Malah saya tidak hairan dengan hal-hal begitu atau ambil peduli pun, kerana setahu saya kecenderongan mendiskriminasi daya fikir Melayu yang dilakukan oleh Melayu ke atas sesama Melayu adalah satu piawai. Satu perbuatan lumrah yang tidak terbatas kepada daya fikir.

Hinggalah, mengikut cerita borak kosong sesetengah kenalan yang masih lagi hanyut dalam alam jahiliyah, di serata Malaysia, harga GRO (pelacur) Melayu berbanding pelacur bukan-Melayu pun di-diskriminasikan. Untuk jenis layanan yang sama (maaf saya tidak tahu perincian bab ini), umur yang sebaya, tahap kecantikan yang lebih kurang, harga khidmat seorang pelacur Melayu adalah sekurang-kurangnya RM50 lebih murah berbanding seorang pelacur bangsa China-Malaysia. Wallah hu’allam betul begitu atau tidak.

Imbasan berita di atas adalah dari The New Straits Time. Berita yang dimainkan memetik pendapat pengkaji Alliance Bank (sebuah bank yang dikaitkan dengan MCA) yang menaksir kerugian akibat banjir Johor berada di sekitar RM2.4 bilion.

Pendapat saya tentang rumusan tinjauan ekonomi Alliance Bank ialah pemikiran mereka masih terlalu naif lagi cetek. Anggaran kerosakan yang mereka buat hanyalah berdasarkan apa yang nampak di depan mata mereka di masa ini. Kiranya mereka masih lagi buta tentang hakikat kerosakan harta pertanian.

Pendapat MBA atau akauntan bukan-Melayu adalah apa yang selalunya dijulang atau dibanggakan oleh pembesar Melayu, khususnya dari kalangan orang politik dan mereka-mereka yang memegang darjah kebesaran. Bangang macam mana pun idea bukan-Melayu, pasti akan di-amin-kan.

Yang mana kalau dikaitkan dengan anggaran Alliance Bank, adalah terlalu jelas bahawa pengkaji-pengkaji bukan-Melayu di sana telah tidak dapat membayangkan bahawa kerosakan sektor pertanian akibat banjir tidak semuanya berlaku sekelip mata.

Memanglah tanaman atau haiwan ternak yang dihanyutkan arus deras nampak rosaknya. Tetapi tanaman yang ditenggelami air selama dua atau tiga minggu lazimnya akan mati perlahan-lahan setelah air surut. Memang ladang kelapa sawit, getah, atau kebun buah-buahan yang ditenggelami banjir tidak mati serta merta pokok-pokoknya. Tetapi sebulan dua selepas banjir, kesan “mati beragan” akan dapat dilihat dengan jelas. Kalau tidak mati pun pokok, ianya akan “sakit” dari segi penghasilan.

Tekaan saya ialah industri tanaman betik, orkid, pandan dan bunga kantan yang Johor bangga-banggakan selama ini telah pun musnah akibat banjir besar ini. Dan kalau nak diperkatakan tempoh pulih, sebagai contoh, pokok bunga kantan perlukan masa hampir dua tahun untuk betul-betul mula berhasil.

Itu baru aspek kecil sektor pertanian. Belum lagi diambil kira kerosakan kepada sektor kilang dan peruncitan. Bayangkan darjah kerosakan kepada jentera pembuatan kilang-kilang dan stok barangan, baik yang dalam proses pembikinan, separa siap, atau pun stok barangan runcit. Yang mana umum tahu betapa sentitifnya barangan elektronik dengan kerosakan punca air.

Tidak kiralah apa juga langkah dan bantuan yang kerajaan negeri/pusat akan ambil dalam memupuk pemulihan sektor pertanian. Asalkan Dollah & Menantunya tidak pamerkan kecacatan daya fikir yang Dollah peragakan semasa Imam Hadhari itu ditugaskan menangani kemelut industri babi di Bukit Pelanduk yang musnah akibat wabak J.E.

Dari kacamata ramai Melayu yang masih ingat peristiwa itu, Dollah adalah terlalu bermurah hati dengan pengusaha babi darihal pampasan, tetapi di masa yang lain pula tidak dapat tunjukan kepemurahan yang setanding kepada penternak Melayu bila wabak kuku dan mulut menyerang lembu dan kerbau.

Mungkin dalam tempoh sehari dua ini, setelah ditempelak sakan oleh Thailand, Singapura pun ada tergerak hati untuk memberi sedikit kepekaan tentang agenda Melayu di Malaysia. Lantas dapat membisikkan secuit dua nasihat yang agak pro-Melayu ke telinga Dollah dan Menantunya.

No comments: