Friday, September 12, 2008

Pemberontakan UMNO Bermula

Pak Lah terkejut disuruh bersara oleh ahli kabinetnya sendiri. Kita semua terkejut dan upset Raja Petra dikenakan ISA. Tetapi Syed Hamid sudah beri lebih dari cukup amaran dua minggu lepas. Raja Petra punyai banyak peluang untuk "rehat & rawat" sekejap di luar negara, ala-Lim Kim Sai semasa Operasi Lallang dulu. Raja Petra boleh ke Australia, Taiwan, atau ke umrah dsb. Namun dia pilih untuk tidak berbuat demikian. Saya yakin yang Raja Petra yakin bahawa sepupu sepipinya dari beberapa istana Tanah Melayu akan memastikan penahanannya itu selesa.

Utusan Malaysia

Abdullah terkejut

Oleh HAMDEN RAMLI dan HELMI MOHD. FOAD

PUTRAJAYA 11 Sept. – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi terkejut dengan tindakan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mempersoalkan tarikh peralihan kuasa pucuk pimpinan tertinggi negara yang telah dipersetujui pada 2010.

Perdana Menteri menegaskan, tarikh peralihan itu bukan sahaja dipersetujui oleh Kabinet tetapi juga Majlis Tertinggi (MT) UMNO.

mSTAR

Ku Li: Tiada peralihan kuasa dalam Perlembagaan Umno
12-09-2008 03:13:56 PM

MUAR: Anggota Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah menegaskan beliau tidak mahu mempersoalkan kenyataan Naib Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang menganggap peralihan kuasa antara Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi kepada penggantinya, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada 2010 terlalu lama.

Darihal kritikan Tengku Razaleigh, itu saya tidak hairan kerana selama ini pun umum tahu perseteruan yang wujud di antara Ku Li dan Pak Lah. Tetapi apa yang saya dapati ajaib ialah suara Ku Li kini dijulang media arus perdana.

Utusan Malaysia

Muhyiddin sedia hadapi risiko

12/09/2008 12:00pm

KUALA LUMPUR 12 Sept. – Naib Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin mempertahankan pendiriannya dan sanggup berhadapan risiko berhubung kenyataannya bahawa proses peralihan kuasa perlu disegerakan.

Beliau berkata, kenyataannya itu adalah pandangan ikhlas yang berasaskan kepada pendapat umum.

‘Penderhakaan’ Muhyiddin pun memang mudah dijangka kerana riak-riak ke arah itu sudah memecah sejak tiga-empat bulan lepas.

Utusan Malaysia

Bahagian tentukan pelan peralihan kuasa PM, TPM

12/09/2008 12:00pm

KUALA LUMPUR 12 Sept. – Sebarang perubahan dalam pelan peralihan kuasa antara Timbalan Perdana Menteri dan Perdana Menteri seharusnya ditentukan melalui mesyuarat bahagian UMNO, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Tetapi mengatasi segalanya, apa yang buat saya ‘terkejut badak’ hari ini ialah kesanggupan dan keberanian Najib keluar dari kepompong sarung Rosmah untuk tumpang semangkuk dalam korus UMNO menyalak Pak Lah.

Sefaham saya, statmen Najib yang bunyinya penuh santun lagi gemalai itu sebenarnya membawa mesej -- jawatan dan kedudukan dalam UMNO atau mana-mana parti politik itu bukanlah sesuatu milek datuk nenek penyandang, tidak sepatutnya penyandang mempunyai ilusi sebegitu, dan sekali-kali janganlah pula hendak diwariskan ikut suka hati.

Terlintas juga dikepala saya -- ada apa dengan Najib hari ini, hingga sebegitu berani? Dua tiga minit juga saya tafakurkan. Dan jawapannya terapung datang -- Najib kini sedar bahawa lama-lama diselubungi kelambu penakut itu pun sebenarnya melemaskan lagi hanyir.

1 comment:

San Diego Land Surveyors said...

Apprecciate your blog post