Monday, September 22, 2008

Pembayang Coup de’tat: Apa Perlu PGA Kawal Lapangan Terbang?

Dari BERNAMA

Saya ajak pembaca bertanya regim Pak Lah apakah rasionalnya meletakkan Pasukan Gerakan Am PDRM (PGA) untuk mengawal lapangan terbang Malaysia?

To signal a confirmation that Pak Lah’s regime is indeed under siege?

Atau cuma menteri pelancungan mahu buktikan ‘kejantanan’ kementerian itu kepada pelawat Malaysia? Kalau itulah motifnya, suruh aje pengawal keselamatan lapangan terbang botakkan kepala dan pakai unifom taekwando warna merah. Tak boleh ke?

Atau memang Pak Lah sendiri yang mahu bereksperimentasi kaedah main coup de’tat untuk jamin penerusan kuasa?

Diakui saya sudah lama pencen dari menganggotai kelab jet-set – kerap melancung menaiki kapal terbang. Maka itu saya tidak boleh kata dengan yakin apakah negara lain (bukan Dunia Ketiga) pun menempatkan pasukan para-militer (para military) mereka mengawal keselamatan lapangan terbang.

Saya boleh bayang Israel berbuat demikian, tetapi seingatan saya, lapangan terbang Moscow dan Karachi dalam tahun-tahun awal 1980han – semasa kemuncak Perang Dingin -- dulu pun tidak menempatkan pasukan tentera untuk menyambut tetamu dan pelancung.

Malah semasa Indonesia di perintah ABRI (Angkatan Bersentaja Republik Indonesia) dulu pun Presiden Suharto tidak membiarkan tentera berkeliaran di lapangan terbang negara itu.

Tetapi kalau tentera berkeliaran di tempat-tempat awam di Selatan Thailand, di setesyen teksi, bas, keretapi dan kapal terbang, itu saya boleh faham kerana wilayah itu memangnya sedang melalui musim dharurat ganas.

Saya tersangat faham dan setuju dengan penempatan PGA di kawasan sempadan Kelantan-Thailand. Dan saya puji peranan mereka di situ sungguh berkesan. Tetapi sepengalaman saya tidak pernah saya lihat orang cuba seludup lembu, kambing, sayur, atau beras menggunakan kapal terbang.

Seperkara lagi, mengapa mula di Sarawak? Sengaja mahu sahkan bahawa ramai ahli parlimen yang bakal menyeberang ke Pakatan Rakyat itu dari Sarawak? Mahu gertak? Kena sumpit nanti, baru tahu.

  • UMNO Pun Terfikir Untuk Berdemonstrasi

Dalam perkembangan yang lain, blog Another Brick in the Wall memberitakan puak UMNO fraksi Tun Mahathir berhajat mengadakan satu demonstrasi raksaksa menuntut Pak Lah turun tahta.

Mengikut pemilik blog, untuk tujuan tersebut Tan Sri Sanusi Junid telah pun mengutus sms kerahaan mobilisasi yang malangnya, sms nampak sedikit cacat kerana tidak nyatakan tarikh bila penerima diminta berkumpul. (Agaknya Tan Sri Sanusi mengarang sms pada hari beliau tidak bangun bersahor).

Asm. Wbt. Kepada seluruh anggota masyarakat Melayu di Malaysia. Dengan hormatnya dimaklumkan mengenai adanya rancangan mengadakan rapat raksaksa di Kuala Lumpur untuk mendesak PM yang ada sekarang supaya cepat berhenti. Mohon sokongan semua anggota masyarakat Melayu yang cintakan agama, bangsa dan tanahair. Mesej dari TS Sanusi Junid.

Bacaan sepintas lalu saya mengatakan sms adalah karangan bebudak PEKIDA dari kelas penarik kereta atau mereka-mereka yang juga dari kelas 'ada masalah dengan polis' atas sebab-sebab lain. Tetapi tidak tahulah, mungkin memang sungguh Sanusi Junid yang mulakan sms.

Apapun, sama samalah kita saksikan penyudah Hikayat Pak Lah Kerajaan Tiga Beranak ini. Plotnya semakin menebal, dengan adegan-adegannya semakin panas serta penuh suspens.

Selamat berbuka puasa.

2 comments:

CERITA BONUS CNI said...

bikin takut gak ni..apa tujuannya ya???

Anonymous said...

Spekulasi demi spekulasi telah menyerang negara kita. Jadi, terpulang pada kita untuk menilai mana yang positif dan mana yang negatif...

p/s: Bulan puasa ni, hentikanlah daripada berburuk sangka sesama kita...