Thursday, April 24, 2008

Anda & Anwar Ibrahim Sebagai Pilot

Dalam kehangatan saat itu, in the heat of the moment, di musim kempen pilihanraya lepas, tuan/puan pembaca budiman boleh dimaafkan kerana telah menggantung operasi intetelek, akal, tuan/puan. You allowed your thinking faculty to go on vacation.

Di kala itu tuan/puan sudah tidak fikir lagi akan konteks dan implikasi perbuatan tuan /puan. Tuan/puan telah dirasuk benci terhadap segala perbuatan dan niat Khairy Menantu Dolah dalam tempoh tiga tahun sebelumnya, dan di rasuk benci kepada Dolah Badawi yang begitu lemah dan Barisan Nasional yang diwakilinya.

Sekali imbas nampak macam satu persefahaman telah dicapai untuk memberi Dolah Badawi tempoh bernafas sebagai Perdana Menteri selama 3 tahun.

Lantaran, tuan/puan sudah tidak pertimbangkan dan pedulikan apa yang di sajikan sebagai alternatif -- baik dari segi janji atau calon. Maka itu tuan/puan pangkah untuk menghantar calon seperti Loh Gwo Burne ke parlimen. Langsung tidak terlintas dibenak tuan/puan bahawa calon-calon yang Parti Keadilan Rakyat ketengahkan seperti itulah yang bakal menjadi barisan kepimpinan alternatif yang di kepalai Anwar Ibrahim.

Cuba tuan/puan tanya diri sendiri dan jawab secara jujur: besar manakah jasa Gwo Burne kepada perjuangan pakatan alternatif Malaysia, berbanding dengan pengorbanan peribadi yang tuan/puan lakukan di atas nama romantika – keadilan? Pengorbanan hampir 10 tahun. Hampir satu dekad.

Dari spesis yang sama dengan Dolah Badawi. Spesis ‘flip flop’. Kelmarin kata akan rampas kuasa selepas tiga tahun. Hari ini kata akan buat sebelum akhir September 2008. Can’t make up his mind it seems.

Berapa ramai dari pembaca budiman yang telah ditukar ke kawasan pendalaman? Telah terlepas peluang naik pangkat? Telah kena cold storage? Telah kena belasah dengan FRU, telah menghirup gas pemedih mata? Telah terpaksa berhenti kerja?

Berapa ramai yang telah bersusah payah menghidupkan cawangan-cawangan partai Keadilan? Mengeluarkan wang ringgit dari poket sendiri demi menghidupkan partai Keadilan di kejiranan anda? Dan hasilnya?

Di mana dan siapa anda kini dalam skema perjuangan PKR?

Dalam kebosanan menunggu di layan Lingam, Gwo Burne telah bermain kamera video talipon bimbitnya. Untuk ‘titik peluh’ itu dia telah dibalas, rewarded, sebagai calon PKR dan bintangnya cerah dia telah terhantar ke parlimen.

Bagaimana dengan diri anda? Apa balasan kepada titik peluh dan jerih pedih yang anda lalui demi romantika yang didendangkan PKR?

I don’t mean to demonise Gwo Burne. Saya tidak bermaksud untuk memomokkan Gwo Burne. Rezeki dia, apa yang hendak didengkikan.

Tetapi saya terpaksa menyeret nama Gwo Burne hari ini demi menyerlahkan satu kepincangan serius dalam PKR -- partai ini ketandusan ahli.

Di Selangor hakikat ini begitu ketara, bila sudah hampir dua bulan berjaya menjadi kerajaan negeri, Khalid Ibrahim tidak boleh cari 1,000 ahli dan penyokong untuk gantikan segala jawatan ketua kampong, segala ahli JKKK, segala ahli majlis daerah yang kini disandang oleh orang-orang UMNO dan penyokong-penyokong BN yang lain.

Atau, PKR sememangnya punyai ramai penyokong dan ahli, tetapi Anwar Ibrahim merasakan tuan/puan semua masih belum layak untuk ditawarkan jawatan serendah ketua kampong atau JKKK? Maka Khalid Ibrahim tidak fikir tuan/puan semua layak.

If that be the case, then it is high time you invest in a handphone with good photography and video capabilities. Catch Anwar in action if you can. Photograph his new house for a start.

1 comment:

pokChad said...

orang PAS pun ramai berangan nak jadi Tok Ketua, apakan daya personaliti ulung PKR Selangor belum mau membalas jasa gurkha-gurkha PAS. Pasal tu lah maka-nya sehingga hari ini segala kampung, lurah, bukit dan bukau masih lagi jajahan dan takluk UMNO.