Thursday, December 07, 2006

Kubu Melayu (Islam) Terakhir: Peluang Tersembunyi Menunggu

Pastinya ramai pembaca dari luar Kelantan pernah terdengar, malah telah pun melawat sendiri Pasar Siti Khadijah atau Pasar Buluh Kubu. Pusat “tarikan pelancung” yang disebut ini adalah cuma dua dari puluhan tempat membeli belah “bajet rendah/sederhana” yang ada di Kota Bharu dan amnya di Kelantan.

Tuan/puan setentunya mempunyai pengalaman dan penilaian tersendiri tentang pasar-pasar ini, dan dari situ membentuk pendapat tentang Kelantan dan parti politik yang menerajunya.

Tetapi ada satu pasar, atau jika tuan/puan lebih gemari memanggilnya, bazar, atau arked membeli belah yang jarang di singgahi pelancung, malah kewujudannya sendiri jarang disedari oleh genarasi muda Kelantan kini. Tempat ini ialah Arked Membeli Belah MPKB.

Dari luar, tempat ini tidak nampak begitu memberangsangkan, tetapi saya percaya pengalaman berbeli belah di dalamnya adalah satu yang bakal membuat tuan/puan rasa “bijak.”

Apa yang membezakan arked/bazar ini dengan kebanyakan tempat membeli belah yang lain ialah peluang niaga yang menunggu anda, khususnya bagi kaum wanita.

Saya yakin siapa juga pelawat ke bazar ini, jika mempunyai kecenderungan berniaga akan pasti bertemu paling tidak seorang calun pembekal, kalau tidak sepuluh. Tawar menawar (dalam julat yang berpatutan) adalah “asam garam” di bazar ini, dan saya syorkan ia sebagai satu perkara yang "wajib" dilakukan jika benar berhajat untuk membeli.

Harga barangan di sini akan menterkejutkan anda.

Lazimnya, di arked/bazar ini, sepasang kain batik atau lain-lain pakaian Melayu yang biasa dijual di luar Kelantan, dengan harga RM200/= tunai, atau hingga RM400/= jika bayar ansuran, boleh dibeli dengan harga tunai sekitar RM150-RM170/=, bergantung kepada kuantiti belian, dan kecekapan tuan/puan bertawar menawar.

Jika sekalipun tidak bercadang untuk berniaga kecil-kecilan, “keuntungan” dari membeli sehelai dua item pakaian di sini adalah sudah cukup untuk membiayai tiket bas anda ke Kota Bharu.

Kewujudan bazar inilah, dan banyak tempat lain di Kelantan, yang tidak boleh tidak akan membuat saya kehairanan, bertanyakan samada seseorang pembesar Melayu itu “kabar” (slangan Kelantan bagi, sedar) bila bercakap tentang memperkasakan wanita, memperupayakan wanita.

Shahrizat: Dress code is disrespectful and undermines women’s capabilities

Update from The Star Newsdesk

KUALA LUMPUR: The latest dress code ruling in Kelantan is disrespectful and undermines women’s capabilities.

Women, Family and Community Development Minister Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil said she is appalled at the no sexy clothes ruling in Kelantan.

The state government, she said, should instead focus on how it can help the development of women instead of concentrating on flimsy issues such as dress codes.

“Why are they focusing on dressing issues when they should be thinking about how they can help women in Kelantan excel and develop fur ther, both in education and entrepreneurship?” she told The Star at the Parliament lobby Tuesday in commenting on its front-page report.

The Kota Baru Municipal Council had warned that both Muslim and non-Muslim women working in retail out lets and restaurants in Kelantan should take note of their dress ing or risk being fined.

… seterusnya di The Star.

Khususnya bila mereka menghubungkait isu-isu ini dengan amalan menutup aurat. Bodoh benar bunyinya di telinga saya bila terdengar atau terbaca berita seorang menteri UMNO berbuat demikian.

No comments: