Monday, October 20, 2008

Pak Lah: Cencaru Makan Petang?

The return of Pak Lah! Pak Lah kembali! Yakni kembali ke persada utama dari hampir-hampir dikambus di pusara politik. Mustahil? Tidak semestinya.

Renung sejenak sejarah kerjaya politik Pak Lah dan pembaca akan dapati bahawa nasib politik Pak Lah lazimnya akan berpusing 180 darjah, dari gelap menjadi cerah di penghujung sesuatu episod.

Dari aspek ini nasib politik Pak Lah adalah tidak ubah seperti cencaru yang bertabiat makan petang setelah berlapar sepanjang hari.

Begitulah Pak Lah. Beliau boleh mengharungi sengsara politik buat satu tempoh yang panjang, sanggup menerima ‘deraan’ dalam proses itu, tetapi di hujung hari boleh muncul sebagai pemenang besar, yang kemudiannya 'makan' pun besar.

Di suatu ketika dalam sejarah UMNO Pak Lah pernah berpihak dengan Tengku Razaleigh untuk menentang Tun Dr Mahathir, tetapi pada saat yang sesuai beliau boleh berpaling tadah untuk menyertai kem Tun Dr Mahathir.

Di zaman kegemilangan Anwar Ibrahim dulu, Pak Lah sanggup memainkan peranan underdog, berkelana menjadi Menteri Luar yang tiada pengaruh di kalangan grassroot UMNO. Pernah dipanggil mesra dengan nama kod 'ikan kering' oleh pengikut-pengikut Anwar. Namun akhirnya, beliau dinamakan sebagai pengganti Tun Dr Mahathir.

Persis nasib hero tipikal filem Hindustan! Hero kalah dulu. Di penghujung filem hero menang dan dapat kahwin dengan heroin.

Suasana nasib Pak Lah dewasa ini adalah tidak banyak beza dengan episod-episod getir yang dia pernah alami. Rancangan peralihan kuasanya nampak seperti sudah berkecai. Dan sebahagian besar UMNO kini nampaknya berkomplot untuk menjatuhkannya. Malah untuk tempoh sehari dua ini, Najib Razak sudah membayangi kerusi Perdana Menteri dan nampak jelas sebagai pengganti.

Tetapi pembaca harus ingat, walaupun Najib dan Muhyiddin sudah mendapat cukup pencalunan untuk melayakkan diri bertanding kerusi Presiden dan Timbalan Presiden UMNO, sehingga kini masih lagi ada sekitar 130 bahagian UMNO yang belum bersidang!

Antara hari ini dan pertengahan November (tarikh akhir persidangan UMNO bahagian) banyak perkara yang menakjubkan boleh berlaku.

Cuba selami ikhtisar (overview) perkembangan berita sehubungan Najib.

Tiba-tiba kaedah pembelian Eurocopter oleh Kementerian Pertahanan telah menjadi satu skandal terbuka. Perbicaraan kes fitnah/hasut Raja Petra Kamarudin telah memanas dengan fakta-fakta baru tentang tragedi kematian Altantunya mula timbul.

Yang mana rumus semua cerita ini -- baik yang tersiar umum mahupun yang digossipkan di kalangan elit politik -- ialah Najib bakal dicantas, bakal kempunan menduduki kerusi Presiden UMNO.

Tetapi lebih dari cerita seputar Najib, berita yang lagi mengejutkan ialah Pak Lah sendiri sudah mula tunjuk garang. Bertindak di luar karektor, beliau telah membidas Tun Dr Mahathir dan Muhyiddin. Nyata ini satu perkembangan baru!

Diberi perkembangan ini, adalah tidak mustahil jika dalam tempoh sehari dua lagi, ada satu-dua bahagian UMNO yang mencalonkan Pak Lah sebagai Presiden! Diikuti oleh satu reaksi berantai bahagian-bahagian lain mencalonkan Pak Lah ke jawatan yang sama.

Yang mana bila ditanya tentang perkembangan itu, Pak Lah pun akan membuat kenyataan … saya sebenarnya sudah tidak mahu bertanding, tetapi grassroot yang mahukan saya bertandingsaya tidak mahu kecewakan hasrat mereka ...

Dan saya fikir tuan/puan pun tidaklah terlalu kecewa dengan prospek Pak Lah kekal menjadi perdana menteri untuk beberapa tahun yang akan datang!

Ya lah, apa tidaknya, harga petrol pun dah diturunkan. Pak Lah dah 'reform,' kan?

19 comments:

wokyoh said...

cencaru buat budu sedap ko gu???

he he he...
bukan filem hindi je..filem tamil pun happy ending jugak dey...

Samsudin said...

Apapun ini hanya spekulasi...Arwah nenek saya pun kalau masih sekarang ni, beliau pun boleh buat spekulasi.. Semua orang boleh buat spekulasi yang mana, sama ada ia betul atau tidak, hanya Allah SWT yang tahu segalanya...

suka_aman said...

memang patut pun Pak Lah "attack" semula Mahathir dan Muhyiddin.sebelum ni sedap2 saja mereka attack Pak Lah betubi-tubi.ini baru sekali Pak Lah "naik angin" dah kecoh sana sini.

"Di zaman kegemilangan Anwar Ibrahim dulu, Pak Lah sanggup memainkan peranan underdog, berkelana menjadi Menteri Luar yang tiada pengaruh di kalangan grassroot UMNO. Pernah dipanggil mesra dengan nama kod 'ikan kering' oleh pengikut-pengikut Anwar. Namun akhirnya, beliau dinamakan sebagai pengganti Tun Dr Mahathir."

peranggan diatas menunjukkan yang kita jangan pandang rendah pada seseorang sebab nanti mungkin orang itu yang akan jadi lebih baik dari kita.

Pok Nik Klate said...

Inilah asam garam berpolitik.Ada kenyataan,ada khabar angin, ada analisa, ada tulisan kosong dan ada yg bersandarkan sejarah manusia tsb. Tetapi sejarah dolu2 manusia tidak boleh jugok nak dijadikan fakta masa kini.
Jadi apa yg berlaku dalam UMNO samada Pak Lah nak jadi cencaru ke, jadi ikan terbok itu cerita kedua.. mana ada pemimpin yg disukai oleh 100% rakyat jelata.. Tapi bagi Pok Nik..istiqomah mesti ada..berlapang dada dan tunggu bulan Mac 2009..perancangan ini benar berlaku atau pusingan 360 darjah berlaku..
Muga2 pimpinan baru UMNO ni memberi nafas baru dalam dunia politik tanah air..biarkan UMNO dgn urusan dia sementara waktu..
Yang penting nampak ada perubahan pola pencalonan peringkat akar umbi UMNO.. kearah UMNO yg lebih baik.
Hidup UMNO..Hidup PAS..

mimpi kering said...

Sedap cerita ni, tapi malangnya macam yang samsudin cakap, ini hanya spekulasi. Pasal yang Pak Lah membidas Mahathir tu, memang patut pun beliau buat macam tu, sudah terlalu lama Pak Lah hanya mendiamkan diri dengan kritikan2 Mahathir yang jelas tidak puas hati dengan Pak Lah. Mahathir inginkan orang yang boleh mengikut telunjuknya, tetapi Pak Lah bukan begitu, oleh itu Mahathir inginkan orang yang boleh diarah2 untuk naik dan ingin menyingkirkan Pak Lah.

San said...

The problem in Malaysia is, we shouldn't have independence from British at very first place. How nice it will be if Queen appoints someone calibre person in Malaysia like Satyanand. God bless Malaysia!

No need to look so far. Even our neighbour down south has an Indian for a deputy prime minister.

Man, don't forget the same southern neighbour is also having an Indian as president. Not for a single term. Now he is on his second term as president. This is called transparency!

The so-called unity in this country is very much superficial. There are only two reasons why it appears this way to the outsider.

1. Anyone that says anything about the Umno malay deems racial will be thrown to jail under ISA.

2. As general, people appreciate the harmony and peace in this country. Especially with all the terrorist attacks and wars all over the world.

As for a reason a true "Malaysian" race will not happen, there is only one. As long as the discrimination and separation of "bumis" and "non-bumis" exist. People will be automatically very conscious about their ethnic race.

The logic is simple, the more discrimination, the more conscious about their place in society and the more conscious about protecting the benefit of their ethnic race.

Once this "bumis" and "non-bumis" status is abolished and everyone is equal, citizens will automatically merged into one Malaysian race.

The cause is that Malaysia and Malaysians still prefer to have race-based political parties to rule this country.

Then, what you get are politicians who gain power using race-issues, and politician-wannabes like the upstart son-in-law playing dangerous claptrap racial politics to be in the limelight.

In a multiracial country like Malaysia, where Malaysians political maturity is just out of infancy, Malaysians become easy suckers and convenient victims of dangerous racial politics, including the manifestation of keris-wielding dramatics in public by minister come from these race-based political parties.

Initially three main component parties in BN were formed to show British that we, as the citizens of this land are unite and we want and can be independent.

After the May 13 incident and the introduction of NEP, the focus of each party changes to protect benefit of the race that represent under the segregation "bumis" and "non-bumis" status.

To me, Pak Lah focus on wrong direction, he is more like a "ketua kampung" than a prime minister. Prime minister should focus on making the country strong and able to compete internationally, and let the real "ketua kampung" worry about asking people to be polite, etc.

Can anyone blame those dissolution people for not flying the flag on independence day? To me, there is really nothing to celebrate about. We seem to be worst off in terms of racial polarization with each passing year.

vesewe said...

History has shown that the most "biadap" and "kurang ajar" people in Malaysia are from Umno Youth. If other people dare to be more vocal, Umno Youth would brand them as terrorists and detain them under ISA.

ruyom said...

The truth is that Umno has ruled supreme for the last 50 years. It always got its way because the dominant ethnic majority of the country always supported its policies.

The state of the nation is corrupt, racist, discriminatory, abusive, unjust, inefficient, and backwards. If Malaysia stinks then it is because Umno stinks.

If the "morals of the country" stinks, then it is because the morals of Umno politicians stinks.

I won’t even discuss the morality of explosives and murder of foreign nationals as most people seem to be able to tell the difference between right and wrong in this instance.

Instead, I shall talk about Umno corruption and Umno racism as the former will occasion the disastrous downfall of this nation, and the latter will be the downfall of the malays.

Umno teaches that it is just to discriminate against all non-malays and non-Muslims: jobs, education, schools, colleges, universities, business opportunities, government contracts, taxes, and even finding a cemetery to bury the dead.

Umno teaches that it is right to discriminate on the basis of a person race, culture, language or religious belief.

In front of non-malays, it speaks of tolerance and unity in diversity, and in front of malays it speaks of race, religious, cultural and language supremacy, and the glorification of power and ethnic subjugation.

Bung Mokhtar leadership role as characterised by a yobbish machismo, obscene gestures, medieval attitudes towards women and minorities, and strutting bigotry within Umno is not only not an accident of chance, but an exemplary example of Umno appeal to the baser instincts and darker fantasies of its ethnic constituency.

To the vernacular schools it gives a pittance for support, and to malay language schools, there is no need to be diplomatic and call them "national language" schools, it gives 100% support.

As for English-medium schools, the type that made Malaysian education the best in South East Asia, and our school leavers the most sought after anywhere in the civilised world, they were made extinct, courtesy of Umno language and cultural supremacist fantasies.

So we are left with unemployable graduates with deplorable job skills and prospects.

Umno policies caused a brain drain to Australia, New Zealand, UK, Canada, and the US.

Umno language supremacist policies caused the extinction of the best high quality education that Malaysia and the malays would ever know.

Umno perversion of the very idea of meritocracy in favour of racist discrimination has ensured the lack of meritocractic competition for all Malaysians.

Sooner or later, the malays will realise that denying meritocracy to non-malays guarantees that there can be no meritocracy for malays even within their own community.

The fact that there is no notable inferiority complex nor entitlement complex or NEP dependence amongst the non-malays is no accident.

If the non-malays were the dominant ethnic majority, and they had an Umno-like racist party to lead them with promises of ethnic supremacy, racial discrimination and ethnic privileges, then I believe they would have lost their self-confidence, self-respect and self-belief too.

Farish Noor once said "Umno ternak melayu untuk disembelih".

I agree, and if the dominant ethnic majority fails to see past Umno seductive promises of ethnic supremacy and false gods of ethnic aggrandisement, then we are all finished.

Anonymous said...

Mjoki kalu menulis mengalahkan engineer... engineer politik.

Tok-Mudim

mountdweller said...

Makan petang tu boleh, cuma jangan termakan pancing sudahlah. Nanti berakhir di dalam kuali.

Cencaru memang sedap digoreng!

Jed Yoong said...

"Di zaman kegemilangan Anwar Ibrahim dulu,"

HA HA HAHAHA HA HA

Boleh said...

Ask all malay pig go back to Indonesia.

The malay pig make Malaysia become rubbish country. Without malay pig in Malaysia - Malaysia country will become same as Singapore or Taiwan.

Where malay pig came from? Indonesia? Arab? Africa? What happened to our Orang Asli? They are the original settlers here, they should be the true real bumiputras. Not the babiputras we have here.

What is wrong with the babiputras? Highest crime rates, highest divorce rates, highest number of criminals, highest number of drug users, highest number of rapists.

A genetically flawed race (babiputras) cannot be fixed by politically.

What have we got now?

Brain drain, economic disparity getting wider, poor education system, racial segregation, widespread corruption, inefficiency and uncompetitive on the government departments and others.

Sad. Sad. Sad. The question asked by many of my fellow Chinese is this - Why can't you just tell the malay pig to adopt Chinese culture which is superior?

It makes no difference whether I am a Chinese, Indian or for that matter, anyone else, even a Mat Salleh. I am speaking as a human being to a malay pig like you.

If you malay pig don't like the non-malays here, then go back to Sumatra, Jawa, or wherever your ancestors came from, and give this land back to its rightful master, the Orang Asli.

If Malaysia is to divide into two countries with malay pig taking the east, and the west to the Chinese and the Indians - watch that the malay pig starting to migrate to the west illegally for a better future.

It is no wonder Singapore is a country which is 50 years ahead of Malaysia.

You know something - once outside the perimeters of Malaysia, these malay pig are so small in value even a dog has more value than them!

Everything in Malaysia is a joke when it comes to the malay pig. They are laughed at by everyone in this world for being incompetent, lazy, useless morons.

From research, this peninsular was part of the Siamese empire way before these malay pig from Indonesia invaded it.

Still so thick skin, don't want to go back to Indonesia.

miya said...

Bodoh punya melayu babi……….

Baik balik ke tanah melayu la. We are natives of Sabah and Sarawak land - buat apa kamu punya orang datang sini menjajah kita oh?

Kita tak suka kamu orang datang sini mengorek sumber petroleum tanah kita - this Sabah and Sarawak land not belongs to your malays.

Get out from Sabah and Sarawak la!

Bodoh melayu babi!

killer said...

This malay pig race is so stupid, that they'd never amount to anything in this world.

This message board has been here for awhile, and if anyone goes back, there is no one message, that talks good about this stupid malay pig race, because everybody knows how stupid, and hateful this malay pig race is all about.

The malay pig will crumble from internal weaknesses and disappear in era of globalization - no need for others to colonize them.

Because malay pig like to be parasites and feed on the Chinese income tax!

Wait until the malay pig population increase to 90% in Malaysia, the same ratio as in Indonesia, then you will know the meaning of poor, as there will be too many malay pig to subsidize.

Then the economy collapse.

The malay pig are actually digging their own grave and they are trying to dig a deeper and bigger one now.

But all of them I have to see are being manipulated by certain top malay politicians so they will support them.

There show that the general malay pig are quite stupid and can't think outside the box.

Only 1% of the malay pig can make it and they are the exceptions. If malay pig are not stupid, what are they?

If all malay pig jump into sea and all die!

This world will become very very beautiful.

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) said...

HELLO KAWAN... PAK LAH TAK DAPAT SATU PENCALUNAN PUN UNTUK DIA DATANG PRESIDEN. KU LI BULEH SOR.

NAJIB SEKARANG DAH PRESIDEN DAN AKAN DISAHKAN PADA MAC 2009 NANTI.

MAKA MIMPI BONEKA...MARILAH KAT RAMLYOTAI.BLOGSPOT.COM DAN
ABERAMLY.WORDPRESS.COM

BARU KITA BULEH KAWE

Faizal Zakaria's Blog said...

selamat tahun baru :-)












(( Renungkan )) Ke Mana Kita Mahu Pergi?
http://TeamPemudaUMNO.blogspot.com
Forum Generasi Muda
http://Forum1Malaysia.blogspot.com
Pakatan Antara Parti Lawan Tidak Kekal
http://pro-faizal.blogspot.com

san said...

Sultan Perak Murtad?

http://www.ibnuhasyim.com/2009/02/sultan-perak-murtad.html

Pok Nik Klate said...

Pak Lah dah menjadi sejarah... Pemimpin Malaysia yang paling lembik dalam sejarah tanah air. Eloklah Pak Lah pencen tumpukan kepada amal ibadat..Bila kepimpinan negara diberi kepada orang tidak arif seperti Pak Lah ..lihatlah hampir hancur negara dibuatnya. So Najib..ambil alih dan jadi pemimpin yang agresif..jangan lembek. Anwar Ibrahim pun dah kembang kempis perut..takut. Dah lah kes liwat baru nak bermula. Kena pulak 10 tahun penjara..alamak kantoi dalam penjara lah. Nasib kamulah Anwar..sapa suruh derhaka. Itu baru hukuman didunia..belum lagi di akhirat.

Aku percaya UMNO akan bangkit lagi sekali..Tambahan pulak kalau jadi kerajaan perpaduan..lagilah hancur Anwar Ibrahim. Tinggal lah si Nakhoda Kapal PAS dgn Jeneral beliau si Husam. Kalau pulak jawatan Mursyidul Am PAS dimansuhkan..habislah Si Nakhoda. Walaubagaimanapun sejak bila pulak Mursyidul Am PAS itu Nakhoda PAS?? Habis tu Presiden buat apa????

Anonymous said...

Tahniah Perdana Menteri Malaysia ke-6;
Najib Razak

-azienmat-
(03 April '09)