Wednesday, September 10, 2008

KEMAS KINI: UMNO & Dogeng Kehakiman Adil

Seperti yang dijangka, Majlis Tertinggi UMNO yang di bawah tenyehan ibu jari Abdullah Ahmad Badawi telah mengenakan hukuman 'mati politik' ke atas Ahmad Ismail tanpa due process (tatacara keadilan yang wajar).

mSTAR

Ahmad Ismail digantung keahlian Umno 3 tahun

10-09-2008 07:36:24 PM

Oleh SA'ODAH ELIAS

(Dikemas kini) KUALA LUMPUR: Ketua Umno Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail digantung keahlian dalam parti selama tiga tahun berkuat kuasa serta merta.

Perdana Menteri, , Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, Majlis Tertinggi (MT) Umno yang bermesyuarat hari ini berpendapat kenyataan dan tindakan Ahmad yang menimbulkan keresahan dan bantahan daripada partiparti komponen Barisan Nasional (BN) adalah serius.

Dan seperti yang dicadangkan, kepimpinan rasional dan grassroot UMNO hari ini juga telah menyuarakan kemarahan dan rasa muak mereka terhadap Abdullah Ahmad Badawi.

Malaysiakini

Muhyiddin wants PM to quit earlier

Sep 10, 08 5:52pm

Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi should transfer power to his deputy Najib Abdul Razak before the agreed 2010 deadline, International Trade and Industry Minister Muhyiddin Yassin said today.

Tahap kemarahan UMNO terhadap Abdullah boleh diamati dari gesaan berikut yang dibuat tanpa menyebut, tetapi jelas merujuk kepada dua lapuran rasuah yang telah dilempar terhadap Dolah.

mSTAR

Veteran Umno cadang parti pecat anggota terlibat rasuah politik

10-09-2008 01:47:10 PM

ALOR STAR: Seorang veteran Umno mencadangkan agar parti itu memecat mana-mana anggotanya yang terlibat dalam rasuah politik tanpa mengira kedudukan mereka.

"Kalau orang sudah dapat penyakit barah, bahagian yang dijangkiti perlu dibuang terus, tidak boleh simpan lagi.

"Kalau dalam Umno, ahli yang terlibat dengan politik wang perlu dipecat, tidak kira apa pangkat mereka," kata Tan Sri Khalid Abdullah.

Diberi perkembangan sebegini, dan 'reaksi tanah runtuh' yang bakal menyusul, agaknya berapa banyak wang akan Dolah terpaksa belanjakan untuk memastikan majlis rumah terbuka sempena hari raya yang beliau adakan didatangi ‘penyokong’ Melayu? Bab penyokong dari kalangan ahli Gerakan itu kita boleh bayang akan melimpah ruah.

No comments: