Saturday, December 30, 2006

DUN N06 Batu Talam: Gempur SPR, UMNO Tumbang!

Prolog: Dengan izin Allah, saya hadiahkan sekiranya ada, pahala dari satu bacaan Al Fatihah kepada Allahyarham Datuk Tengku Paris Tengku Razlan, mantan Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) kawasan Batu Talam, Parlimen Raub Pahang. Beliau meninggal dunia pada pukul 6.15 petang, 27 Disember, akibat barah usus. Saya juga ucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham.

Ekoran kematian ADUN dari UMNO, SPR akan mengumumkan kekosongan kerusi DUN N06 Batu Talam, dan seterusnya menetapkan tarikh pilihanraya kecil (PRK). Sehubungan ini, belum sempat lagi kerusi DUN dengan rasminya diumumkan kosong, UMNO telah pun mencanangkan keupayaan mempertahankan kerusi tersebut.

Dan PAS, sebagaimana biasa dalam keadaan sebegini, juga telah mengishtiharkan kesanggupan untuk memberi UMNO tentangan sengit.

Lantas terlintas dalam hati kecil saya: Tak kan setakat “tentangan sengit” saja cita-cita PAS Pahang dengan DUN Batu Talam? Kalau awal-awal lagi sudah pesimis, sudah tidak punyai cita-cita besar, usahlah dibazirkan air lior, elok serahkan kerusi tersebut kepada KeAdilan saja. Senang begitu, sekurang-kurangnya PAS tidak sakitkan hati ahli/penyokong se Malaysia.

Selain dari insiden tersohor yang terjadi kepada Allahyarham Dato' Mazlan Idris ADUN Batu Talam yang dikerat 18 oleh Mona Fendey dan suaminya dalam tahun 1993 dulu, apakah yang menggerunkan sangat tentang DUN Batu Talam?

Adakah kerana PAS tewas 2,761 undi ditangan UMNO dalam PRU 2004 dulu maka itu DUN Batu Talam menggerungkan? Kalau itulah sebabnya, maka tenunglah jadual di atas sepuas-puasnya dan perhatikan perkara berikut:

  • Undi Rosak.

Jumlah undi rosak “kekal” pada tahap 239/238 undi dalam kedua-dua PRU. Membayangkan bahawa jumlah pengundi yang “buta huruf,” atau yang cacat penglihatan, atau yang kudung jari, atau yang berprotes, adalah tidak berubah.

Cuma beza satu undi sahaja dalam PRU 2004. Mungkin sipengundi “malang” ini sudah pindah atau pun meninggal dunia. Namun “geng pengundi rosak” ini masih sebanyak itu juga.

Arakian soalan lucah saya kepada SPR – kamu orang sengaja isytihar 238 undi penyokong PAS sebagai “rosak,” ya? Kamu orang memihak kepada UMNO, ya?

Dan soalan brutal saya kepada “polling agent” PAS – kamu orang tak sekolah atau apa? Kamu orang hangguk saja setiap kali orang SPR tunjuk/kata sesuatu kertas undi itu rosak? (Bantahlah, oi! Kalau tidak yakin) Apa? PAS Kawasan, PAS Negeri tidak latih kamu? Atau memang kamu sudah ada “ehem-ehem” dengan UMNO?

Maaf jika saya telah berkurang ajar, tetapi sememangnya hal-hal sebegini yang boleh menentukan kalah menang parti. Janganlah jadi kerja kita di peringkat akar umbi hebat, tetapi bila sampai bab-bab “polling agent” dan “counting agent” kita bengap. Ini semua “kes nanya” – rosak susu sebelanga dek nila setitik.

  • Jumlah pengundi berdaftar turun – undi UMNO naik.

Di antara tahun 1999 dan 2004 jumlah pengundi berkurangan seramai 136 orang. Biasalah itu, ada pengundi yang meninggal dunia, ada yang pindah dan sebagainya.

Di antara tahun 1999 dan 2004 undi UMNO bertambah 1,061 undi. Di masa yang sama undi PAS merosot 769 undi. Macam mana boleh jadi begini?

Katakanlah 769 undi yang PAS dapat dalam tahun 1999 dulu itu adalah undi penyokong UMNO yang marahkan Tun Dr Mahathir. Dan dalam tahun 2004 kerana faktor pembenci sudah tiada, maka mereka semua kembali pangkah UMNO. Kalau itulah yang berlaku, maka penambahan undi UMNO dalam tahun 2004 mestilah 769 dan bukan 1,061. Mana datang 292 undi ekstra (subsidi) untuk UMNO?

Seperti yang saya telah berulang kali leterkan dalam blog ini, kata orang Kelantan, beleber, kunci dan rahsia hakiki kejayaan UMNO dalam setiap PRU adalah terletak dalam senarai/daftar pengundi. Semak, awasi dan ulang semak daftar pemilih, dan pastinya PAS akan boleh jumpa hantu-hantu belaan UMNO! Bela hantu berpawangkan SPR.

Jadual di bawah datangnya dari sumber yang sama seperti yang saya perihalkan sebelum ini. Dan sebelum tuan/puan merenung jadual tersebut, baca amaran ini. (Klik di sini). Sekali lagi saya ingatkan baca dengan cermat dan fahami amaran saya tentang data daftar pemilih yang saya perolehi sebelum tuan/puan melatah dan melenting tidak tentu pasal.

Berpandukan data daftar pemilih yang ada, saya jangka tidak kurang dari 263 pengundi adalah mereka-mereka yang tersenarai dalam lebih dari satu Peti Undi dalam DUN Batu Talam. Maksud ada seramai itu pengundi yang “dibolehkan” mengundi lebih dari satu kali.

Hanya dengan berlakunya fenomena ini (mengundi lebih dari sekali) maka angka 292 undi ekstra yang UMNO dapat dalam tahun 2004 dulu dapat dihuraikan dengan munasabah! (Apapun, saya bersedia mendengar penjelasan alternatif yang lebih munasabah dari mana juga pihak, khususnya, SPR).

Amacam, PAS Pahang? DUN Batu Talam hanya ada 12 Peti Undi. Dan dalam pada itu pun, hanya tiga Peti Undi sahaja yang nampaknya “bermasalah.” Tak kan benda “celah gigi” sebegitu pun tidak boleh diselesaikan?


Epilog: Tuan Guru Nik Abdul Aziz pesan bahawa DUN Batu Talam adalah laluan mudah. Cerdik-cerdiklah berusaha ke arah itu.

No comments: