Saturday, December 02, 2006

Internet & Blog Itu Fitnah?


Kalau diamati gesaan terbaru UMNO seperti yang dibuat di bawah, bolehlah dibayangkan bahawa UMNO kini berada dalam keadaan "panas lagi pedih." Kalau tidak begitu masakan internet, khususnya blog, dituduh sebagai penyebar fitnah.

02 Disember, 2006 13:51 PM

Media Diminta Tangkis Tohmahan Internet

TEMERLOH, 2 Dis (Bernama) -- Media perdana diminta menangkis dakwaan atau fitnah yang disebarkan menerusi internet autau blog terhadap sesuatu isu atau berkaitan dasar kerajaan.

Timbalan Menteri Penerangan Datuk Ahmad Zahid Hamidi berkata dalam era langit terbuka kini, rakyat semakin mudah disogokkan dengan pelbagai maklumat menerusi media alternatif seperti internet, yang kandungannya belum pasti tepat dan benar.

"Oleh kerana kesan langit terbuka, kita dapati media alternatif seperti blog, internet misalnya mula berada di persada komunikasi kita. Kita tidak boleh sekat mereka," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Karnival Lanchang 2006 di sini malam tadi.

Ahmad Zahid turut menasihati pengusaha blog atau mereka yang menulis dalam internet agar lebih bertanggungjawab dalam menyebarkan maklumat.

"Setiap orang ada etika, ada nilai diri, kita harap pengusaha blog juga mempunyai etika," katanya.

-- BERNAMA

Fitnah apa ke bendernya, Bang oi?

Amnya blogger cuma mengulang cakap apa yang telah pun jenuh diperkatakan masyarakat. Ambillah apa juga isu masyarakat, dan pemerhati akan berjumpa isu itu diblogkan. Cuma beza dari bersembang di warung, wakaf, serambi surau, coffee house, dan lain-lain venue masyarakat bertukar fikiran, bloggers berhujah di alam maya. Yang dalam satu aspek, bloggers beronani mental dengan "hit counters" pada blog mereka.

Apakah sebenarnya yang menjadi duri dalam daging UMNO? Hakikat bahawa kebanyakan bloggers tidak bersependapat dengan pemikiran rasmi UMNO?

Kalau itulah bendanya, maka itu salah UMNO sendiri, Bang. Di segenap lapisan masyarakat, UMNO sengaja memilih Melayu yang ber-IQ rendah, hampa prinsip dan kabur maruah, lalu mempromosikan mereka sebagai pemimpin kaum. Kemudian itu UMNO mengharapkan puak-puak ini menjaguhi dan berhujah dengan penentang UMNO?

Itu penyebab pertama. Penyebab kedua ialah UMNO itu sendiri sudah dilihat rakyat sebagai hilang pertimbangan dalam banyak hal dan isu. Bercanggah dengan kekuda (stance) dan sikap umum. Ambil contoh isu Mat Rempit. Rakyat sudah mual dengan gejala ini. Sebaliknya UMNO melalui Briged Putera cuba memertabatkan gelagat buruk ini. Bila masa akan bertemunya minda rakyat dengan pemikiran UMNO?

Get real lah, Bang oi!

Bangsa Melayu kini mencari arah, menunggu kebijaksanaan, menanti kewibawaan, mengintai kerlipan idealisma dari pemimpin mereka. Tetapi mereka gagal bertemu itu semua dari saf kepimpinan UMNO. Salah siapa jika bloggers menawarkan apa yang rakyat dahagakan?

No comments: