Saturday, June 02, 2007

Uuuuugh! Berbaloi Sungguh Rasanya Ber-blogging Selama Ini. Alhamdulillah.

Berita yang visualkan di atas tidak perlu komentar panjang lebar. SPR akhirnya bersetuju untuk menggunakan dakwat penanda jari bagi mereka yang telah membuang undi. Tidak perlu lagi Rudin X berkokok [1]. Bak kata Inggeris no reason to protest, but yet no reason to gloat.

Kerana sebenarnya kita rakyat Malaysia telah menang.

Kerana Tuhan telah memberi kita stamina moral, kita telah tidak rasa jemu dan putus asa untuk mendesak reformasi proses pilihan raya. Kini kita telah menang. SPR pihak yang berwajib mengadili pilihan raya telah bersetuju untuk dilihat berlaku adil. Regim Dolah telah bersetuju untuk dilihat mampu berlaku saksama.

Tapi sebagaimana pembaca boleh teka, dalam menang pun Rudin X masih lagi akan bersikap sinis. Dan dalam menepati tradisi itu, Rudin X mengajak pembaca meneka dan menyelami muslihat di sebalik “baiknya hati” regim Dolah.

Ugutan membariskan 100,000 Pemuda PAS untuk melakukan protes di hadapan Istana Negara mendesak Yang Di Pertuan Agung campur tangan untuk memulihkan kredibiliti pentadbiran pilihan raya adalah bukan satu omongan [2]. Kata orang Kelantan -- buke gertok Keling (bukan ugut India).

Persiapan untuk itu sebenarnya telah dibuat sejak enam bulan lepas. Cuma menunggu tamat tarikh ultimatum yang tidak diwarwarkan kepada regim Dolah. Kata dua yang tidak ditulis dalam Harakah. Tamat tarikh untuk Dolah dan SPR berfikir dan bersetuju melaksanakan tuntutan PAS.

Dalam hal ini, nampaknya regim Dolah telah berkelip. Dolah’s regime blinked.

Tetapi itu bukan isunya. Isunya dengan menangya golongan konservatif PAS (juga di baca, ulamak) di peringkat tertinggi kepimpinan PAS, rakyat Malaysia dan pemerhati antarabangsa boleh menjangka untuk menyaksikan lebih banyak tindakan radikal akan diambil dalam PAS berpolitik, kata Kelantan berte’wah, bersaing dengan UMNO. Ugutan, atau memang dibuatnya protes 100,000 ahli parti bersabit dengan apa juga isu akan menjadi rutin.

Selamat menonton keterungkaian drama bersiri politik Melayu-Islam yang bakal berlangsung dalam hari-hari yang berikutnya.

3 comments:

Anonymous said...

Alhamdulillah.Tak sabar nak lihat revolusi aman daripada PAS.Moga-moga rakyat kita sedar akan ketempangan sistem keadilan negara.


jiwamuda.blogspot.com

Anonymous said...

Geng ManJoki aka RudinX dah pandai main ugut mengugut di zaman pemerintahan the second happiest Prime Minister....

TM.

Amin Shahriz said...

Salaam. Just for your information, Bernama had an article on the Deputy Information Minister not agreeing with EC's decision to use cap jari or indelible ink. The article is also available at my site : http://krongkrang.blogspot.com