Monday, September 15, 2008

Mustafa Ali: Masuk UMNO Lah, Natang!

Saya setuju 101% jika Mustafa Ali dikenakan tindakan displin. Tetapi sebelum itu Mustafa mesti digantung -- berkuat kuasa serta merta -- dari semua jawatan yang berkaitan dengan Harakah dan kerja-kerja penyiaran PAS.

Fraksi UMNO dalam PAS telah mengkhianati Tuan Guru Dato’ Nik Aziz, Mursyidul Am PAS.

Belum lagi rasmi isi borang keahlian UMNO kawanan ini sudah ikut perangai UMNO.

Begitulah deskripsi terbaik yang boleh saya buat tentang ‘Fraksi UMNO Dalam PAS’ atau dipanggil ‘Kumpulan UMNOPAS’ yakni kumpulan duri dalam daging PAS yang dikepalai Mustafa Ali, Pesuruhjaya PAS Terengganu.

Sebenarnya, TG Nik Aziz telah pun membuat satu kenyataan media membidas kenyataan Mustafa Ali yang berniat mematahkan semangat rakyat yang ingin melihat perubahan kerajaan pada September 16.

Tetapi kerana Mustafa Ali juga adalah pengerusi lembaga pengarah Harakah, akhbar lidah rasmi PAS, maka kenyataan TG Nik Aziz itu telah di’gelapkan’.

Malah lebih teruk dari itu, fraksi UMNO dalam PAS juga telah ‘mengugut’ kakitangan Harakah yang menyiarkan kenyataan itu dalam blog mereka.

Tu dia pembaca budiman. Kita rakyat yang pro-pembangkang marahkan UMNO bila laman web pro-pembangkang dipintas. Kita marahkan UMNO kerana menyekat siaran berita mengenai pembangkang melalui akhbar arus perdana serta setesyen televisyen dan radio milek negara. Kita sakit hati bila berita tentang pembangkang atau pemimpinnya diputar belitkan.

Dan langsung tidak terlintas pada imajinasi terliar kita yang politikus pembangkang, khususnya dari PAS, pun boleh bersifat persis UMNO bila merasakan kepentingan mereka diancam kebenaran. ‘Kecewa’ atau ‘marah’ adalah perkataan paling lemah untuk membayangkan perasaan hati kita.

Di sini saya perturunkan kenyataan akhbar TG Nik Aziz bertajuk ‘Rakyat Terengganu Salah Pilih Pesuruhjaya' yang telah digelapkan oleh kawanan Mustafa Ali. Kenyataan ini boleh juga dibaca di sini dan di sini.

RAKYAT TERENGGANU SALAH PILIH PESURUHJAYA

1. Saya telah membaca dengan teliti pandangan Pesuruhjaya PAS Terengganu yang kali ini lebih gemar menggunakan nama beliau sebagai pengamal dan penganalisis politik daripada bertindak sebagai seorang Pesuruhjaya PAS Negeri. Walaupun sewaktu beliau berdiri sebagai penganalisis politik dalam mana-mana waktu sekalipun, pada saya, beliau tetaplah Pesuruhjaya PAS Negeri Terengganu. Baik dalam keadaan berdiri, duduk, atau berbaring, Mustafa bin Ali adalah seorang Pesuruhjaya PAS.

2. Dengan demikian, mahu tidak mahu pandangan beliau itu tetap mencerminkan pandangan PAS Terengganu. Lebih mendukacitakan lagi ialah apabila pandangan beliau ini bersifat anti keputusan Muktamar. Sekaligus, ia menentang arus Syura yang memutuskan untuk mengukuhkan Pakatan Rakyat dan tidak sebaliknya seperti yang sedang dilakukan oleh Mustafa Ali. Dalam respons dan setiap ayat yang digunakan, saya tidak nampak sikap Mustafa yang boleh mengukuhkan Pakatan Rakyat seperti yang diputuskanoleh Muktamar secara “standing ovation”.

3. Sepatutnya tugas pemimpin termasuk Pesuruhjaya ialah mendukung dan mengukuhkan keputusan Muktamar. Sifat rajin mengeluarkan kenyataan walaupun tidak disuruh adalah sesuatu yang aneh dan menghairankan. Lebih-lebih lagilah ia mencanggahi keputusan Muktamar. Sepatutnya ceramah atau temuramah bersifat lanjutan kepada keputusan Muktamar.

4. Saya membuat perbandingan antara kenyataan Mustafa di muka surat 1 dan 3 Utusan Malaysia, 11 September 2008 dengan kenyataan Dato’ Johari Baharom, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri sendiri termasuk kenyataan PM sendiri dalam Berita Harian pada hari yang sama. Mesejnya sama iaitu tidak ada apa yang akan berlaku pada 16 September 2008 iaitu “tidak mungkin ada undi tidak percaya kerana Parlimen tidak bersidang.” Sentimen Mustafa yang “terus terang tidak yakin adanya bilangan sebanyak 30 orang yang akan melompat parti” betul-betul serupa dengan nada Presiden Umno. Betul-betul serupa.

5. Lidah Mustafa boleh dikatakan sudah menjadi lidah Umno. Kita kena faham bahawa lidah ini adalah jurubahasa kepada hati. Jika begitu keadaannya apa yang ada dalam hati, maka lebih baik terang-terang sokong Umno. Hujah untuk “meredakan keresahan rakyat” yang digunakan oleh Mustafa tidak tepat. Apa yang tepat ialah kita kena tanya rakyat resah kerana apa? Jawabnya, rakyat resah kerana pimpinan di bawah Umno selama ini telah menimbulkan seribu satu macam keresahan. Usaha Pakatan Rakyat yang sama-sama sedang didukung oleh PAS, PKR dan DAP ini adalah usaha untuk memulihkan keresahan rakyat. Pemulihan dan keyakinan akan berlaku apabila Pakatan Rakyat menguasai di peringkat Pusat. “Cross over” kepada Pakatan Rakyat yang menuju ke arah peralihan kuasa sama ada 16, 17, 18, 19 atau 20 September 2008 hendaklah menjadi agenda setiap orang : agenda setiap Pesuruhjaya PAS Negeri termasuklah Mustafa bin Ali. Inilah semangat Muktamar yang telah kita sama-sama putuskan secara sebulat suara. “Standing ovation” itu adalah sebulat suaralah tu. Keputusan Muktamar ini, bukan kerja main-main.

6. Apa tujuan kita adakan kursus, seminar, ceramah, tamrin, usrah, doa, sembahyang hajat, munajat, pagi, petang, siang dan malam kalau tidak kerana untuk menumbangkan sebuah pemerintahan yang tidak cenderung kepada Islam. Jika Umno hendakkan Islam, sudah lama dia laksanakan Islam.

7. Saya tidak fahamlah bila Mustafa menyebut bahawa dia bercakap secara bebas dan pendirian beliau bertaraf peribadi; bukan atas kapasiti seorang pemimpin PAS. Pada saya, beliau adalah Pesuruhjaya PAS Terengganu. Dalam Islam, seseorang itu hanya boleh mempunyai satu sahsiah saja. Sesiapa yang cuba bermain-main dengan dua atau lebih rupa sahsiah, tidak layak menjadi pemimpin gerakan Islam. Sebab itu, Islam selalu menekankan soal tauhid, yakni penyatuan segala perkara di atas satu dan menuju kepada satu. Dalam PAS, tidak ada dua wajah sahsiah. Jika ada juga, maka ia sesuai untuk mewakili Umno.

8. Jika Dr. Mahathir pernah berkata bahawa ia tersalah pilih Perdana Menteri maka dalam konteks ini boleh jadilah Terengganu sudah tersalah pilih seorang Pesuruhjaya. Dalam akhir ayat Mustafa Ali, ada juga saya terbaca beliau menyifatkan isu ini timbul disebabkan keghairahan satu pihak untuk mengambil alih kerajaan. Di sini, saya cukup tidak fahamlah. Seolah-olah pada Mustafa, adalah satu kesalahan apabila kita ghairah nak gantikan kerajaan secara demokrasi. Sejak bila pula Mustafa jadi begini? Kita kena faham bahawa isu menghuruharakan ini timbul kerana sejak 50 tahun Umno memimpin negara, rakyat tidak dipimpin dengan jelas dan betul dari segi Islam atau demokrasi. Keadilan tidak diberi kepada orang-orang Melayu, Cina, India, Siam atau Kadazan. Ini yang kita ghairah untuk menggantikan kerajaan. Kita bawa Islam kerana Islam itu adil. Islam itu untuk keamanan dan kesejahteraan seluruh kaum yang bermastautin di Malaysia. Apabila nampak bahawa Kerajaan BN/Umno sudah panik dan resah sehingga terpaksa melarikan 50 Wakil Rakyat, maka pada saya, ini adalah petanda kejayaan. Tak tahu lah pula saya kenapa Mustafa Ali terpaksa bersusah payah untuk menjelaskan situasi sebenar demi meredakan. Meredakan hati siapa? Hati pemimpin Umno?

9. Dalam keadaan beginilah hati saya cepat-cepat teringat tentang HARAKAH. Saya tak dapat bayangkan bagaimana HARAKAH boleh memainkan peranan sebagai lidah rasmi parti dan organ parti, apabila orang nombor satu yang merupakan Pesuruhjaya PAS Terengganu ini telah mengambil sikap membelakangi keputusan Muktamar. Saya percaya, ini sedikit sebanyak akan mempengaruhi pojok, cerita, berita dan analisis yang dibuat. Dengan dibenarkan penerbitan dua kali seminggu maka lebih cepat lagilah ia boleh merosakkan imej HARAKAH. Pada logiknya, pembaca HARAKAH akan berkurangan. Saya fikir suatu keputusan perlu dibuat mengenai perkara ini.

10. Saya sebenarnya masih mahu mengambil sikap bertangguh dari terlalu cepat mengemukakan respons. Dengan begitu, saya akan cuba ikuti lagi apa rentak yang akan dibawa oleh pemimpin seperti Mustafa Ali. Saya percaya, mungkin ada satu atau dua orang lagi yang bersama dengan beliau. Selaku orang tua dalam parti, saya telah mengikuti orang penting dan orang yang tidak penting keluar masuk ke dalam parti. Bahkan Allahyarham Dato’ Haji Asri Muda sekalipun pernah meninggalkan Parti PAS. Pada waktu itu beliau adalah di kerusi Presiden. Beliau akhirnya masuk Umno dan semua orang tahu bagaimana beliau mengakhiri karier politiknya.

NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT
Bertarikh : 11 Ramadhan 1429
11 September 2008.

7 comments:

Anonymous said...

usahlah engkau menabur fitnah menjadi manusia yang buruk perangai dan tingkah laku.....

pergi persetan dengan engkau manusia hina ... netang taik ...

Mazwandi Mustaffa said...

Wahai rudin x. Hamba pun terasa mustaffa ali perlu diambil tindakan tatatertib kerana 'melanggar' 'perintah' muktamar.

Namun bahasa itu janganlah terlalu kurang ajar sehingga menyebut ayat yang sungguh tidak elok dalam tajuk artikel ini.

Saudara warga Kelantan dan beliau warga terengganu, jangan bergaduh dua negeri ini pula kerana bahasa kurang molek saudara.

Sentimen negeri hamba ternampak disini. Hamba rasa tajuk itu perlu di lembutkan sedikit. Kita bukan warga UMNO dan PKR. Kita adalah jemaah PAS. Islam adalah akhlak kita.

Anonymous said...

apa dia keputusan Muktamar? kena la faham...Keputusan Muktamar adalah mengukuhkan PR...bukan mengakui tarikh 16 sept....

Kalau 16hb ni tak jadi..pasti akan menjadikan PR tidak kukuh kerana telah khianat.....

ingat kata Saidina Abu Bakar
"BENAR itu amanah...BOHONG itu khianat"

Anonymous said...

natijah dari tidak memperakui dan memperlekehkan isu tarikh tu buleh melemahkan pakatan...

Anonymous said...

Mana lebih melemahkan daripada menjanjikan sesuatu yang tidak sapa tahu jadi atau tidak kecuali seorang sahaja dari pimpinan PR (Anwar) PKR boleh cakap apa pun...sebab mereka kurang ada ahli bawahan...PAS yang ramai ahli bawahan nak jawab macamana? nak jawab jadi? jadi apa hari ni dah 18 dah..pak lah lagi PM, maka jawapan yang amat sohihnya ialah tak jadi..baru la rakyat bawah boleh fikir dengan betul

Anonymous said...

Hoi natang Rudin....

tak tahu lg sapa salah,tokguru ke cikgu pa.....tokguru di sajikan dengan maklumat yg tak betul selalunya,macam isu muzakarah!!!

jangan terlalu memuja pmimpin lain drpd pimpinan sendiri......

Anonymous said...

Apa woi main NATANG-NATANG ni? Ke mu ni natang kedaroh rumput .. kaki empat ... berkubang dalam baroh ... otok dok berharga satu sen pun.

Carilah fakta molek2 sikit sebelum tulis tu ... main ikut dang je .. bahang rambang mu ni.