Tuesday, April 22, 2008

Mengintai Masa Depan Barisan Nasional

Tuan/puan pembaca budiman tidak perlu bersahabat dengan makhluk dari kelas jin atau iblis yang mungkin boleh mencuri tinjau kandungan “luh mahfuz” (buku catitan untung nasib setiap makhluk dan kejadian) untuk mengagak apa yang akan berlaku pada Barisan Nasional dalam tempoh dua atau tiga tahun dari sekarang.

Untuk tujuan itu tuan/puan cuma perlu mempunyai satu gambaran mental (makrifah) yang jelas akan konstruk (idea) yang dipanggil “Barisan Nasional.”

Hakikinya Barisan Nasional itu adalah tidak lebih dari satu bangku berkaki tiga. UMNO yang kini berkeceramuk dan bercelaru selama ini didokong oleh tiga parti utama MCA, MIC dan Gerakan.

Eh, tak kan tiga tiang seri sahaja yang mendokong UMNO? Bukankah Barisan Nasional mempunyai banyak lagi parti-parti komponen? Ya, satu soalan yang wajar, dan jawapannya mudah – parti-parti selain dari MCA, MIC dan Gerakan adalah tidak lebih dari parti-parti “nyamuk” (khususnya dari Sabah dan Sarawak) yang tumpang berteduh di bawah bayangan UMNO.

Lerai UMNO, secara sendirinya Barisan Nasional itu lerai. MCA, MIC dan Gerakan secara otomatis akan berselerak membawa nasib masing-masing. Dan Barisan Nasional itu akan pincang, malah rebah, jika salah satu dari parti pendokong utama UMNO itu patah atau ranap.

Nah, you! Kini setiap satu dari tiang-tiang utama Barisan Nasional sedang bermasalah besar. Malah dunia pun tahu bahawa UMNO itu sendiri sudah disalak dan diherdik secara terbuka oleh pemimpin-pemimpin MCA, MIC dan Gerakan. Cerita bab MCA, MIC dan Gerakan itu sendiri sedang bercakaran dan bergigitan pun tuan/puan lagi arief.

Berbalik kepada tesis asal kita – boleh wujud kah lagi Barisan Nasional dalam tempoh dua atau tiga tahun dari sekarang, khususnya selepas PRU ke 13?

Jawapannya, selagi punca utama penyakit yang dihidapi Barisan Nasional – Dolah Badawi Tiga Beranak – masih lagi ditampok kuasa, yakni kuman siplis politik yang melanda Barisan Nasional masih belum lagi dibasmi buang, selagi itu idea peremajaan semula kuasa Barisan Nasional akan tinggal mimpi di siang hari.

Bagaimana pula dengan entiti yang dipanggil “Pakatan Rakyat”? …

No comments: