Wednesday, September 10, 2008

UMNO & Dogeng Kehakiman Adil Episod Minggu Ini

Karya di atas oleh kartunis tersohor Afrika, Jonathan Shapiro, telah mencetuskan kontroversi besar di Afrika Selatan minggu ini. Kartun menggambarkan ketua parti African Nasional Congress yang pernah dituduh merogol dalam tahun 2006 bakal memperkosa sistem kehakiman negara tersebut.

Beritanya, hari ini Majlis Tertinggi UMNO yang di bawah tenyehan ibu jari Abdullah Ahmad Badawi akan mengadakan mesyuarat tergempar untuk menentukan hukuman, ya, baca pelan-pelan, h-u-k-u-m-a-n, ke atas Ahmad Ismail, Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera, Pulau Pinang yang didakwa melalui media Cina khususnya, sebagai telah mengungkapkan sloka-sloka rasis yang mengguris perasaan terutamanya Koh Tsu Koon, pemangku presiden Gerakan, parti komponen yang dikatakan sedang mempertimbangkan langkah keluar saf dari Barisan Nasional.

Kita tidak perlu ada akal sebijak saintis roket untuk mengagak bahawa Dolah akan korbankan Ahmad. In pandering to incredibly arrogant Chinese sensitivities Ahmad mungkin dipecat dari UMNO tanpa siasatan dalaman dan perakuan apa-apa jawatan kuasa displin, kerana Dolah sedang terlalu takut akan kehilangan lagi banyak undi kaum bukan-Melayu.

Sedarlah Dolah, dalam keadaan kaum bukan-Melayu melihat tuan hamba sudah tidak punyai pasak, tiada locus standi di kalangan grassroot bangsa tuan hamba sendiri, mereka akan meragam bersikap beri-betis-hendakkan-paha.

Selagi tuan hamba tidak turun dari tampok kuasa selagi itu tuan hamba akan diasak dengan pelbagai tuntutan yang bukan-bukan dari bangsa asalnya pendatang ke Malaysia.

Waspadalah parti Gerakan kini sedang pasang mod 'retak tunggu belah,' tengah selongkar cari pasal untuk keluar dari Barisan Nasional atas sekelumit ‘silap’ UMNO. Jika petang ini Gerakan tidak jumpa sebab, subuh besok mungkin mereka akan jumpa.

Maka itu, cadangan saya seorang Melayu-Islam: apa kata jika mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO hari ini di”terbalik kot” – jadikan mesyuarat ini medan untuk baling usul tidak percaya ke muka Dolah?

Urutan insiden ini seperti dilapur Utusan Malaysia adalah lebih kurang berikut:


  • September, 10

Mahu Ahmad Ismail dipecat

KUALA LUMPUR 9 Sept. - Bekas Naib Presiden MCA, Datuk Chua Jui Meng meminta Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi memecat Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail daripada UMNO ekoran kenyataan terbarunya.

Pemimpin BN puas hati

KUALA LUMPUR 9 Sept. - Presiden MCA, Datuk Seri Ong Ka Ting hari ini berpuas hati dengan hasil perbincangan yang diadakan pada mesyuarat Dewan Tertinggi Barisan Nasional (BN) berhubung Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera.

Gerakan tunggu keputusan MT UMNO

KUALA LUMPUR 9 Sept. - Parti Gerakan akan menunggu bentuk tindakan yang bakal diambil oleh Majlis Tertinggi (MT) UMNO terhadap Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail sebelum mengambil sebarang tindakan susulan.

Nasib Ahmad ditentukan hari ini

KUALA LUMPUR 9 Sept. - Nasib Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail akan ditentukan dalam satu mesyuarat khas Majlis Tertinggi (MT) UMNO di Menara Datuk Onn, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) esok.


  • September, 9

Ahmad Ismail jumpa PM di Putrajaya

PUTRAJAYA 9 Sept. – Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail tiba di pejabat Perdana Menteri di sini pukul 12.50 tengah hari ini untuk mengadakan pertemuan dengan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Gerakan putuskan hubungan dengan UMNO P. Pinang

PULAU PINANG 8 Sept. - Gerakan Pulau Pinang membuat keputusan memutuskan hubungan dengan UMNO Pulau Pinang berkuat kuasa serta-merta berikutan tindakan Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail mengeluarkan kenyataan yang didakwa berbau perkauman.


  • September, 8

Ahmad diminta perjelas lagi

UMNO. Ahmad diminta perjelas lagi. Oleh HABIBAH OMAR. PULAU PINANG 7 Sept. - Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi meminta Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail supaya membuat penjelasan sekali lagi berhubung kenyataannya yang didakwa bersifat hasutan terhadap masyarakat Cina.

Proses undang-undang perlu dilaksana

SUNGAI BULOH 7 Sept. - Gerakan mahu polis menyiasat kes Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail yang dikatakan mengeluarkan kenyataan berunsur perkauman dengan tegas dan adil.Pemangku Presidennya, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon menegaskan.


  • September, 7

Kenyataan disalah lapor - PM

TASEK GELUGOR 6 Sept. - Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail telah melahirkan rasa kesal yang amat sangat ekoran kenyataannya yang menjadi kontroversi selepas sebuah akhbar tersalah lapor mengenainya.

Sokongan kepada Ahmad Ismail bukan cerminkan dasar UMNO

PEKAN 6 Sept. - Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan, tindakan 13 Ketua UMNO Bahagian di Pulau Pinang yang menyokong Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail yang enggan meminta maaf.

Siasatan kes Datuk Ahmad Ismail ikut prosedur biasa, kata Timbalan Ketua Polis Negara

RANTAU PANJANG 7 Sept — Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar menasihati semua pihak supaya tidak membuat pelbagai spekulasi mengenai kes Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera.


  • September, 6

Pemuda MCA Perak gesa kepimpinan parti pertimbangkan keluar daripada BN

IPOH 6 Sept. Pemuda MCA Perak hari ini menggesa pucuk pimpinan pusat parti itu supaya mempertimbangkan untuk keluar daripada Barisan Nasional (BN) sekiranya para pemimpin UMNO.


  • September, 5.

Saya tidak akan minta maaf - Ahmad Ismail

PULAU PINANG 4 Sept. - Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail tetap berpegang teguh dengan pendiriannya tidak akan meminta maaf walaupun diminta pelbagai pihak berbuat demikian termasuk oleh Perdana Menteri.

Ahmad Ismail tidak perlu minta maaf

PULAU PINANG 5 Sept. – Semua 13 UMNO Bahagian di Pulau Pinang bersetuju dengan pendirian Ketua UMNO Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail bahawa beliau tidak perlu minta maaf atas kenyataan yang dibuatnya.


  • September, 4.

MCA hargai mohon maaf UMNO

UMNO,MCA. MCA hargai mohon maaf UMNO. NILAI 3 Sept. - Presiden MCA, Datuk Seri Ong Ka Ting menghargai tindakan UMNO meminta maaf berhubung kenyataan berbau perkauman oleh Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail semasa kempen pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh.

Polis ambil keterangan Ahmad minggu ini

PULAU PINANG 3 Sept. - Polis akan mengambil keterangan Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail berhubung kenyataannya yang didakwa bersifat hasutan terhadap masyarakat Cina, minggu ini.


  • September, 3.

UMNO minta maaf kenyataan Ahmad – TPM

KUALA LUMPUR 2 Sept. – UMNO hari ini memohon maaf atas kenyataan berbau perkauman yang dibuat oleh Ketua Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail semasa kempen pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh bulan lepas.


  • September, 2.

Minta henti desakan

KOTA BAHARU 1 Sept - UMNO Kelantan hari ini meminta Gerakan berhenti mendesak supaya tindakan diambil terhadap Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera di Pulau Pinang, Datuk Ahmad Ismail berhubung satu kenyataan yang didakwa bersifat hasutan terhadap masyarakat Cina.

DAP buat laporan polis terhadap Ahmad

PETALING JAYA 1 Sept. - Pemimpin DAP Selangor hari ini membuat laporan polis ke atas Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail berhubung kenyataannya yang bersifat hasutan terhadap kaum Cina.


  • September, 1.

Gerakan mahu tindakan diambil ke atas Ahmad

KUALA LUMPUR 31 Ogos - Gerakan, parti komponen Barisan Nasional (BN) hari ini mahu tindakan diambil ke atas Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail berhubung kenyataannya yang bersifat hasutan terhadap masyarakat Cina.

1 comment:

ibnmustaffa said...

mcm cerita operasi lalang je ni. Peristiwa diulang tayang versi milenium baru.

Dulu UMNO gado MCA, skrg UMNO gado Gerakan. Yang kena tangkap pembangkang......