Sunday, September 07, 2008

Hubungan Ras: Ketuanan Melayu Pernah DiSanjung – I

Memang menjadi satu rahsia terbuka nilai pelacur Melayu itu lebih rendah dari pelacur bangsa lain. Mengikut cerita sahabat-sahabat yang arif, dulu-dulu hakikat ini cuma dituturkan oleh ‘broker ayam’. Kini nampaknya sudah tidak perlu dibisikkan lagi. Sila klik untuk memahami konteks asal gambar.

Pagi tadi, semasa dalam perjalanan pulang dari menghantar anak-anak ke sekolah, dengan tidak semena-mena saya telah digigit ulat keingintahuan intelektual (bitten by the intellectual curiousity bug).

Oh … sudah terlalu lama saya tidak digigit ulat jenis ini. Itulah dia pembaca budiman, hari ini saya dirasuk rasa ingin mengertikan keadaan semasa dalam negara tentang hubungan ras (kaum).

Maka hari ini saya hayunkan langkah pertama memulakan satu pengembaraan siber merentasi kesasteraan. Dan adalah menjadi azam saya untuk berkongsi pengalaman itu.


1. Takrif hubungan ras.

… the term … includes all the relations which exist between members of different ethnic and genetic groups which are capable of provoking race conflict and race consciousness, or of determing the relative status of racial groups of which a community is composed …

Robert Ezra Park

… terma ini … merangkumi semua hubungan yang wujud antara ahli kumpulan etnik dan genetik yang berbeza yang mampu membangkitkan konflik kaum dan semangat perkauman (kesedaran kaum), atau hubungan yang menentukan aras status kumpulan-kumpulan kaum yang membentuk sesuatu masyarakat …

Saya pilih takrif ini kerana ia menjustifikasikan kekuda saya bahawa bangsa Melayu tidak perlu malu digelar rasis (racist), malah sebaliknya patut berbangga.

Ini kerana habuan yang kita lepaskan bila malu atau takut bertindak rasis ialah kehilangan perlindungan ekonomi untuk bangsa Melayu.

Yang mana perlindungan ini hanya terhasil selagi bangsa Melayu menduduki tangga teratas hiraki masyarakat berbilang kaum.


2. Disuatu ketika jasa bangsa Melayu pernah dikenang.

Sumber imbasan skrin adalah Forum MyKMU.net

Tun V.T. Sambanthan, Presiden MIC pernah mengingatkan kaumnya sendiri bahawa mereka tidak diterima di Sri Lanka atau di Burma. Mengingatkan bagaimana mereka dinafikan kerakyatan di Sri Lanka. Bagaimana diBurma mereka dihalau.

Dalam nafas yang sama Tun Sambanthan juga mengingatkan bangsa Cina bahawa kaum mereka tidak direstui di Thailand, di Vietnam dan di Kamphuchea.

Kata Tun Sambanthan, hanya kepimpinan Melayu yang sanggup menganggap kaum-kaum pendatang sebagai ikhwan, sebagai saudara, sanggup memberi mereka peluang hidup dinegara ini, dan memberi mereka segala ruang untuk menjadi warga.

Namun hari ini, sayang, pemimpin Melayu sendiri merasa malu bila kita cuba kenangkan betapa kita orang Melayu sebagai tuan empunya bumi yang bertuah ini -- kerana kita juga orang Islam – pernah mendokong nilai dan budi yang tinggi tanpa tolok banding.

Bersambung.

No comments: