Wednesday, November 15, 2006

Abdullah A. Bardawi Dalam Skema Penilaiannya Sendiri

Abdullah A. Bardawi pada Rabu, 15 November 2006, telah membentangkan kad kemajuan atau report card prestasinya sebagai Perdana Menteri sejak mengambil alih tugas itu pada 31 Oktober 2006. Abdullah diberitakan telah meminta rakyat menilai kehebatan beliau dalam 12 dimensi yang beliau panggil “gagasan 12.” Oleh kerana beliau sendiri (atau pun mungkin menantunya) yang memberi markah, maka setentunya Abdullah telah mendapat markah A+ sekurang-kurangnya dalam dimensi berikut:

Tuan/puan tidak perlu pecahkan kepala memikirkan dengan mendalam tentang dimensi di atas untuk mencapai satu rumusan yang saksama tentang prestasi Abdullah. Cukup hanya dengan menilai status/mutu perkara pertama yang terlintas di kepala tentang dimensi-dimensi tersebut.

Sebagai contoh, katakan prestasi Abdullah dalam dimensi ekonomi. Bolehkah tuan/puan memberi beliau markah “C” atau 50% bila mengenangkan kenaikan harga barangan harian dalam tempuh 12 bulan yang lepas? Boleh, tak boleh? Lakukan penilaian yang serupa tentang dimensi selanjutnya, dan anda pasti akan mendapat satu gambar yang tepat tentang Abdullah A. Bardawi.

Sudah bertemu rumusan? Baiklah, kita ke soalan kedua.

Wajarkah Abdullah A. Bardawi dibiarkan menduduki kerusi Perdana Menteri hingga parlimen dibubarkan untuk PRU 12 kelak?

No comments: