Friday, December 22, 2006

TANBIH: PAS Kelantan Sila Bersiap Sedia Hadapi Banjir!

Bermula senja Ahad, Disember 24 (malam Hari Krismas), Kelantan akan dilanda hujan berserta angin kencang selaju 32 kilometer/jam. Sila rujuk ramalan cuaca di sini Weather Underground.

Amati bahawa air hujan dari kawasan bukit di Ulu Kelantan, di Jajahan Gua Musang khususnya, biasanya mengambil masa 8 hingga 10 jam untuk sampai ke kawasan rendah sekitar Kota Bharu. Bersedialah menghadapi banjir di pagi Isnin. (Raya Haji tahun ini kita relaks lah, ya?)

Kakitangan Hospital Kota Bharu dan hospital-hospital lain diharap sudah bersiap sedia untuk lakukan evacuation pesakit jika perlu. (Ya, saya tahu stok makan kering di Hospital Kota Bharu sudah sedia sejak minggu lepas lagi.)

Aktivis dan penyokong PAS diingatkan supaya bersiap sedia untuk membantu umat yang dalam kesusahan. Sila pastikan stok makanan kering dan selimut berada ditempat tinggi. Juga pastikan enjin motor sangkut, sampan dan perahu berada dalam keadaan operational.

Perhatikan juga kebajikan penduduk pesisir pantai yang akan berdepan dengan masalah ribut. Juga jangan lupakan rumah anak-anak yatim dan pondok-pondok yang ramai Warga Emas.

Kalau boleh, lakukan solat hajat berjemaah selepas sunat Dhuha bermula esok di seluruh Kelantan.

Kalau tiada apa-apa masalah, baguslah. Kalau ada, kita sudah bersedia. Tuhan berserta kita. Insyaallah, kita akan atasi semua masalah, jika timbul.

Terima kasih.

No comments: