Sunday, January 14, 2007

Jelingan Sepintas Lalu (2): Otak UMNO, Otak PAS

Johor adalah satu kenangan manis bagi saya. Isteri pertama saya adalah warga Johor.

Pun begitu dengan masjid lama Taman Pelangi, Johor Bahru, membawa 101 kenangan. Betapa buat kali pertama saya memaksa diri, membuang rasa malu yang tebal, membawa (arwah) bapa mentua saya masuk ke dua-tiga pejabat korporat di Kuala Lumpur untuk mengutip derma demi membangunkan masjid tersebut.

Dapat duit tidak banyak pun, tetapi apa yang buat saya rasa mempunyai sumbangan kepada dunia ialah bila rekabentuk dinding masjid akhirnya bertukar kepada “cermin nako.” Idea dinding sebegitu tercetus di suatu perbincangan orang tua-tua Taman Pelangi di rumah bapa mentua saya, bagaimana hendak menyiapkan masjid sedangkan dana tidak cukup.

Oleh kerana idea dinding “cermin nako” adalah suatu pekara yang susah hendak dibayangkan ketika itu, maka saya pun dengan penuh rasa gembira telah membawa bapa mentua saya dan seorang sahabatnya ke Damansara Utama untuk melihat sendiri contoh masjid (Masjid Mujahidin) berdindingkan “cermin nako.”

(Cerita bab fitnah dan tuduhan penyelewengan dana setelah masjid itu siap dengan dinding cermin nako yang tidak boleh diterima oleh sebilangan besar anak kariah, itu pun satu cerita yang panjang juga. Mungkin kalau ada masa dan situasi yang sesuai, akan saya ceritakan apa yang berlaku hampir 20+ tahun dulu, versi saya).

Anak sulong saya yang ketika itu berusia dua tahun merasa kali pertama masuk rumah ibadah, di masjid itu, ketika kali pertama solat Adil Fitri diadakan di masjid itu. Dan bertolak dari penglibatan dengan masjid itulah maka timbul satu rasa tidak “puas” dalam diri saya untuk terlibat dengan pembinanan/pembaikian masjid/surau.

Rasa keterpanggilan yang muncul bersama naiknya masjid lama Taman Pelangi telah membawa saya ke kampung-kampung yang tiada tercatit dalam peta di Sumatra Utara (dalam tahun-tahun dunia belum lagi kenal perkataan “tsunami”) dan Pattani di Selatan Thailand. Yang mana hinggalah dua tahun lepas, saya dapat siapkan satu masjid di kampung saya, di mana penglibatan saya ialah dari A sampai Z. Dari menagih “wang ehsan,” kepada paku “side rail,” sampai kepada pasang mangkuk jamban, dan kini secara berkala berus mangkuk jamban. Masih saya rasakan banyak lagi pembinaan masjid/surau yang saya boleh libatkan diri.

Itu kesan Johor ke atas saya.

Sebab itulah di saat Johor dilanda bencana saya rasa terguris bila terbaca berita-berita seumpama ini.

Perlis Hantar Tenaga Penggerak Meskipun Pembangkang Boikot P/raya

KANGAR, 11 Jan (Bernama) -- Umno Perlis tetap menghantar tenaga penggerak ke kawasan Dewan Undangan Negeri Batu Talam di Pahang meskipun PAS dan Keadilan membuat keputusan memulaukan pilihan raya kecil di situ 28 Jan ini.

Setiausaha Badan Perhubungan Umno Perlis, Datuk Che Sulaiman Shafie, berkata lebih 400 tenaga penggerak akan berlepas dalam tempoh terdekat ini.


Umno Selangor Hantar Jentera Pilihan Raya Ke Batu Talam

SHAH ALAM, 10 Jan (Bernama) -- Umno Selangor akan menghantar seramai 2,000 hingga 4,000 anggotanya sebagai jentera penggerak menjelang pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Batu Talam, Pahang.

Pengerusi Badan Perhubungan Umno Selangor Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo berkata kesemua anggota tersebut akan ke Batu Talam selepas sahaja penamaan calon berlangsung pada 16 Jan ini.


Wanita Umno Bantu Jentera BN Hadapi Pilihan Raya Batu Talam

DUNGUN, 9 Jan (Bernama) -- Pergerakan Wanita Umno bersiap sedia menggerakkan anggotanya di seluruh negara bagi membantu jentera Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) kawasan Batu Talam pada 28 Jan ini.

Naib Ketua Pergerakan Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata Wanita Umno dari semua bahagian di seluruh negara secara sukarela ingin ke kawasan Batu Talam untuk memberi perkhidmatan bagi membantu jentera parti.

Perasaan yang bangkit dalam hati saya ialah UMNO nampaknya tidak langsung mempedulikan nasib manusia, nasib sesama Melayu, sesama seagama yang dilanda kesusahan. UMNO sanggup menggerakkan ribuan ahli dan penyokong untuk mempertahankan satu kerusi Dewan Undangan Negeri – tetapi UMNO tidak langsung mempunyai hati perut untuk menggerakkan 10 sukarelawan tujuan membantu mangsa banjir di Johor.

Jelas untuk diri saya, UMNO lagi mementingkan maruah politik yang sekelumit itu dari menzahirkan peri kemanusian. Mementingkan ego politik sendiri dari jiwa manusia lain.

Berbanding pula dengan PAS yang tidak pun mendapat tempat dalam hati orang-orang Johor. Betapa untuk sekian lama ini PAS dihina dan dicemuh di Johor, betapa itulah pula PAS cuba menyumbang bakti.

Bagi saya disinilah letaknya beza otak pemimpin UMNO dengan pemimpin PAS – tamaddun dan hati budi. Dalam-dalam kehangatan ber-retorik dan berpolitik, PAS masih lagi punyai rasa keinsanan dan punyai masa untuk insan lain.

1 comment:

Anonymous said...

Isteri pertama ?