Friday, August 22, 2008

Darihal Mengundang Bala Lewat Sumpah Lahanat

Bagi ramai penganut Islam di Malaysia gambar mental yang dikaitkan dengan perkataan ‘bala’ ialah satu malapetaka – khususnya bencana alam -- yang menimpa seseorang atau sesuatu komuniti ekoran berbuat satu dosa besar. Dipanah petir atau ditelan bumi jerlus adalah gambar mental yang paling kerap muncul bila seorang penganut Islam itu membayangkan ‘bala.’

Komuniti dilanda ribut taufan, kampung halaman digegarkan gempa bumi atau dilanda tsunami akan dianggap telah ditimpa bala. Begitu jika individu atau komuniti itu diserang wabak penyakit jelik seperti seperti taun, typhoid dan seumpamanya.

Ringkasnya sesuatu kecelakaan yang menimpa individu atau komuniti itu akan dianggap bala sekiranya kejadian itu menepati tiga ujian:

(a) datangnya langsung tidak diduga,

(b) magnitude kecelakaan itu tersangat besar jika dibandingkan entiti yang ditimpa, dan

(c) kesannya ke atas entiti yang ditimpa bala itu kekal selama-lamanya.

Agaknya itulah bayangan ‘bala’ yang bermain dalam otak Mohd Saiful Bukhari Azlan bila dia bersumpah mubahalah (sumpah laknat) bahawa pelir Anwar Ibrahim telah menerobosi duburnya.

Namun sayang, ulamak-ulamak yang dikatakan telah menasihati Saiful telah lupa memperingati Saiful bahawa Tuhan di depan mana dia bersumpah itu bersifat Quddus – Maha Suci.

Yakni mutlak suci, mutlak bersih dan semestinya bersalahan dengan apa yang disangka atau boleh difantasikan manusia tentang sifatNya, kehendakNya, perbuatanNya dan apatah lagi hakikiNya. Konstan alam ini mempunyai pelbagai aplikasi dan falsafah praktis. Sebagai satu contoh, mudah cakap, usahlah hendak diteka tindakan Allah. Semestinya tekaan manusia akan salah.

Disebabkan kealpaan tentang konstan alam ini (dan besarnya kerana kesempitan ilmu), maka Saiful dan ulamak-ulamak di belakangnya telah tidak dapat menduga bentuk bala yang bakal menimpa Saiful sekiranya bersumpah dusta.

Maka itu Saiful dan ulamak-ulamak yang menyokongnya telah gagal menafsir fakta sebilangan besar audiens Melayu-Islam mempertikaikan sumpahnya itu, sebenarnya, adalah satu bala besar.

Konsekuensi tindakan Saiful itu telah dizahirkan melalui kehadiran 100,000+ rakyat Malaysia meraikan Anwar Ibrahim di hari dia dinamakan calon pilihan raya kecil Permatang Pauh. Walhal pada malam sebelumnya, dalam tempoh tidak sampai 24 jam, mereka semua telah menyaksikan sendiri “pertuduhan suci” yang Saiful buat bersaksikan, bersandarkan, dan yang dipulangkan kepada Allah.

Yang mana episod ini semua – dengan nama dan gambar watak-watak yang melakunkan dan mendalanginya -- telah terpahat dalam lembaran sejarah bangsa Melayu-Islam hingga ke hari kiamat.

Sehubungan, apakah Saiful dan bapanya yang nampak bersikap lebih sudu dari kuah itu masih lagi menunggu dipanah petir? Sebelum mereka mengakui fakta bahawa mereka telah berdusta!

1 comment:

bisu said...

Atau adakah Permatang Pauh bala yang dihadapi rakyat Malaysia kerana mempersoalkan kesahihan sumpah atas nama Nya? Kerana meletakkan manusia melebihi nama Nya?