Sunday, November 19, 2006

Pssst! Ooi PAS. Diulik Mimpi Lagi?

Rolling out 180,000 dead voters.” Begitulah jerit tajuk berita muka depan The New Sunday Times (NST) hari ini, Ahad, tanggal 19 November, 2006. Namun sayang NST kini sudah bersaiz tabloid. Sudah tidak memberangsangkan untuk dibaca. Kalau masih lagi bersaiz broadsheet sudah tentu ada seorang dua penyokong PAS yang membacanya akan kena strok. Impak visual tajuk dan mesej apa-apa gambar muka depan suratkhabar broadsheet, berserta implikasi praktikal berita yang disampaikan, diakui kadang-kadang menusuk jantung.

PUTRAJAYA: At least 180,000 dead and counting. This is the number of registered voters the Election Commission has expunged from the electoral roll in three months to prepare for the next general election. And some of them have been dead for 20 or 30 years.

EC chairman Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman said there were thousands more.

He said he would not be surprised if by the time elections were called (latest mid-May 2009), the electoral roll would have fewer than the 10.3 million registered to vote in 2004.

Jujurkah Pengurusi SPR, Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman dengan ceritanya?

Memang benarkah SPR sedang mengeluarkan 180,000 nama pemilih yang telah lama mati, sesetengahnya sudah lebih dari 20 tahun, dari daftar pemilih? Maksudnya selama ini SPR pun sedar dan tahu bahawa ramai nama yang terdaftar telah mati! Langsung wajar kita bertanya: Mengapa kini baru hendak bertindak? Mengapa selama ini sepanjangnya menafikan kewujudan nama pemilih yang sudah mati dalam daftar?

Atau, berita ini hanyalah isyarat rahsia kepada pemimpin UMNO-BN bahawa pembasmian nama-nama pemilih yang diketahui atau disyaki penyokong tegar parti pembangkang sedang dijalankan?

Apapun kebenarannya, atau muslihatnya, parti-parti pembangkang amnya dengan PAS khususnya, sepatutnya menjadikan penentuan “daftar putih” pemilih di satu-satu daerah mengundi itu satu jihad.

Pastikan nama-nama yang terdaftar di sesuatu peti undi itu memang wujud dan dikenali. Tambah pula dengan “operasi membasmi” yang sedang berlangsung kini, pastikan tiada nama penyokong yang masih hidup digugurkan. Jika berlaku sedemikian, protes habis-habisan, dengan apa cara sekalipun.

Sehubungan penyemakkan daftar pemilih, aktivis parti pembangkang di peringkat akar umbi adalah diingatkan supaya jangan terlalu menunggu inisiatif dan arahan dari pemimpin atasan. Harus diingat bahawa pemimpin pembangkang pun bukan semuanya malaikat lagi sempurna. Manusia tetap manusia, waima menganggotai parti politik apapun.

Ramai pemimpin pembangkang, PAS khususnya, yang sudah lama melangkaui tarikh luput. Ada pula sememangnya selama ini diselindungi imej intelektual lagi cerdik, tapi sebenarnya mempunyai daya imajinasi dan kebolehan mengurus ibarat tungau. Namun parti masih mengekalkan mereka dalam barisan kepimpinan laksana mereka itu ikon keramat yang semestinya dijadikan tangkal dalam berlawan dengan UMNO-BN. Ada pula pemimpin yang sudah lama berada “dalam kocek” UMNO-BN, kalau tidak pun dalam kocek SB – tetapi untuk sekian lama akan berbuih air liur kalau diberi.pentas untuk mengutuk UMNO-BN. (Sayang, tiada anugerah Sri Pentas untuk lakunan penyamar politik terbaik).

Dek kerana ini semua, bila daftar pemilih yang disahkan sehingga akhir Disember 2006 keluar kelak, lakukan apa yang perlu tanpa lengah. Dan sebelum itu semua, pastikan nama sendiri masih lagi ada dalam daftar!

No comments: