Wednesday, December 06, 2006

Kubu Melayu (Islam) Terakhir: Grid Kehidupan

Shahdan maka tersebutlah kisah akhbar The Star tidak puas hati dengan Kerajaan Negeri Kelantan kerana melaksanakan kod pakaian wanita, yang dalam pemikiran tukang hasut di belakang The Star – adalah terlalu ketat.

MPKB: Cover up or else

By C.A. ZULKIFLE and IAN MCINTYRE

KOTA BARU: Women working in retail outlets and restaurants in Kelantan have been warned to mind their dressing or be prepared to face a fine.

The Kota Baru Municipal Council (MPKB) has announced that it would “no longer tolerate indecent dressing” by women, both Muslim and non-Muslim.

Public relations officer Mohd Azman Daham said that under local council by-laws women who “dressed sexily or indecently” could be fined up to RM500.

… seterusnya di The Star.

Maka sebagai alternatif, Star telah mempamerkan satu kod pakaian yang sesuai di zaman Hadhari ini.

Piawai pakaian wanita yang mana yang lebih sopan? Lebih menyejuk mata? Terpulanglah kepada citarasa pembaca untuk menilai.

Cuma, satu perkara yang saya ingin ingatkan, bahawa tudung, selubung, se’bar (slanga Kelantan bermaksud, penutup) adalah seumpama kod genetik, sudah turun temurun begitu penerimaannya. Sehubungan ini saya tidak nampak perbuatan menutup aurat itu pernah menjadi halangan dalam hal-hal kegiatan ekonomi.

Kadang-kadang, bagi sesetengah isu saya dapati payah memahami jiwa pengkritik dari luar Kelantan tentang Kelantan. Rakyat Kelantan telah memilih sebuah kerajaan yang menjanjikan perlaksanaan syariat Islam.

Dan kalau dikatakan bahawa kod pakaian wanita itu adalah di antara butiran syariat yang mudah untuk dilaksanakan, maka rata-ratanya rakyat menerima perlaksanaan itu. Kerana itu, dan kerajaan yang melaksanakannya adalah pilihan kami. Pilihan secara sedar.

Langsung saya bertanya – kawe ketik demo ko? (slanga Kelantan bermaksud – saya gigit awak kah?)

No comments: