Wednesday, December 20, 2006

WOW! Johor Bah. Pasir Terengganu Berubah

Ahhhh. Tahun ini, seperti tahun lepas, tengkujuh tidak menjadi di Terengganu. Tiada pesta angin, guruh dan hujan. Tetapi sebagai ganti, ada pesta jari jemari Perdana Menteri dan Ah Moi James Bond. Pun, meriah juga nampaknya.

Dalam perkembangan yang lain, Utusan Malaysia hari ini (Disember, 20) melapurkan bahawa Johor kini sedang di landa bah, istilah orang Kelantan bagi kata, banjir.

Inilah namanya Hikmah dan Kebijaksanaan Allah. Idris Jusoh bersusah payah berdoa dan upah orang solat hajat supaya Terengganu di landa tengkujuh (dengan segala kerosakan harta dan kehilangan nyawa rakyat yang datang bersamanya), demi menjayakan rancangan takbur menantu Perdana Menteri – Monsoon Cup, tengok-tengok, Johor pula yang dapat banjir (bencana).

Mungkin kerana Idris Jusoh atau menantu Perdana Menteri tidak berpuas hati dengan perlaksanaan tengkujuh tahun ini, yakni tengkujuh yang tidak cermerlang dan terbilang, maka nampaknya, Setiausaha Kerajaan Negeri telah di/ber-tindakan “bersara awal.” Langsung memerlukan rombakan besar-besaran jentera pentadbiran negeri.

Lazimnya, bila berlaku rombakan jentera pentadbiran negeri, berlakulah perpindahan pegawai dari satu daerah, jawatan atau jabatan, ke tempat, pejabat atau pangkat lain. Mana pegawai yang bernasib baik akan merasa kenaikan pangkat, manakala yang tidak bernasib baik akan dilihat umum sebagai di “storan sejuk,” atau seumpamanya.

Syahdan, pengamatan saya.

Bukan saja kakitangan dan pegawai negeri yang boleh berpindah randah. Dicatur ke sana ke mari. Pengundi pun boleh dibuat demikian. Dalam screen capture (imbasan skrin) di atas amati bahawa daftar pemilih untuk DUN N19 Ru Rendang dan N18 Bukit Payong di Terengganu mempunyai nama yang “bertindeh.” Diberi satu nama, pengundi nampaknya seolah-olah boleh mengundi di dua DUN serentak. Sekali di Bukit Payong, dan sekali lagi di Ru Rendang. Fenomena ini melibatkan 272 nama.

Dari formasi (formation) pengundi di atas (seolah-olah setengah batalion Askar Wataniah), tekaan pembaca adalah sama tepat dengan sangka saya. Nak kata pengundi dari Bukit Payong di kerah untuk “menyerang” Ru Rendang, boleh; dan nak kata pengundi Ru Rendang pergi “gempur” Bukit Payong, pun, boleh.

Dalam ketidakpastian begitu pun, kalau saya diajak bertaruh, saya berani kata Tuan Guru Haji Hadi yang dulu bertanding, dan kini menyandang kerusi ADUN Ru Rendang, nampaknya telah/akan di”gempur.”

Tidak dapat dipastikan corak data yang terjadi sedemikian itu angkara siapa. Tetapi pembesar UMNO kawasan tersebut telah pun siang-siang lagi jerit kata ada “pengundi hantu.” Entah betul entah tidak, wujudnya makhluk seperti yang didakwa. (Biasalah dengan UMNO, sejarah menunjukan bahawa dalam banyak onar, awal-awal lagi sebelum disyaki, akan sembunyi tangan dan tuding orang lain).

Apapun, kalau SPR dengan rasa penuh tanggung jawab, dan berani “membersihkan” daftar pemilih DUN-DUN ini, malah daftar pemilih seluruh negeri Terengganu, saya berani bernazar cukur kepala, bahawa PAS akan berjaya tawan Terengganu dalam PRU ke 12 kelak.


PERINGATAN:

Niat penulis serta imbasan skrin di atas dan segala tafsiran darinya hendaklah berlandaskan, disepuh, amaran tentang data yang diberi sebelum ini dalam komentar Terima Kasih TRANUNGKITA ONLINE. Ini Ada Sedikit Buah Tangan.

Seorang "peminat" blog ini yang tidak dikenali, yang menggunakan nama e-mail "Amani Advisor," telah menghantar gambar Isam di atas untuk dikongsi bersama.

No comments: