Wednesday, January 31, 2007

Batu Talam: Laksana Remaja Beronani Sendirian …

Hijaunya hijau. Apakah erti simbolisme hijau? Kaler Islam Hadhari? Atau, melambang jiwa UMNO yang terlalu ingin jadi PAS? Dan langit biru KeAdilan?

Maaf, saya mohon kepada peminat blog ini, kerana sebelum ini dan untuk tempoh dua tiga minggu ke hadapan saya tidak dapat berkarya dengan baik dan sekerap yang lazim. (Ya lah, bukannya saya boleh bercerita dengan petah macam mana sangat pun, sekadar mampu menulis pada tahap yang saya fikir ramai yang boleh faham bila baca).

Kesuntukkan masa dengan hal-hal merancang punca rezeki keluarga untuk tahun ini terpaksa dibereskan dulu. Berborak hal-hal politik belakang kira sekejap, kata Inggeris, put on the back burner.

Ada pun kemudian dari itu, pengamatan saya tentang PRK Batu Talam adalah seperti berikut.

1. Tidak setuju PAS boikot.

Ramai yang tidak setuju dengan perbuatan PAS memboikot PRK ini. Tuduhan yang timbul dengan jelas kini,malah sejak awal lagi, ialah PAS tiada strategi susulan, bahkan tiada strategi tersusun untuk memastikan boikot PRK ini betul-betul menikam UMNO. Sekali imbas memang sangkaan tersebut nampak tepat, tetapi bagi saya kritikan itu adalah sekadar luahan emosi tertekan, dan bukan intelek yang bertutur.


2. Langkah boikot tiada precedent sejarah

Hakikatnya, tidak banyak yang PAS boleh buat selain dari mengumumkan pemboikotan, dan seterusnya bertindak mirip benar-benar memboikot. Sebab mengapa PAS hanya mampu berbuat demikian ialah klausa 9 (1) UNDANG-UNDANG MALAYSIA Akta 5 AKTA KESALAHAN PILIHAN RAYA 1954 BAHAGIAN III

Pengaruh tidak wajar

9. (1) Tiap-tiap orang yang, sebelum, semasa, atau selepas sesuatu pilihan raya, secara langsung atau tidak langsung, dengan sendiri atau melalui mana-mana orang lain bagi pihaknya, menggunakan atau mengancam hendak menggunakan apa-apa kekerasan, keganasan atau halangan, atau yang mengenakan atau mengancam hendak mengenakan, dengan sendirin atau melalui mana-mana orang lain, apa-apa bencana, kecacatan, kerosakan atau kerugian keduniaan atau kerohanian ke atas atau terhadap mana-mana orang bagi mendorong atau memaksa orang itu mengundi atau tidak mengundi, atau oleh sebab orang itu telah mengundi atau tidak mengundi, dalam mana-mana pilihan raya, atau yang dengan melarikan pemilih atau pengundi, dengan dures atau apa-apa tipu daya atau muslihat menghindar atau menahan mana-mana pemilih atau pengundi daripada menjalankan hak mengundinya dengan bebas, atau yang dengan yang dengan itu memaksa, mendorong, atau mendesak mana-mana pemilih atau pengundi sama ada memberi atau tidak memberi undinya dalam mana-mana pilihan raya, atau yang secara langsung atau tidak langsung mengganggu atau cuba mengganggu mana-mana orang daripada menjalankan hak pemilihannya dengan bebas adalah bersalah atas kesalahan pengaruh tak wajar.

Diberi klausa undang-undang ini, yang mungkin boleh juga diibaca dengan klausa-klausa undang-undang lain, saya kira PAS sebenarnya tidak boleh bertindak terlalu aggresif darihal pemboikotan ini. Yang mana, kita semua tahu fe’el UMNO bila rasa tersepit (seperti bila sudah dimalukan dengan boikot yang hampir total), akan memangsakan orang lain pula. Lihat contoh tindak tanduk UMNO dalam kes Operasi Lalang. UMNO yang cetus ketegangan, aktivis PAS yang kena ISA.

Malah sehubungan pemboikotan ini, belum lagi PAS sempat menggeliat untuk mula langkah, UMNO sudah panik dan dalam ketakutan pada bayang sendiri sudah buat lapuran polis. Maka itu, kiranya PAS jentik telinga UMNO sikit-sikit pun sudah memada’i.

Biru, simbolisme UMNO yang dalam ketakutan adalah kaler yang mempinaukan mata.

3. Penilaian angka-angka awalan.

Sebab itu, tidak terkecuali apa yang UMNO kokokkan, saya ajak tuan/puan mempertimbangkan sendiri fakta-fakta nombor berikut.

Jumlah penyokong tegar (hardcore)* kedua-dua parti politik PAS dan UMNO di Batu Talam adalah seperti berikut.

  • Penyokong UMNO 5,138: Penyokong PAS: 3,237: Jumlah Pengundi Tegar 8,375.

Di sisi maklumat latar di atas, akhbar melapurkan bahawa SPR kata, seramai 7,080 manusia telah keluar mengundi. Andaikan bahawa memang sohih 7,080 orang telah keluar mengundi, maka implikasinya ialah 1,295 (8,375 – 7,080 = 1,295) umat Batu Talam yang lazimnya keluar mengundi telah tidak mengundi pada 28hb Januari, 2007.

  • 1,295 orang dari 8,375 pengundi yang lazimnya keluar mengundi membawa maksud 15.5% telah memboikot PRK ini.

  • Dan kalau diambil kira anak hingusan yang menentang UMNO telah mendapat 419 undi, maka implikasinya ialah 1,714 telah (1,295 yang boikot + 419 undi bebas) orang atau 20.5% menempelak UMNO.

Bagi diri saya, angka 22,2% ini kira sudah cukup “orait” diberi tindakan boikot adalah satu pengalaman baru bagi semua pihak.

Ya, saya boleh bayangkan penyokong UMNO mendabik dada bahawa jumlah 22.2% yang memboikot PRK ini adalah kecil.

Tetapi dalam menilai samada angka 22.2% atau 1,861 pengundi itu besar atau kecil, kita kena ambil kira fakta bahawa (a) PAS tidak berbuat apa-apa yang agresif selain dari mengisytiharkan boikot, dan (b) calun bebas langsung tidak berkempen, malah dia sendiri tidak membuang undi!

Mempertimbangkan dua fakta yang disebut adalah memadai, dan belum ambil kira usaha mati-matian UMNO untuk pujuk rakyat keluar mengundi, serta penggunaan “trick” lain seperti membuang undi bagi pihak pengundi yang sebenarnya.

Saya akan sambung bebelan di komentar yang lain.


*Nota: Teori statistik mengatakan bahawa purata/min yang digarap dari satu siri masa, (time series), seperti rekod keluar mengundi dari beberapa pilihanraya, boleh di dekomposisikan kepada dua komponen – "komponen tetap" dan "komponen transitori". Untuk segala tujuan praktis, "komponen tetap" sokongan kepada UMNO dan PAS bolehlah dianggap sebagai “penyokong tegar.”

Batu Talam mempunyai seramai 239 orang pengundi yang berfe’el memunah/merosak undi. Sila amati di setiap Saluran dan Peti Undi bilangan undi rosak yang hampir sama dari satu PRU ke PRU yang lain dalam jadual-jadual sebelum ini. Dalam perkiraan dan perbincangan ini, undi dari kumpulan ini telah tidak di ambil kira.

1 comment:

Anonymous said...

Sedara, kalu bole, tukar tajuk tu. teruk sgt bunyinya. Nanti takut disebabkan tajuk, kena back fire dgn puak amanu pulok.