Thursday, April 17, 2008

Sah Bahlol Tidak Layak Tadbir Negara!

Pengakuan bahawa kerajaan tidak punyai kuasa kawal harga barangan dalam pasaran tempatan adalah statemen paling bodoh yang boleh dikeluarkan oleh seorang penjawat awam, khususnya kalau keluar dari mulut seorang yang dianggap antara pemimpin negara.

Sah dan nyata dalam kes mengawal harga jualan barangan import di pasaran tempatan, Dolah Badawi yang dinasihati Menantu dan Geng Tingkat 4 adalah terlalu jahil untuk dibiarkan bertahan lama di kedudukan itu.

Statemen bahawa kerajaan tidak punyai kuasa kawal harga barangan dalam pasaran tempatan adalah satu pembohongan yang berpunca dari kefahaman cetek tentang ilmu asas ekonomi dan kewangan antarabangsa.

Konsep Pasaran Bebas Adalah Mitos

Falsafah Menantu Dolah Badawi yang anti subsidi dan anti kawalan harga adalah berpunca dari kefahaman cetek yang diajar dalam buku-buku pengantar (introductory texts) ekonomi. [Rujuk 1], [Rujuk 2], [Rujuk 3]

Hakikatnya tiada satu negera dalam dunia ini yang mengamalkan doktrin pasaran bebas mutlak. Hatta di Amerika Syarikat dan Britain sekalipun – negara negara yang kononnya kiblat dan mithal pasaran bebas – mempunyai berlapis lapis undang-undang kawalan harga dan subsidi demi menjaga kepentingan awam. [Rujuk 4], [Rujuk 5], [Rujuk 6] [Rujuk 7].

Slogan pasaran bebas adalah tidak lebih dari satu sandiwara dan ideology palsu oleh kuasa-kuasa ekonomi dunia untuk mendodoi negara-negara dunia ketiga supaya senang di jajah ekonominya.

Di Malaysia pun kita punyai undang-undang anti-sorok dan peraturan kawalan harga. Dan seingatan saya, semenjak zaman Tun Razak lagi undang-undang ini dilaksanakan dari masa ke semasa dengan jayanya demi menjaga kebajikan awam. Soalanya kini, mengapa tiba-tiba kita mengaku impotent, mengaku mati pucuk dalam hal mengawal keadaan?

Adakah ini kerana Khairy Menantu Dolah yang sekolah tidak seberapa itu sememang berniat melihat kesan perjalanan kuasa permintaan dan tawaran?

Jika itulah niat, maka izin saya beri nasihat percuma – kesannya huru hara masyarakat. Regim Suharto dengan cengkaman total ke atas Indonesia dulu pun tergolek anjing disebabkan bereksperimentasi dengan “hukum pasaran bebas” yang dibiarkan beroperasi tanpa kawalan.

Apakah Khairy terlalu ingin lihat “pesta” pemerkosaan massa terjadi di Kuala Lumpur? Sialan lho!

2 comments:

Hasbullah Pit said...

banyak pula artikel tambahan untuk dibaca.

maka memerlukan masa untuk membacanya semua.

Dunia ekonomi penuh 1001 teori.

sudikan baca teori saya.
http://sebolku.blogspot.com/2008/04/mier-sahkan-matawang-ringgit-dibawah.html

Pa'chik said...

oh.. pakdin dah kembali rupanya...

lama sungguh hilang..