Tuesday, September 23, 2008

KEMAS KINI (1): Dua Pilihan Untuk Pak Lah

Dari Utusan Malaysia. Apa yang tidak gila tentang Pak Lah & Kerajaan Tiga Beranaknya?

Dalam penulisan bertajuk Dua Pilihan Untuk Pak Lah -- Anwar atau Najib saya telah membuat saranan berikut:

Anwar adalah pilihan terbaik untuk Pak Lah. Berdamailah dengan Anwar dan yakinilah hati budi pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat, khususnya mereka yang dari PAS.

Saranan adalah tidak lebih dari satu reaksi spontan – penaakulan dua minit -- terhadap sms yang berterebangan masuk ke inbox talipon saya sejurus tamatnya mesyuarat MT UMNO pada petang September 18.

Maka itu sederhana terkejutlah saya bila terbaca berita berikut dari mStar.

Selasa September 23, 2008

Pak Lah nafi sudah ada pertemuan dengan Pakatan

Oleh ZANARIAH ABD MUTALIB

PUTRAJAYA: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menegaskan sehingga kini tiada sebarang pertemuan berlangsung antara Pakatan Rakyat dengan pihaknya bagi membincangkan masa depan politik dan pembentukan kerajaan baru oleh pembangkang.

"Tidak ada sebarang mesyuarat dengan orang-orang Datuk Seri Anwar Ibrahim," kata Perdana Menteri selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Ekonomi 2008 yang kedua di sini.

Seperti biasa dengan hampir semua penafian atau pengesahan akhbar Pak Lah, pembaca boleh yakini bahawa perkara sebaliknya adalah benar.

Berita pembinaan jambatan antara regim Pak Lah dengan Pakatan Rakyat ini bukan saja telah menimbulkan reaksi keras dari barisan penentang Pak Lah dalam UMNO, tetapi telah menarik perhatian positif dunia luar (Rujuk 1; Rujuk 2).

Secara sipi Tengku Razaleigh telah membentak perkembangan ini dengan komen berikut:

Ku Li attacks Abdullah-Najib pact, it 'fools no one'

Sep 23, 08 5:41pm

Former finance minister Tengku Razaleigh Hamzah today attacked Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi for insisting on going through with the power transition pact made with his deputy, Najib Abdul Razak.

Dalam perkembangan selari, Anwar Ibrahim telah pun masuk menghadap pucuk kepimpinan PAS untuk mejelaskan keadaan. Berita tersebut boleh dibaca di sini dan di sini.

Sudilah kiranya membaca penulisan yang berkaitan dengan tajuk ini.

No comments: