Saturday, August 30, 2008

Bajet 2009 (Bahagian 1): It’s Now Or Never

‘It’s now or never’ adalah satu lagu Inggeris nyanyian Elvis Presley yang sentiasa segar – evergreen. Lagu ini mungkin tidak membunyikan apa-apa loceng dalam kepala rakyat Malaysia generasi 1970han ke atas, tetapi bagi OTAI (old timer) – orang-orang lama -- lagu ini mungkin boleh membangkitkan 1,001 nostalgia.

Lupakan terjemahan harfiahnya, lagu ini sebenarnya membawa erti – jika tidak sekarang tiada esok lagi bagi ku.

Dan begitulah penampilan bajet yang Dolah Mertua Khairy baca di parlimen kelmarin. Satu bajet yang menampakkan betapa terdesak dan tertekannya Dolah kebelakangan ini.

Saya belum lagi habis membaca bajet itu pada keseluruhannya, tetapi sepanjang apa yang saya baca saya sudah berani bersetuju dengan pendapat pemerhati antarabangsa bahawa bajet itu adalah satu karya yang terbit dari pemikiran yang tidak cerdik.

Bajet defisit membawa maksud negara akan belanja lagi banyak dari hasil. Amnya di tahap intrinsik sesuatu bajet itu – defisit, seimbang atau lebihan – tidak mempunyai apa-apa signal buruk atau baik yang hakiki, dan mesti dinilai dalam konteks ekonomi keseluruhan. Sama seperti dengan meminjam duit (hatta dari Ah Long) di peringkat ekonomi individu.

Tetapi kalau dah tahun berganti tahun asyik meminjam, asyik bajet defisit, ini mengisyaratkan sesuatu yang tidak kena dengan pengurusan ekonomi.

Dan dalam kes kebijaksanaan Dolah dan Menantunya mengurus ekonomi negara, bajet yang mereka persembahkan tidak pernah surplus atau berlebihan, atau seimbang (balanced) sejak belanjawan 2003!

Sehubungan, saya menjangka reaksi pasaran wang antarabangsa yang lebih drastik lagi dalam minggu-minggu yang mendatang yang akan melemahkan lagi nilai matawang Ringgit.

Geraf menunjukan untuk tempoh 1 tahun ke belakang berapa banyak (sen) duit US boleh dapat bila RM1/= ditukar.

Nilai Ringgit yang lemah akan menyebabkan satu lagi pusingan inflasi berlaku kerana pengimport akan terpaksa bayar lebih bagi sesuatu barangan yang diimport – tanpa berlaku apa-apa perubahan kepada kuantiti atau mutu barangan tersebut.

Siap lah – harga daging import, harga segala makanan berasaskan gandum, jagung, beras segala rempah ratus akan melonjak lagi. Apatah pula kita rakyat bakal menghadapi musim perayaan.

Saya boleh perincikan (apa yang saya fikir) segala “silap tahap gaban” yang terkandung dalam bajet terbaru Dolah. Tetapi memadai saya katakan bajet ini jahil ekonomi yang amat-amat. Seolah-olah semasa bersekolah dulu karyawan bajet langsung tidak pernah bertemu istilah “built-in inflation” – inflasi sedia tertempek.

Built-in inflation adalah satu kitaran ganas yang berlaku bila gaji, subsidi, atau lain-lain imbuhan dinaikkan dalam mengejar dan mengatasi kadar inflasi. Dan inflasi jenis ini berlaku bila sebab-sebab hakiki yang menyebabkan inflasi sedia ada tidak dibaiki.

Dolah dan Menantu sepatutnya cuba dulu membaikpulih penyebab kepada inflasi yang sedang berlaku sebelum menaikkan gaji, memberi bonus, atau memperkenalkan subsidi baru.

Sayang sungguh, dalam bab-bab mengenalpasti masalah ekonomi negara, berbanding Dolah dan Menantunya, pemimpin dari Sabah – masyarakat yang kita di Semenanjung sering anggap sebagai ‘Sakai baru belajar pakai seluar’ adalah jauh lebih bijak.

Kat mana kita patut campak Dolah dan Menantunya?

1 comment:

Anonymous said...

bajet hape cmtu?kami golongan swasta teraniaya!