Tuesday, May 08, 2007

Apa Ada Pada Sukhoi? – (2)

[Visual di atas ialah sebuah Sukhoi melakukan aksi pencak "Pugachev's Cobra"]

Maaf, pagi ini saya terpaksa membawa pembaca melancung berputar separuh dunia.

Dalam perkembangan yang lain, beberapa hari lepas, tanggal 4 Mei, dianggarkan hampir satu pertiga dari kekuatan armada tentera laut Amerika Syarikat yang berada di Lautan Hindi dan Teluk Arab, khususnya sekitar Selat Hormuz untuk menyerang Iran (jangkanya pada 6 April lepas) telah dilapurkan mula belayar pulang [1], [2], [3].

6,000 kelasi perang yang menjadikan kumpulan gempur USS Eisenhower nampaknya tidak begitu berselera untuk berdepan dengan keupayaan Iran menyerang balas. Kumpulan gempur USS Nimitz akan mengambil alih tugas, tapi ini satu cerita lain pula [4].

Dunia tahu betapa mengidamnya Amerika Syarikat dan sekutunya hendak menyerang Iran. Tetapi yang menjadi tanda tanya jutaan penganggur celik huruf dan IT macam saya, ialah kenapa sampai hari ini Amerika Syarikat masih belum menggigit Iran dan Syria seganas yang disalak? [5]

Sebahagian dari jawapan kepada persoalan ini sebenarnya telah diberi hampir tiga tahun lepas. Iran dan Syria memiliki sejenis peluru berpandu anti-kapal yang diberi nama kod “Sunburn.” Nama teknikal peluru berpandu ini ialah “SS-N-22” [6], [7], [8].

Ini Rudin X merewang nak ke mana ni dengan cerita SS-N-22 Sunburn? Apa kena mengena Amerika Syarikat dan Iran dengan Sukhoi dengan pilihan raya kecil Ijok dan Najib Si Playboy Tua tu? Rungut pembaca. Buang masa aja.

Sabar sat.

Jet perang Sukhoi yang Najib tolong beli dan dituduh mendapat komisyen (tidak semua rasuah itu komisyen, dan tidak semua komsiyen itu rasuah) dalam proses itu sebenarnya datang bersama (mungkin) sejenis peluru berpandu yang mempunyai nama teknikal “Indo-Russian Brahmos” yang diasaskan dari sejenis peluru berpandu Russia bergelar 3M-55 Onyx (SS-N-26) [9], [10], [11].

Nah, you! Iran dan Syria ada SS-N-22. Malaysia ada SS-N-26. Dan Malaysia akan ada Sukhoi yakni pletfom untuk menghalakannya.

Benda alah ini mungkin versi “sepupu” dari apa yang di miliki Iran dan Syria. Tetapi nyata (mungkin) sudah menjadi cukup sebab membuat Putera Makhota Lee Hsien Loong, anakanda Maharaja Lee Kuan Yew, datang untuk memberi kata dua kepada “Orang Lembik Itu” pada 15 Mei kelak dalam satu perjumpaan di Langkawi yang diberitakan tidak mempunyai sebarang agenda khusus [12], [13], [14].

Juga, pembaca tentu sudah boleh nampak samar-samar mengapa isteri John Howard perdana menteri Australia begitu akrab dengan isteri Si Menantu? [15], [16].

Bersambung.

No comments: