Sunday, November 12, 2006

Misteri Razak-Altantuya: Misteri Berapa Kali Seorang Askar Wataniah Boleh Mengundi

Untuk memahami cerita-cerita intriq lagi bermisteri yang dihidangkan bertubi-tubi di dada media negara mutakhir ini, kita mesti punyai kefahaman asas tentang apa itu persepsi.

Lakaran di sebelah membayangkan bagaimana tanggapan, tafsiran atau persepsi manusia itu adalah berbeza, walaupun melihat gambar yang sama. Apakah objek lakaran? Seorang perempuan muda? Atau seorang perempuan tua? Apa juga jawapan yang diberi adalah tertakluk kepada debat.

Bukan setakat lakaran ini sahaja. Malah “kebenaran” atau “hakikat” bagi segala berita, analisis, penulisan, hujah, bisikan, percakapan, wayang, permandangan, lakunan atau perlakuan yang melintasi deria kita adalah subjektif. Kita semua mempunyai tafsiran, kefahaman yang tersendiri, yang mungkin berbeza dari orang lain yang mengalami input deria yang sama.

Mengikut berita yang ditimbunkan ke muka media massa hampir setiap empat jam sekali sejak Rabu, 8 November, Abdul Razak Baginda seorang pemerhati politik dan strategi yang terkemuka telah ditahan kerana disyaki terlibat dalam satu kes pembunuhan brutal seorang model wanita bangsa Mongolia.

Mengikut berita, model bernama Altantuya itu telah ditembak dua kali di kepala, kemudian mayatnya diletupkan. Apa yang membuat berita ini membangkitkan minat sejumlah besar warga ialah Razak dipaparkan mempunyai hubungan intim dengan mangsa. Yang mana sekaligus jika maklumat itu benar, maka ramai orang Melayu telah pun secara tidak sedar merumuskan –kes klasik, habis manis sepah diletupkan.

Namun, selepas tiga hari berlangsungnya perbicaraan media tentang kes ini, keluarga model yang dipercayai mati itu telah mengeluarkan kenyataan berikut.

Keluarga Altantunya Percaya Dia Masih Hidup

PETALING JAYA, 11 Nov (Bernama) -- Keluarga model sambilan warga Mongolia Altantuya Shaariibuu @ Aminah, 28, yang dipercayai dibunuh secara kejam di negara ini kira-kira dua minggu lepas, percaya dia masih hidup.

Bapa Altantuya, Shariibuu Setev, yang tiba di sini semalam, memberitahu sidang akhbar yang padat dengan pemberita hari ini, masih terlalu awal untuk mengandaikan bahawa cebisan tulang yang ditemui polis seminggu lepas di satu kawasan terpencil dekat Empangan Subang di Puncak Alam, Shah Alam, adalah daripada mayat Altantunya.

"Kita perlu menunggu hasil ujian DNA untuk mengesahkan ia mayatnya. Setakat hari ini, saya dan keluarga percaya dia masih hidup...kami berharap cebisan tulang yang ditemui polis itu bukan dia.

"Setakat ini kita belum dapat mengesahkan apa-apa kerana polis hanya menjumpai cebisan tulang. Tunggulah sehingga polis selesai menjalankan siasatan," kata bapa berusia 56 tahun itu dengan mata yang berkaca-kaca menahan air mata kepada kumpulan besar wartawan yang hadir di pejabat Konsul Kehormat Mongolia di Malaysia di Sunway Damansara di sini hari ini.

Oops! Apa sudah berlaku? Keluarga “mangsa” yakin bahawa Altantunya masih hidup! Ya, kita boleh sangkal dakwaan itu sebagai harapan palsu keluarga yang dilanda tragedi. Namun sebelum berbuat demikian, kita harus peka bahawa keluarga “mangsa” mesti mempunyai asas yang kukuh untuk mendakwa sedemikian. Dan dalam segala apa perkiraan, kita kena sedar bahawa kelaurga Altantuya mempunyai sejuta satu maklumat latar yang lagi sohih berbanding kita semua.

Bagaimana kita sebagai sasaran media harus “mencerna” maklumat sebegini, setelah ramai bijak pandai di kalangan kita mengeluarkan seribu satu tafsiran, hubungkait, dan implikasi kes ini.

Langsung sampai ke persoalan yang wajar:

  • Benarkah Altantuya sudah mati?
  • Jika mati, benarkah mayat Altantuya telah diletupkan?

Walaupun kes Razak-Altantuya adalah satu peristiwa “one-off,” peristiwa sekali sekala, namun sesetengah pemerhati politik berpendapat keterungkaian misteri ini mungkin boleh merubah barisan kepimpinan tertinggi negara yang ada kini. Gelegak rasa ingin tahu memang membuat hipotesis yang mengalir kini di litar khabar angin teramat munasabah.

Namun bagi saya itu semua adalah pertunjukan sampingan dalam satu sarkes (circus) yang besar. Banyak lagi perkara-perkara bermisteri yang berlaku secara berkala di negera ini, yang menjadi rutin, yang memerlukan perhatian massa. Sebagai contoh, persoalan samada seorang askar Wataniah itu hanya dibenarkan mengundi sekali.

Gambar di bawah ialah screen shot (imbasan skrin komputer) daftar pemilih untuk Dewan Undangan Negeri N39 Kota Damansara, Selangor, bertarikh Jun 2005. Perhatikan bahawa kesemua 31 nama yang tersenarai mempunyai dua kad pengenalan – satu kad pengenalan awam dan satu kad pengenalan tentera (nombor berpangkal ‘T’ di hujung nama). Dalam kes ini semua penama berdaftar untuk mengundi di ‘Unit Peti Undi (UPU)’ Kem Sungai Buloh.

Diberi pemilih mempunyai dua kad pengenalan, persoalan cepumasnya ialah, beranikah SPR menjamin bahawa pemilih hanya dibenarkan mengundi sekali sahaja dan tidak dibolehkan mengundi dua kali. Yakni, mengundi di UPU X dengan kad pengenalan tentera, dan sekali lagi di UPU Z dengan kad pengenalan awam.

Percayakah anda bahawa selama ini semua askar Wataniah itu hanya mengundi sekali?

No comments: