Tuesday, September 09, 2008

Hubungan Ras: Ketuanan Melayu Pernah DiSanjung – II

Waspadalah akan racun-racun yang disalut madu. Ungkapan indah (contohnya “Bangsa Malaysia”) tidak semestinya mempunyai erti yang murni mahupun praktikal.

Di suatu ketika, bukan setakat kaum India sahaja yang tahu mengenang budi dan berterima kasih.

Malah sebahagian besar dari kaum Cina yang tiada sebab untuk merendah diri kerana mempunyai kelebihan ekonomi absolut sejak awal pun turut mendokong sikap serupa.

Hinggakan negarawan sezaman dengan Tun Sambanthan, Tun Tan Siew Sin yang memimpin kaum Cina pernah bangun menempelak sikap kurang ajar segelintir kaumnya terhadap bangsa Melayu, khususnya sikap angkuh melampau puak sayap kiri yang dikepalai Lee Kuan Yew melalui PAP (serta parti-parti proksi lain).

Paparan asal di Forum MyKMU.net

Tun Tan Siew Sin pernah mengingatkan faksyen Cina yang tidak tahu mengenang budi itu bahawa kerana sifat murah hati orang Melayu, maka undang-undang kerakyatan telah dilonggarkan sebegitu rupa.

Hinggakan dalam tempoh 12 bulan sejak diisytiharkan kemerdekaan, 90% dari etnik Cina yang ada di Malaya ketika itu – yang British tidak pernah terlintas untuk beri kerakyataan dalam tempoh 100 tahun mereka menjajah -- telah mendapat kerakyataan instant!

Bangsa Melayu yang telah bermurah hati kepada semua kaum pendatang ketika itu tidak meminta ufti dan apa-apa balasan khusus yang keterlaluan. Bangsa Melayu hanya minta fakta kedudukkan mereka sebagai tuan rumah mutlak di suatu ketika – pemilik asal bumi ini -- diiktiraf. Itu sahaja yang datuk nenek orang Melayu mahu.

Yang mana hasrat semua itu telah diterjemahkan ke dalam bahasa ekonomi yang berbunyi – aku hanya minta dirizabkan secebis kecil dari apa yang ada dalam dulang besar ekonomi negara. Yang bahagian lain tu kamu pulun dan balunlah secukup rasa.

Menoleh ke belakang, jauh sudah nampaknya perjalanan kita sebagai satu negara.

Bermula dari titik di mana pengorbanan besar bangsa Melayu untuk membolehkan terbentuknnya Malaysia pernah diiktiraf dan disanjung – kini kita di titik warga etnik pendatang sudah begitu besar kepala dan bongkak hinggakan pantang disebut, terus melenting rasa terhina, jika diingatkan asal usul mereka.

Namun sayang, ada juga Melayu yang boleh bersimpati dengan sensitiviti itu.

(Tidak tahulah samada simpati itu sejatinya ikhlas, atau sekadar khidmat bibir supaya mood mangsa tidak terkuak demi memanjangkan agenda melurutkan seluar dalam itu.)

No comments: