Tuesday, September 23, 2008

KEMAS KINI (1): Sesudah Pak Lah

Dalam penulisan bertajuk Sesudah Pak Lah: Masihkah UMNO Mahu Muzakarah Dengan PAS? saya telah mengajukan soalan berikut:

Tema besar soalan adalah mudah – di titik itu masih relevankah PAS dalam kelangsung survival UMNO? Dengan soalan-soalan rinci mengambil bentuk:

  • Masihkah UMNO mahu berganding dengan PAS menjayakan agenda Melayu-Islam?
  • Masih mahukah UMNO bermuzakarah dengan PAS?
  • Lunak kah sikap Tun Dr Mahathir terhadap Mustafa Ali? Terhadap Hassan Ali?

Bercakap menjaharkan gerak hati, saya tidak jangka UMNO yang telah pulih ke tahap 80% prestasi normalnya akan terus mengurat PAS.

Apa yang menyebabkan saya berani menyindir sedemikian ialah kerana saya yakin sidang sulit di antara Pak Lah dengan dua-tiga orang pemimpin kanan PAS yang dibrokerkan Mustafa Ali itu adalah tidak lebih dari inisiatif peribadi Pak Lah untuk mengukuhkan kedudukannya sebagai Perdana Menteri – bukan keputusan kolektif UMNO untuk berbaik dengan PAS. Cuma selama ini saya tiada bukti empirik, maka terpaksa tuduh sipi-sipi.

Hari ini blogger Datuk Ruhanie Ahmad, seorang pemain penting dalam UMNO Parit Sulong, Johor melalui blognya Kuda Kepang telah mengesahkan kebenaran sangkaan saya.

Saya tidak mahu mengheret polemik ini kepada soal lain. Contohnya kepada soal muqabalah dengan PAS baru-baru ini. Benarkah apa yang dinyatakan oleh Abdullah bahawa dalam muqabalah itu UMNO telah diwakili oleh pihak-pihak tertinggi yang boleh buat keputusan? Tidak benarkah UMNO hanya diwakili oleh Abdullah seorang diri dalam muqabalah berkenaan? Saya harap Muhamad Taib dapat jelaskan perkara ini sebelum ada pihak menuduh pemimpin tertinggi UMNO ini sebagai pembohong!

Tulisan Datuk Ruhanie membayangkan orang UMNO sendiri pun rimas lagi panas dengan inisiatif peribadi Pak Lah yang (seperti biasa) telah membelakangkan suara kolektif UMNO.

Nasib baik ada blogger PAS seperti ~penarik beca yang telah berani mendedahkan kepetualangan Mustafa Ali sehingga berlaku satu perang dingin besar dalam PAS, yang diperingkat individu, telah menyaksikan ~penarik beca dimangsakan oleh kawanan ‘UMNO dalam PAS’ yang dikepalai Mustafa Ali.

Tindakan ikhlas ~penarik beca (setakat ini) juga telah berjaya menyelamatkan seorang pemimpin PAS peringkat nasional dari bermungkinan mati dalam kafir.

Sila baca penulisan yang berkaitan dengan tajuk ini.

No comments: