Sunday, August 24, 2008

Mustahil Anwar Dapat Majoriti 15,000 Undi?

Sebelum menulis selanjutnya, saya mohon maaf kepada pembaca berugama Hindu jika tulisan saya kali ini menyinggung perasaan. Saya tidak berniat menghina tuan/puan atau ugama tuan/puan, sekadar meminjam istilah dari budaya tuan/puan dan menggunanya dalam konteks kefahaman marhaen akan istilah tersebut.

Ada pun kemudian dari itu.

Bagi saya, UMNO adalah satu perkumpulan manusia pariah yang bercita-cita menjadi bangsawan. Sebaliknya PAS adalah parti politik untuk elit yang ingin merasa jadi marhaen.

Segala kaki busuk masyarakat, segala haprak masyarakat menganggotai UMNO demi mengejar kekayaan, pangkat dan darjat – menjadi bangsawan. Ada masalah dengan polis? Masuk UMNO dan sertailah PEKIDA. Ada masalah dengan bank? Masuk UMNO dan sertailah Dewan Perniagaan Melayu. Hanya melalui UMNO seorang penjaga get keretapi berjiwa samseng, kaki pukul, mampu menjadi hartawan sambil bermegah dengan darjah kebesaran.

Dan hanya UMNO meraikan dan menggalakkan si-rendah IQ membeli ijazah dan bermegah dengan PhD palsu. Malah melantik pemegang- pemegang ijazah palsu ini menerajui think tank dan lain-lain istitusi ilmu yang ditaja lumayan dengan dana negara.

Yang mana, “hasil kajian,” pendapat dan pemikiran dari “institusi- institusi” inilah yang dijadikan input dalam ucapan pembesar UMNO, malah dijadikan dasar negara, hatta strategi UMNO berdepan dengan Pakatan Rakyat.

Bagaimana pula dengan PAS?

PAS adalah sebuah wadah bagi intelligensia masyarakat merasai tawadho’ (humility). Parti di mana segala pensyarah, artis, doktor, jurutera, pakar fizik nuklear dan lain-lain profesional duduk bersimpuh bergaul dengan pemandu teksi, penarik beca, nelayan tua, si-postmaster pencen, si-penjual air tebu, air soya, si-penjual ayam dan segala marhaen lain.

Panjang bebelan, nampak! Ya, satu mukaddimah yang tersangat perlu untuk membingkaikan idea yang hendak diketengahkan.

Untuk memahami apa yang sedang dan bakal berlaku di Permatang Pauh pada tanggal 26 Ogos kelak, pembaca perlu tahu apa yang telah berlaku kepada UMNO-BN pada PRU-12 yang lalu.

Keputusan PRU-12 untuk Pulau Pinang menunjukan UMNO-BN telah hilang sebanyak 156,095 undi atau mengalami kemerosotan sokongan 26% berbanding yang diperolehi dalam tahun 2004 untuk PRU-11.

Ke mana perginya sokongan tersebut?

Mudah sekali jawapannya -- penyokong UMNO-BN telah lari ke Pakatan Rakyat, di mana untuk PRU-12 sokongan telah melonjak sebanyak 250,677 undi atau peningkatan sokongan 64% berbanding tahun 2004.

UMNO-BN hilang 156,095 undi, Pakatan Rakyat dapat tambahan 250,677 undi, dan kalau diandaikan semua 156,095 undi UMNO-BN yang lari itu telah diberi kepada Pakatan Rakyat, wajar ditanya mana datang limpahan 94,583 (250,677 – 156,095) undi lagi untuk PR?

Pun jawapannya mudah.

94,583 undi itu datang dari hampir semua pengundi muda, atau warga tua yang baru pertama kali daftar mengundi, serta semua “pengundi pasif,” maksudnya warga negeri yang selama ini telah didaftarkan tetapi tidak ambil pusing untuk keluar membuang undi. Dan sekali-sekali pengundi pasif ini keluar mengundi – mereka pangkah DAP, PKR atau PAS tetapi sama sekali tidak UMNO-BN.

Huh, yakin benar Rudin X dengan rumusannya, khususnya tentang pengundi pasif!

Ya, saya yakin kerana peratus keluar mengundi di Pulau Pinang dalam tahun 2008 meningkat 8% kepada 81% dari 73% dalam tahun 2004. Maksudnya 53,789 warga yang selama ini tidak ambil pusing – pasif -- tentang hal-hal politik telah bertindak keluar membuang undi, memangkah parti-parti komponen PR, demi mendajjalkan Pak Lah dan UMNO-BNnya.

Dan itu semua berlaku sebelum Pak Lah berbohong tentang kenaikkan harga petrol dan rakyat seluruh negara dihimpit inflasi mendadak.

Kini rakyat, baik penyokong atau penentang, telah tahu dengan maha jelas hati budi Pak Lah. Tak kanlah dalam keadaan sebegitu pun, 1 dalam 10 penyokong “karat biru” masih belum berani menukar selera? 1 dalam 5 penyokong totok UMNO-BN masih belum berani menyeberang untuk menyokong parti-parti yang bersekutu dengan PAS?

Jadual di atas adalah satu simulasi menunjukan majoriti yang Anwar Ibrahim bakal perolehi jika hanya sekian peratus (X%) penyokong UMNO-BN lari menyokong Anwar.

Jalan cerita jadual adalah seperti berikut. Bermula dengan undi majoriti yang Wan Azizah perolehi dalam PRU-12 dulu, di andaikan:

(a) tiada pengundi baru didaftarkan,

(b) tiada tambahan pengundi pasif keluar mengundi,

(c) penyokong Pakatan Rakyat semuanya masih setia,

(d) semua undi UMNO-BN yang lari diberikan kepada Anwar, dan

(e) peratus keluar mengundi kekal 81%.

Diberi andaian di atas, katakanlah 1 dalam 20 penyokong UMNO-BN, atau 5% dari 16,950 ahlul “karat biru” berubah hati -- Anwar sudah boleh dapat majoriti 15,083 undi! Ya, Anwar hanya perlukan 848 orang UMNO-BN terpukau dengan karismanya untuk meng-tong-sampahkan perkiraan Arif Shah.

Mustahil sangatkah 1 dalam 20, atau 1 dalam 10, bahkan 1 dalam 5 penyokong UMNO-BN berpaling tadah diberi segala perkembangan negatif ekonomi dan pertualangan politik yang berlaku dalam tempoh 4 bulan selepas PRU-12?

Di samping itu ingat – trend kemorosotan undi UMNO-BN di Pulau Pinang ialah 26%!

Ya, rakyat mungkin simpati dengan dubur Saiful yang mungkin bernanah akibat diliwat Anwar, tetapi saya jangka rakyat lebih prihatinkan tangisan berpanjangan anak-anak mereka yang kehabisan susu. Kerana mereka tidak mampu harga susu yang melambung. Dubur Saiful mungkin sengasara untuk seketika, tapi inflasi tajaan Pak Lah membuat semua rakyat sengsara berpanjangan.

Maka itu saya yakin rakyat akan persetankan sumpah dan dubur Saiful. Rakyat boleh beri simpati, tetapi yang lebih penting, sepengamatan saya, rakyat mahukan harapan. Melalui Anwar mereka merasakan ada harapan, dengan Pak Lah mereka tahu gelap masa depan (kecuali untuk Khairy dan Kamaluddin).

Kerana itu saya jangka 1 dalam 5 atau 20% peratus penyokong UMNO-BN di Permatang Pauh akan berpaling tadah menyokong Anwar. Yang mana dengan itu akan memberi Anwar majoriti 20,000 undi dalam pilihan raya kecil ini.

1 comment:

Anonymous said...

Salam Anuar
Muga jangkaan saudara benar serta Pakatan Rakyat Akan mentadbir malaysia dengan cemerlang.
Selamat mengundi dan harap saipool akan beranak di permatang pauh 26.8.08
Dari Wong Jo Wolo