Monday, April 30, 2007

PRK DUN Ijok di mata Rudin X

Dalam tempoh 24 jam selepas keputusan PRK diumumkan, saya dapati sakan analisis bernas, kokokkan bongkak dan rintihan pilu yang telah dibuat tentang mengapa PKR kalah atau kenapa UMNO-BN menang.

Namun saya masih tetap dengan hipotesis awal saya (sejak belum ditiup wisel pertandingan pun) bahawa keputusan pilihan raya di Malaysia – umum atau kecil – sebenarnya bergantung besar kepada:

  • keupayaan parti bertanding mencatur penyokong (supporter/voter mobilization), dan
  • darjah persekongkolan SPR dengan UMNO-BN di sesuatu kawasan yang dipertandingkan.

Malah darihal SPR, kalau tuan/puan amati, terciptanya blog ini pun sebenarnya didorong oleh rasa ingin membincangkan atau mengutarakan aspek-aspek “janggal” perjalanan SPR yang difikir menjejaskan mutu demokrasi di negara kita.

Berbalik kepada Ijok, jika tuan/puan perasan, sejak awal lagi saya telah pun mengkiaskan (hint) kepada mereka-mereka yang terlibat secara langsung dengan PRK ini bahawa logistik adalah faktor penentu kalah-menang PRK ini. Logistik, maksudnya paling tidak menyelesaikan isu-isu berikut:

  • Siapa pengundi.
  • Di mana pengundi.
  • Dari arah mana pengundi akan datang.
  • Bagaimana, dengan kenderaan apa pengundi akan sampai.
  • Di mana pengundi ditempatkan, makan minum serta penginapan mereka.
  • Imbuhan penat lelah pengundi yang datang.
  • Kaedah sampai ke tempat untuk berkempen.

Malah segala apa juga yang bersangkutan dengan logistik pengundi. Dan segala-galanya bermula dengan daftar pemilih dan kerja cula.

Rumus saya tentang PRK ini ialah Keadilan menang tipis dari segi pengundi bermastautin, tetapi kalah besar dari segi pengundi dari luar. Segala pemikiran saya tentang Ijok adalah berpunca dan dirumus dalam jadual di atas.

Sila klik di sini untuk membaca analisis saya yang agak panjang tentang keputusan PRK Ijok. Pembaca juga boleh e-mail saya untuk mendapatkan analisis ini dalam versi “pdf” atau fail MSWord (doc).


Nota: Di peringkat peribadi saya cukup berpuashati dengan outcome doa saya sehubungan Ijok. Saya seru langit dan bumi bertepuk menterpenyekkan UMNO-BN, tetapi cuma siling dewan Kementerian Pembangunan Usahawan di Putrajaya saja yang runtuh. Kira orait sakan lah tu.

3 comments:

joe penang said...

Tak bolehkah kita memulaukan PRU12? Kita cuma bertanding di satu dua negeri seperti kelantan, Kedah, Kelantan & Pulau Pinang. Semua jentera BA kita mobilised kat sana saja.

Biarlah dunia melihat apa sudah jadi dengan demokrasi(baca daddy PM yg kasi).

Maybe brader ada idea lain? Ada pro & con idea saya? silalah komen

A Voice (of Another Brick in the Wall) said...

Sir or Mem

I have nominated you for the Thinking Blogger Award. To accept the Award, do refer to my blog and its link for the purpose and rule of the memetag.

Thank you.

sexy said...

情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣,情趣,情趣,情趣,情趣,情趣,情趣用品,情趣用品,情趣,情趣,A片,A片,情色,A片,A片,情色,A片,A片,情趣用品,A片,情趣用品,A片,情趣用品,a片,情趣用品

A片,A片,AV女優,色情,成人,做愛,情色,AIO,視訊聊天室,SEX,聊天室,自拍,AV,情色,成人,情色,aio,sex,成人,情色

免費A片,美女視訊,情色交友,免費AV,色情網站,辣妹視訊,美女交友,色情影片,成人影片,成人網站,H漫,18成人,成人圖片,成人漫畫,情色網,日本A片,免費A片下載,性愛

情色文學,色情A片,A片下載,色情遊戲,色情影片,色情聊天室,情色電影,免費視訊,免費視訊聊天,免費視訊聊天室,一葉情貼圖片區,情色視訊,免費成人影片,視訊交友,視訊聊天,言情小說,愛情小說,AV片,A漫,AVDVD,情色論壇,視訊美女,AV成人網,成人交友,成人電影,成人貼圖,成人小說,成人文章,成人圖片區,成人遊戲,愛情公寓,情色貼圖,色情小說,情色小說,成人論壇


成人電影,微風成人,嘟嘟成人網,成人,成人貼圖,成人交友,成人圖片,18成人,成人小說,成人圖片區,成人文章,成人影城,愛情公寓,情色,情色貼圖,色情聊天室,情色視訊

A片,A片,A片下載,做愛,成人電影,.18成人,日本A片,情色小說,情色電影,成人影城,自拍,情色論壇,成人論壇,情色貼圖,情色,免費A片,成人,成人網站,成人圖片,AV女優,成人光碟,色情,色情影片,免費A片下載,SEX,AV,色情網站,本土自拍,性愛,成人影片,情色文學,成人文章,成人圖片區,成人貼圖