Friday, December 22, 2006

Hati Budi Hadhari: Telefon Satelit & Najib Razak Yang Berbohong

Prolog: Tuan Hamba bukanlah dalam liga yang sama.

Kalau diikutkan hati, punyalah banyak perkara yang saya hendak ceritakan. Rasanya macam tidak mahu berenggang dengan komputer saya yang usang ini. Ya, “usang,” dalam konteks kepesatan kemajuan teknologi dunia kini. Tetapi tidak berenggang kalau, boleh dijamin Mak Andir akan pastikan Pak Andir akan kelemasan banjir air mata tangisan batin.

Tersebut tentang kepesatan kemajuan teknologi, teringat saya akan telefon satelit. Yang khabarnya sejak zaman Tun Dr Mahathir mentadbir Malaysia lagi, Wisma Putra (Kementerian Luar Negeri) telah dibekalkan dengan berbelas buah telefon satelit. Pejabat Perdana Menteri pun juga khabarnya ada tidak kurang dari sedozen telefon ini.

Maksudnya, dalam apa juga keadaan dan suasana, selagi masih ada di permukaan bumi ini, Malaysia tidak akan terputus hubungan dengan Perdana Menetrinya kalau beliau berada di luar negeri. Dan begitu juga dengan duta-duta yang berada di negara luar.

Tetapi kalau sudah tidak berada di permukaan bumi, maksudnya kalau sudah masuk ke perut bumi, itu lain cerita. Dalam tanah, lebih-lebih lagi kalau sudah tertimbus, telefon satelit tidak punyai fungsi lagi. Begitu juga kalau semua alat perhubungan telah di-offkan supaya waktu santai masa cuti tidak terganggu. Terutama kalau jari jemari tengah sibuk dengan seni-seni halus yang lain. Telefon satelit tiada fungsinya.

Sebab itu saya berani tuduh Najib Tun Razak itu berbohong.

Di lapurkan beliau berkata bahawa Perdana Menteri Malaysia yang sedang bercuti kirim salaam kepada rakyat yang dilanda musibah. Huh. Oi! MALAYSIA DI LANDA BENCANA. Ucaplah segala kesal, resah dan takziah sendiri. Itu budaya Melayu. Penzahiran hati budi Melayu. Bukan melalui wakil. Bukannya dunia ini berada di zaman batu. Alat komunikasi canggih bersepah dijual ditepi jalan.

Betul lah, kapal layar, artefak ketamaddunan manusia masih punyai nilai functional dan estetika, tapi kalau iapun, buat lah video conferencing. Buatlah live telecast dari mana juga Perdana Menteri Malaysia berada, untuk tunjuk simpati dengan nasib negara. Nasib manusia yang memangkah “Dacing.”

Tak kan nak tunggu siap kapal layar peribadi baru nak buat grand entrance”?

Kot dihantar video rintihan keprihatinan melalui telefon bimbit kepada BERNAMA atau RTM, pun, rakyat boleh faham betapa Perdana Menteri sedang melakukan tugas genting demi negara. Ini tidak, sampai timbalan boneka terpaksa berfikir untuk bikin cerita.

Dah tu, mana pergi Menantu yang jadi pelengkap dalam pesta saling mencebok itu hari? Tak kan nak biarkan Isam Keris saja yang dapat perbatuan publisiti, publicity mileage.

Mengapalah, lambat benar rasanya tiba PRU 12 ini?

1 comment:

Tun Teddy said...

saya bersetuju dengan anda bahawa najib berbohong mengenai kenyataan pak lah!